En el món dels transports especials hi ha un carrosser que brilla amb llum pròpia. És l'empresa Trabosa, un carrosser de Mollet del Vallès que fabricava gòndoles modulars en què s'hi acobablen eixos segons la càrrega que s'havia de transportar.
Trabosa és l'acrònim de Trailers Bartomeu Ochoa SA, els cognoms d'un ferrer amb molta inventiva i emprenedoria que va desenvolupar gòndoles modulars a mida dels clients. Aquestes gòndoles funcionaven correctament, guanyant-se per aquesta raó un merescut prestigi a Espanya i a l'estranger. El seu fundador disposava d'un gran enginy, habilitat i capacitat de treball. Va ser el principal fabricant europeu de gòndoles modulars en els anys 1970 i 1980. Aquest transport especial que va realitzar Transportes Izquierdo, de Bilbao, va usar-se una gòndola modular de Trabosa:
Trabosa també va produir passarel·les d'accés als avions -els fingers-, que van gaudir d'una bona acollida per la seva qualitat arreu del món, especialment, als països de l'Orient Mitjà. Van desenvolupar una tractora de 6x4 especialment concebuda per als transports especials.
Van fer-se un fart de vendre caixes per serveis de recaderia, coneguda com la caixa Trabosa, unes caixes molt altes amb poc tendal que evitava que la mercaderia es mullés en cas de pluja. També va produir semiremolcs plataforma per a transports generals, els quals serviren a les principals empreses de transports espanyoles. Transports Padrosa de Llers en va comprar a grapats.
La gamma va completar-la amb una banyeres: Trabosa en fabricava el xassís i els bolquets el donava a fer a un altre carrosser català molt important, Carrosseries Sitges. Una combinació molt encertada per la qualitat dels productes d'aquests dos carrossers. Carrosseries Sitges, fundada a Sant Adrià de Besòs, és conegut per la fabricació de caixes canviables amb potes.
Als anys 1990, Trabosa va presentar suspensió de pagaments. Avui dia continua produint però suporta una gran competència, tant espanyola representada pel carrosser navarrès Industrias Laneko Trayl-Ona, que té una bona quota de mercat, i per altres grans carrossers europeus -alemanys i holandesos principalment- que fabriquen en sèrie.
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada