divendres, 25 d’abril de 2014

En Joan Soler i Pi: tot un xofer de cap a peus. Article del senyor Joan Mercader de Sant Julià de Ramis.

En Joan Soler i Pi neix en una masia de la Mota, municipi de Palol de Revardit, el juny de 1956. De ben petit manifestà una gran afició i interès devers els camions i la mecànica que equipaven. Per aquest motiu, als catorze anys d'edat entrà a treballar a Auto Remolcs Girona SA, el concessionari oficial Pegaso de la ciutat de Girona, propietat de la família Forné. 

A cap de tres anys, quan en tenia disset, plegà de can Forné i entrà a treballar al garatge J. Blanch del barri de Palau-sacosta de Girona. Aquest taller disposava d'una nau de grans dimensions amb accessos als carrers de Sant Miquel i Santiago; i conjuntament amb el taller d'en Josep Casals del carrer Güell, en el sector de la Devesa de Girona, era el principal establiment de reparació de camions en els anys 1960 i 1970.

Un Pegaso 1060 del taller Jacint Blanch, carrossat amb una grua, recuperant un cotxe precipitat al riu Ter, a prop del barri del Pont Major de Girona (col·lecció de l'Arxiu Municipal de Girona): 

Pegaso 1060 amb grua del Taller Jacint Blanch de Girona.

En el Taller J. Blanch hi treballà un any. Amb 18 anys complerts, el senyor Soler es tragué el carnet de conduir de segona. Entrà a treballar a l'empresa Exclusives Garay de Les Planes d'Hostoles, distribuïdor d'aliments congelats, gelats, iogurts i mantega, feina que realitzava amb una furgoneta Ebro i més tard amb un camió Ebro BC-35 de 3.500 quilos de pes màxim autoritzat, carrossat amb caixa frigorífica i amb matrícula T-37XXX, que repartia els gelats de la casa Camy. Aquesta empresa tenia un establiment i magatzem frigorífic al carrer Universitat de Montpeller de Girona. En Joan Soler hi treballà fins que fou cridat per complir el servei militar. 

Acabat el servei militar, i en possessió del carnet de primera, entrà a treballar a l'empresa Transports Simon SA del barri de Campdorà de Girona. Disposaven d'un Pegaso 200 cabezon carrossat amb bolquet i comprat ja usat al senyor Mariano Patiño, un transportista gironí. Amb el Pegaso el senyor Soler treballava per l'empresa Ball-Llosera Ametller, Àrids i Construccions, del barri de Domeny de Girona. Aquest Pegaso 200 fou el primer camió gros que conduí en Joan Soler.

El Pegaso 200 de Transports Simon SA, que conduïa en Joan Soler, fotografiat a Girona quan n'era l'amo en Mariano Patiño:

Pegaso 1061 aparcat a Girona

De l'any 1979 al 1984, en què treballà a Transports Simon SA, conduí un Pegaso 3060 que muntava una formigonera i, més endavant, una tractora Pegaso 306 que anava a l'enganxament amb una cisterna de Trabugas, especialista en el transport de mercaderies especials, butà i gasos. 

De l'any 1984 al 1985 conduí un camió Barreiros 2626, doble direcció, equipat amb una caixa per transports generals, de Transports T. R. de Banyoles, amb què majorment transportava pinso ensacat. 

L'any 1985, en Joan Soler s'incorporà a Transports Bahí del barri de Campdorà de Girona. Conduïa una tractora Ebro P270T, amb la cabina allargada, i un semiremolc porta-cotxes. Per compte de l'empresa Setram transportava automòbils Seat produïts a la fàbrica de Barcelona i exportats a la resta de països europeus. De retorn, portaven cotxes d'altres marques importats a Espanya. 

En Joan Soler i Pi fotografiat davant de l'Ebro carregat de Seats Ronda per ser exportats: 

escanear0009

L'Ebro aparcat a Sant Julià de Ramis i carregat de Seats Marbella coberts per la neu. Al fons, estacionat a la benzinera, rere un camió Dodge-Barreiros, una tractora Pegaso cabina quadrada amb llur semiremolc de l'empresa Transports Germans Llorens SA de Sant Esteve de Llémena; i a l'antic tram de la carretera nacional II, que delimita els nuclis urbans de Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis, hi circulava un camió de l'empresa Transports Mazo d'Alzira: 

escanear0004

L'Ebro P270T fou donat de baixa l'any 1987 i substituït per una tractora Pegaso Tecno 360, curta, comprada nova a can Forné i estrenada pel senyor Soler. Al cap d'un temps abandonaren la feina del transports de cotxes i li enganxaren una cisterna que transportava gasoli produït per Fina Ibérica SA.

escanear0008

El Pegaso 360 carregat de cotxes Seat amb destí a d'altres països europeus. Al fons, estacionat en la benzinera que hi ha al peu de l'antiga carretera Nacional II, un Pegaso 1065 Europa de Transports Masdemont de Banyoles carregat de plaques de guix: 

escanear0003-1

El darrer camió de can Bahí que conduí en Joan Soler fou una tractora Mercedes Benz 350 amb què feia transport internacional. A Transports Bahí hi treballà catorze anys, d'ençà del 1985 fins el 1999. 

Des de l'any 1999 fins a l'actualitat ha conduit diverses tractores Mercedes Benz i Man. En aquests moments porta un Renault 450 DXI amb una cisterna de gasoli de l'empresa Transquality 2001 SLU, que treballa per les petrolieres BP, Shell i Galp. 

Agraïm al senyor Joan Soler l'exposició de la seva biografia professional i les seves fotografies, que il·lustren aquest article, amb què recuperem uns quants transportistes de la ciutat de Girona i de viles properes. 

Joan Mercader, Sant Julià de Ramis, abril de 2014. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada