diumenge, 20 d’abril de 2014

En Josep Quintana Clé del municipi d'Anglès: l'execució d'obra pública i la compravenda de camions i maquinària (i VIII).

En Josep Quintana Clé fou un emprenedor pur. Nascut en una família que tenia un negoci de bicicletes a Anglès i que més endavant compraren, repararen i vengueren autos particulars, en aquells anys que hi havia molta demanda i pocs vehicles disponibles al mercat, podia haver estat un bon mecànic de cotxes i camions. També podria haver exercit de representant de motocicletes amb un taller mecànic atès que foren a principis dels anys 1960 representants de les cases Vespa, Montesa i Bultaco amb un establiment a la carretera de Santa Eugènia de Ter, a Anglès. Aprofitant aquest vessant professional, participà en la fundació del Taller Ran de Girona.

La seva empenta el dugué a la compra dels camions Unimog arreu d'Espanya, que un cop reparats i transformats, venia als qui treballaven a bosc desemboscant. La venda d'aquests camionets, molt demandats i difícils de trobar, el feu molt popular i conegut a les comarques gironines. Tal fou la popularitat assolida que el seu record encara perdura entre els transportistes d'una certa edat. L'habilitat per tancar acords comercials el convertiren en un gran comprador i venedor de maquinària d'obra pública usada. Maquinària que comprava primerament a Espanya i més tard en d'altres països europeus.

També treballà en l'obra pública. Començà amb una excavadora que participava en la construcció de l'embassament de Susqueda. Posteriorment, amb més maquinària treballà en l'execució de les primeres autopistes catalanes i de l'aeroport de Girona-Costa Brava. Els coneixements adquirits l'estimularen d'endinsar-se en aquest sector amb la fundació de dues empreses, Moviterra SA i Ranco SA, que tingueren una importància destacada en els anys que estigueren en actiu. 

La seva biografia, que hem traçat en els anteriors articles, revela un home d'una gran empenta i valentia, agosarat i amb una profunda visió del negoci. No es conformà pas en ser un bon mecànic -tenia moltes aptituds i qualitats per la mecànica- ni ostentar la representació d'una casa de vehicles, sinó que assolí cims més alts. Fou un gran tractant de maquinària d'obra pública i camions d'ocasió i un conegut contractista dels moviments de terres en grans obres públiques i per constructors i promotors locals. 

Aquest tarannà equipara el senyor Josep Quintana amb els grans constructors d'obres públiques d'aquest país. És el cas del senyor Julio Sorigué Zamorano de Lleida; el senyor Celestí Bolós de Sant Adrià de Besòs; la família Servià Cantó de Girona; la constructora Fomento de Obras y Construcciones SA, fundada a Barcelona l'any 1900; Enginyeria i Construccions Sala Amat SA; Excavacions Calet SA, que tenia un gran flota de camions Barreiros Gran Ruta i Mercedes Benz dúmpers, pintats de color groc, i que executaren uns trams de l'autopista de Barcelona a Girona; en Joaquim Pla Nogué, també d'Anglès, que tingué dotze camions en propietat i més de cents autònoms subcontractats que treballaren en la construcció de l'embassament de Susqueda i uns trams de les autopistes AP-7 i AP-19 i, que, un cop apartat dels moviments de terra regentà unes plantes de formigó; i ECISA, de Barcelona, la primera empresa d'Espanya d'obra civil especialitzada en la construcció d'escoles, instituts i barris sencers de blocs d'habitatges de protecció oficial; a Girona ECISA construí el garatge de l'empresa Catasús i Companyia, distribuïdor oficial del carburant i el col·legi dels Maristes, unes obres molt admirades aleshores.  

El senyor Josep Quintana al costat d'una pala de cadenes Komatsu en una actuació en sòl no urbanitzable:

IMG_1656

IMG_1662

IMG_1659


IMG_1660

IMG_1665

En els darrers anys de la seva vida, una malaltia l'emboirà completament. Agraïm a la família Quintana, i particularment a la seva vídua, la biografia del seu marit i les fotografies que acompanyen aquests articles consagrats a la memòria del senyor Josep Quintana i Clé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada