diumenge, 17 d’agost del 2014

En Xavier Pujol i Teixidó de Banyoles: la recollida de la llet al Pla de l'Estany i l'Empordà.

El 5 d'octubre de 1947 nasqué a Banyoles en Francesc Xavier Pujol Teixidó. Son pare, en Francesc Pujol Bronsó, conegut com en Xicu de Figuerola, treballà a la fàbrica de les saques de Banyoles. Dues fotografies de Banyoles de finals dels anys 1950 i dels anys 1960, contingudes en el llibre l'Abans, un recull fotogràfic sobre la capital del Pla de l'Estany: 

IMG_0255

IMG_0253

Completats els estudis bàsics als catorze anys d'edat, féu, fins als vint-i-vuit anys d'edat, de mecànic. El primer taller on treballà en Xavier Pujol i féu l'aprenentatge fou a can Fontàs, on coincidí amb en Pere Liu. Després treballà al can Oller, garatge i estació de servei que esdevingué el concessionari Seat de Banyoles. El darrer taller on treballà fou per en Joan Pedro, representant de la casa Ford. 

Fotografia del Garatge i benzinera Oller que afrontava amb l'avinguda Álvarez de Castro, avui dia dels Països Catalans, en els anys 1950, recollida en el llibre l'Abans de Banyoles:

IMG_0256

Estand del can Oller, concessionari Seat de Banyoles, amb la senyora Joana Company Xabé i dues companyes en la presentació de Seat Spyder:

IMG_0235

La senyora Joana Company i Xabé, que conegué en Xavier Pujol quan feia de mecànic a Can Oller, asseguda damunt la porta del Seat Spyder:

IMG_0234

En Jaume Palomé, també fill de Banyoles, recollia la llet l'any 1974 amb un camió Avia equipat amb una caixa, que tenia deu anys d'antiguitat. La recollida es produïa a diverses masies i granges del Pla de l'Estany. I la llet era buidada a la planta que Letona SA -més endavant fou comprada per l'empresa Clesa, de Madrid-, abans UNILSA, tenia a l'antic quilòmetre 716 de la carretera Nacional II, més avall de can Planella, en el municipi d'Aiguaviva.

En Jaume Palomé, que venia de pagès, recollia cantines de llet els matins i a les tardes feia transports generals per Castañer, fabricant de sabates, pinsos Nutrex SA i Comercial Riera SL, distribuïdora d'aliments i begudes que a Banyoles tothom coneix com a can Xaló. 

El 1974, els dos cosins, en Jaume Palomé i en Xavier Pujol, feren societat per la recollida de la llet. Plegat que fou en Xavier Pujol de mecànic, recollí els pots de llet durant un any amb el camió Avia que havia conduït en Jaume Palomé. Transcorregut l'any, compraren a en Lluís Costa, que n'era el representant oficial, un camió Avia 5000 que carrossaren amb una caixa. Recollien la llet en cantines. 

Casat l'any 1975 amb la senyora Joana Company i Xabé, arrendà tres mesos un camió Ebro C700 a l'Agustí Barnó, un transportista que amb un Pegaso de quatre eixos treballava per compte de Transports Barnadas. Extingit el contracte d'arrendament del camió Ebro celebrat amb el senyor Barnó pel venciment del termini, la societat familiar formada pels dos cosins comprà a Indústries Maynou SA de Santa Coloma de Farners, productor i distribuïdor de gel per empreses alimentàries, dos camions Ebro C700 carrossats amb caixa i baca amb baranes al cim. Era l'any 1975. Les cantines buides eren dipositades a la baca del sostre de la caixa; i les cantines plenes de llet eren carregades dins la caixa. 

A les cases de pagès i granges feien el canvi. Carregaven les cantines plenes dins la caixa i retornaven les cantines buides traginades a la baca del sostre. L'any 1976 en Xavier Pujol recollia la llet a les masies de can Carbó i can Carbassó de Maçanet de Cabrenys, a la comarca de l'Alt Empordà. Un cop que bufava de valent la tramuntana, un vent que fa remolins, i marxava amb l'Ebro cap a can Carbó, volà una cantina; després de la primera, marxaren la resta de cantines buides d'alumini carregades a la baca de la caixa. Era de nit i el senyor Pujol no s'adonà pas que les cantines volaven arrossegades per la tramuntana, que atabala i enerva, i desapareixien. El dia següent en recuperà unes poques cantines. A partir d'aquell dia, el senyor Pujol enxarxà les cantines de la baca. Amb aquell Ebro també recollia la llet a can Palau, a Darnius, can Massanet de Vilafant, Cabanelles i Navata. Recollia la llet per Letona SA i la buidava a la planta que tenia al peu de la carretera Nacional II, a Aiguaviva.

Les cantines de les masies i granges de Darnius i Maçanet de Cabrenys eren recollides pels autocars de Perxes i Tibau SL de Darnius. Aquesta empresa, que cobria la línia regular de Figueres devers aquests dos pobles de l'Alt Empordà, carregaven les cantines plenes de llet al portaequipatges dels autocars i retornaven les cantines buides. El servei de recollida de llet que feia Perxes i Tibau SL s'acabà l'any 1974 quan el senyor Pujol el féu amb el camió Ebro per compte de l'empresa Letona SA. Avui dia, la línia regular de viatgers de Figueres a Maçanet de Cabrenys, i també la de la Jonquera que feia Autos Sala, la presta l'empresa Autobusos David i Manel SL.

Per Letona SA el senyor Xavier Pujol recollia la llet de masies del Cabanelles, Espinavessa i Vilert. L'any 1978 el senyor Pujol comprà un Ebro P-160 al Garatge Camps SA, concessionari oficial Ebro-Motor Ibérica SA de Girona. En tres anys pagà totes les lletres del camió. La cisterna, de la casa Indox de Tàrrega, fou comprada, com s'estilava aleshores per collar als conductors, per la casa Letona SA. Amb el camió Ebro recollí la llet a les mateixes masies de l'Alt Empordà i del Pla de l'Estany.

L'any 1987 els dos cosins, de comú acord, dissolgueren la societat. En Xavier Pujol treballà un any més per Letona SA en la recollida de la llet. En Xavier Pujol amb uns seus companys que també treballaven en la recollida de la llet:

IMG_0252

L'any 1988 començà la recollida de llet pel Grup Lleter del Montgrí. Carregava la llet a masies del Baix i de l'Alt Empordà. El 1989 es tragué de sobre l'Ebro P-160 i comprà a can Boadella, concessionari oficial a les comarques gironines, un Man F2000 que carrossà amb una cisterna de la casa Larrey de Golmés, a prop de Mollerussa, on hi havia la llet El Castillo, aleshores controlada per la família Castelló.

El Man de dos eixos que comprà el senyor Pujol l'any 1989 davant del garatge on hi tancava el camió:

IMG_0237

IMG_0236

IMG_0238

L'any 2001 el senyor Pujol comprà un segon Man, un F2000 de tres eixos. Li muntà la cisterna Larrey que muntava l'anterior Man. També el comprà nou a can Boadella. Treballà pel Grup Lleter del Montgrí. 

El senyor Xavier Pujol amb el segon Man:

IMG_0240

IMG_0243

IMG_0239

IMG_0245

IMG_0246

IMG_0241

IMG_0242

El senyor Pujol recollint la llet dipositada en un tanc i fent les mostres de la llet:

IMG_0247

IMG_0249

IMG_0248

IMG_0250

IMG_0251

L'any 2007 vengué el camió Man a Indústries Casellas SA de Vic, per la qual hi treballà en la recollida de llet per les comarques del Baix i de l'Alt Empordà fins a l'any 2012, quan es jubilà. Per fer aquesta feina, sortia cada dia amb el camió a les tres de la matinada.

Una cantina de llet fabricada per Indústries Vallcorba de Sant Feliu de Codines que conserva el senyor Pujol a casa seva:

IMG_0264

IMG_0266

IMG_0265

De dreta a esquerra, els senyors Xavier Pujol, Joan Mercader i Joan Brugués:

IMG_0263

Agraïm al senyor Xavier Pujol l'exposició de la seva biografia professional, que eixampla el coneixement dels transportistes de la llet de les comarques gironines.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada