dissabte, 4 de juliol de 2015

Encontre el 27 de juny de 2015 al pla de Lleida: fotografies del Museu de l'Automoció Roda Roda (i IV).

En els panys de les parets del museu Roda Roda hi penja publicitat de tota mena relacionada amb el món de l'automoció: vehicles, pneumàtics, olis. També hi ha unes fotografies que ens han cridat l'atenció i exposem en aquest article.

La sala de descans del museu, moblada amb els seients d'autobusos de fa trenta anys, força durs i incòmodes, les parets són decorades amb fotografies d'alguns dels autobusos que hi hagué a la ciutat de Lleida.  El primer autobús urbà de la ciutat de Lleida, importat d'Alemanya: 

IMG_6687

Una opció desestimada per les autoritats de l'època fou la d'autobusos amb la porta posterior; l'Ajuntament de Tarragona en tingué uns quants, d'autobusos amb la porta situada a la part posterior:

IMG_6689

Dos autobusos urbans equipats amb rodes massisses, fotografiats en la segona meitat dels anys 1920:

IMG_6692

Treballadors de l'empresa d'autobusos de la ciutat de Lleida en una excursió a Pinyana l'any 1930. Es desplaçaren en un dels vehicles de la pròpia empresa, el qual feia publicitat del vermut Martini & Rossi:

IMG_6697

IMG_6698

En els anys 1950 la ciutat de Lleida tingué autobusos Mercedes Benz. El cotxe número 13, que feia publicitat del licor Chartreuse, amb el volant a la dreta, n'era un. El representant de Mercedes Benz a la província de Lleida, durant una colla d'anys, fou el senyor Eduardo Velasco, que tenia també la concessió de la distribució dels carburants -benzina i gasoli- que comercialitzava el monopoli estatal Campsa i antic amo de l'edifici que avui dia acull el museu Roda Roda:

IMG_6671

IMG_6699

Un altre autobús carrossat damunt d'un xassís Mercedes Benz:

IMG_6691

A la part posterior del cotxe hi havia la porta d'accés al cotxe i la cobradora:

IMG_6693

En la segona meitat dels anys 1960 es compraren autobusos urbans fabricats per l'empresa Barreiros de Villaverde. Les autoritats locals de l'època retratades davant dels autobusos aparcats al turó de la Seu Vella, el campanar de la qual emergeix al fons de la imatge. La catedral o Seu Vella de Lleida, un dels edificis religiosos més remarcables del país, ha estat greument danyada en els successius episodis històrics que ha protagonitzat la ciutat de Lleida. La restauració endegada fa unes dècades n'ha recuperat part del seu esplendor: 

IMG_6701

IMG_6702

Les cobradores dretes davant dels nous autobusos el dia de la seva presentació oficial:

IMG_6696

Els mecànics que feien el manteniment i les reparacions dels autobusos urbans de Lleida:

IMG_6695

Usuaris dels autobusos urbans de Lleida fent cua en una de les parades per accedir a un dels cotxes que feia la línia de circumval·lació de la ciutat:

IMG_6694

I en una de les parets de la sala on s'exposen els cotxes d'època és guarnida amb fotografies de benzineres i concessionaris de cotxes de la ciutat de Lleida dels anys 1950 i 1960. 

Un dels pocs automòbils que hi havia als anys 1950 omplint el diposit de benzina en un sortidor de l'època, el qual es pot qualificar, sense exagerar, de petita obra d'art:

IMG_6640

Dues imatges de la mateixa benzinera amb els sortidors per a camions i per automòbils i motocicletes. El camió de la primera fotografia, la marca del qual desconeixem, equipava la típica caixa de fusta amb alces per transports generals molt en boga aleshores per la diversitat de càrregues que admetia: sacs, caixes de fusta, farratges, gra, etc:    

IMG_6636

I en aquesta fotografia un Pegaso 140 dièsel omple el tanc de gasoli en el sortidor de camions:

IMG_6637

Una altre benzinera de concepció i construcció més modesta:

IMG_6643

Meravellosa benzinera del Servicio Estación, amb els restaurants, hotels i garatges al servei dels intrèpids transportistes i automobilistes:

IMG_6645

En els anys 1960, la millora de les condicions de vida era perceptible en la renovació del parc automobilístic, renovació en què l'empresa pública Seat, fabricant del models Seat 600 i 1500, hi jugà un paper principal:

IMG_6642

Dues noies assegudes en una motocicleta Vespa. Al fons, un Seat 600:

IMG_6646

I la fotografia que més ens ha agradat. El concessionari Renault, amb el seu rombe característic, i tres camions Pegaso aparcats al seu costat: un Z-206 amb llur caixa de fusta amb alces, un 1031 amb una vela que cobreix la caixa i un altre Pegaso fent gasoli a la benzinera:

IMG_6638

IMG_6647

Aquest és el darrer article de la trobada celebrada a Lleida el passat 27 de juny de 2015, la qual fou possible per iniciativa d'en Claudi i de l'Eduard Herguido Fo. Ben aviat exposarem més transportistes del pla de Lleida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada