diumenge, 19 de juliol de 2015

Recull d'imatges de "Fires i mercats a Catalunya" d'Edicions 62: text d'en Lluís Casassas i Simó i fotografies d'en Jordi Gumí i Cardona (I).

El 1978, l'any de l'aprovació de la constitució espanyola, text sacrosant per uns i controvertit per uns altres, Edicions 62 de Barcelona, a imatge i semblança dels llibres il·lustrats amb fotografies que Edicions Destino, també de Barcelona, edità en les dècades de 1960 i 1970,  llançà al mercat el llibre Fires i Mercats a Catalunya. El text fou encarregat a en Lluís Casassas i Simó, geògraf nascut a Sabadell l'any 1922 i mort a Barcelona el 1992, i les fotografies anaren a càrrec d'en Jordi Gumí i Cardona, nascut a Barcelona el 1931 i mort en aquesta ciutat l'any 2013, professor de l'escola Massana i fotògraf que il·lustrà nombrosos llibres de temàtiques diverses en el curs de la seva dilatada i fecunda carrera professional. 

Portada del llibre Fires i Mercats a Catalunya que l'editorial Edicions 62 publicà l'any 1978:

IMG_6355

Les dues primeres fotografies són de la tria de mulats que es celebra anualment el 13 d'octubre, festivitat de Sant Eduard, a Espinavell, un petit nucli habitat integrat en el municipi de Molló, a la comarca del Ripollès. El bestiar equí i boví de la vall de Camprodon marxa pels volts de Sant Joan fins a la muntanya de Rojà, un massís proper al Canigó, a la comarca del Conflent. El pasturatge a Rojà s'allarga els tres mesos d'estiu. Pels volts de Sant Miquel, amb els primers freds, el bestiar emprèn el retorn a la comarca del Ripollès. Completada la transhumància, el bestiar pastura al massís de Costabona, fins que el dia 13 d'octubre baixa a les planes d'Espinavell on es celebra la fira ramadera.

Eugues i cavalls en una de les edicions de la fira de mulats d'Espinavell que tingué lloc a mitjans dels anys 1970. Nombrosos automòbils francesos -Citroen i Renault- ben valorats per la pagesia del país i un Land Rover, un Jeep Comando i un Willys Viasa:

IMG_6356

Dos camions amb caixes de fusta amb alces desplaçats fins les planes d'Espinavell per carregat les eugues i els cavalls i dur-los fins als masos per passar-hi l'hivern:

IMG_6358

En els anys 1970, vells pagesos es desplaçaven a mercat embarcats en carros tirats per cavalls i muls:

IMG_6360

IMG_6361

IMG_6362

Una altre fira de bestiar que tingué lloc amb els primers freds. Una de les fires de bestiar més important que hi hagué al país fou la de Salàs del Pallars, a la comarca del Pallars Jussà. La mecanització del camp comportà la seva desaparició, produïda en molts pocs anys. En la primera fotografia hi ha un Pegaso 1065 Europa, un Ebro de la sèrie P -tal vegada un P-137- amb la seva cabina de color groc clar, i la caixa d'un Ebro de la sèrie E, a l'esquerra de la imatge:

IMG_6365

Un Ebro E90 i un camió Avia, carrossats amb caixes de bestiar i vela, i les seves cabines pintades de color beix:

IMG_6366

El Pegaso 1065 Europa, de xassís llarg, equipat amb una caixa de transport de bestiar:

IMG_6367

Baixant una vaca de la caixa ramadera d'un camió:

IMG_6368

Una altre caixa per transportar bestiar:

IMG_6369

Dues fires de maquinària agrícola celebrades en els anys 1970:

IMG_6370

IMG_6371

Qualsevol indret era bon per a celebrar-hi mercat:

IMG_6372

Una Sava Cosmos i un Ebro B35:

IMG_6373

Una mostra del parc automobilístic que gaudia el país en el anys 1970:

IMG_6374

Un mercat amb les parades de roba i menjar en una població muntanyenca del país:

IMG_6375

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada