dijous, 4 d’agost de 2016

Manual d'instruccions del camió Ebro P-190 produït per Motor Ibèrica SA (I).



Amb l’ànim de participar en el mercat dels camions de mig i gran tonatge, que d’ençà de la segona meitat de la dècada de 1960 a Espanya registrava un creixement considerable, quantificat en el nombre d’unitats que es matriculaven, motivat per la promulgació d’una nova normativa sobre pesos màxims que els camions podien carregar i la bonança econòmica que vivia el país –bonança que compartien la resta de països d’Europa Occidental, els Estats Units, Canadà, Japó i Austràlia-, la proposta que Motor Ibèrica SA plantejà als transportistes fou el model P, un autèntic repte per als responsables encarregats del desenvolupament del projecte car l’empresa no tenia pas experiència en models amb aquesta capacitat de càrrega. 

El disseny de la cabina es basà en una afortunada mixtura o combinació de dues cabines que produïen aleshores dos grans constructors europeus. De la cabina que el fabricant holandès Daf oferia, la cabina del model Ebro P n’adoptà llur concepció general presidida per un gran vidre davanter panoràmic i uns línies rectes i afilades molt en voga aquells anys. I de la cabina del Ford D, produïda al Regne Unit, n’heretà la calandra del radiador on s’incrustaren els llums davanters. 

Les fotografies de la cabina que Daf produïa l’any 1970 i la del Ford D palesen la semblança que presenta amb la cabina que Ebro projectà aquell any.  

Ebro P i Daf:

Portada catàleg Ebro P

Ebro P cisterna

tractora Daf 1970

Ebro P i Ford D:

Ebro P bolquet

Ford-D-Series-Truck-2

Els projectistes de la cabina de la sèrie P tingueren multa cura en l’interior de la cabina. Una gran porta facilitava les maniobres d’accés i sortida. I el seu interior disposava d’uns seients regulables que oferien una gran comoditat i d’un tablier presentat amb una làmina de fusta que proporcionava molta informació. L’aspecte negatiu era les reduïdes dimensions de la cabina, fet incomprensible per un camió projectat per a trajectes de mitja i llarga distància. 

La concepció del camió i els elements que incorporava eren aleshores molt moderns. No tenim pas la certesa però és versemblant de suposar, amb cert fonament, que arran dels acords que Motor Ibérica SA havia signat amb Daf, el constructor holandès, especialitzat en camions de mig i gran tonatge, prestés assessorament en el desenvolupament del model Ebro P. La manca d’experiència i coneixements que Motor Ibèrica SA tenia en el segment dels camions de mig i gran tonatge, la posseïa Daf. I aquesta suposició és dedueix arran de les innovacions que els distints models que configuraven la gama P de Ebro presentava.  

Quant als motors, Ebro va recórrer als Perkins dièsel de sis i vuit cilindres en V. Aquesta confiança envers els motors anglesos no fou molt satisfactòria en els models que muntaven el motor de vuit cilindres en V. 

El Ebro P fou presentat oficialment en el Saló de l’Automòbil de Barcelona de l’any 1973. Foren presentats els models P-112 i P-137. Al  cap de poc temps la sèrie fou ampliada amb els models P-160, P-170, P-190, P-200, P-260 i dues tractores, P 270 T y el P 320 T. Estigueren pocs anys en producció. L’any 1982 cessà la producció de la major part del models, concretament, els de més tonatge.  

En Ricart Trayter, de la Bisbal d’Empordà conserva el manual d’instruccions del model Ebro P190 que tingué l’empresa Argiles Colades SA de Corçà. Atès el seu interès, incrementat per la poca informació disponible que hi ha sobre aquest model, n’hem seleccionat unes quantes fotografies del manual que difonem en tres articles. Permet de copsar amb detall les millores que el model P190 oferia de fàbrica per poder esgarrapar una part d'aquest segment de mercat.

Portada del manual d'instruccions del Ebro P190, deteriorat pel pas dels anys, la primera edició del qual a càrrec de la Direcció d'Assistència Tècnica de la companyia és del maig de 1975:

IMG_2920

IMG_2921

IMG_2923

IMG_2924

Una de les innovacions remarcables que aportava el model P, heretada dels camions Ebro sèrie D, fou la cabina basculant. Era l'únic fabricant espanyol que aleshores oferia aquesta opció: 

IMG_2925

Instruments i comandaments del lloc de conducció:

IMG_2928

IMG_2927

Posició del canvi de marxes:

IMG_2929


Comandament del fre d'estacionament:

IMG_2930

Comandament del pont posterior:

IMG_2931


Rellotges del tablier:

IMG_2932

Comptaquilòmetres i velocitat:

IMG_2933

Posició dels intermitents i del commutador:

IMG_2934

Comandaments:

IMG_2935

IMG_2936

Sortides d'aire a la part davantera de la cabina:

IMG_2937

Visera antisolar:

IMG_2938

Retrovisors i elements de les portes:

IMG_2939

IMG_2940

Ajustament del seient del conductor:

IMG_2941

Molla dreta per aixecar la cabina i punt esquerra per pivotar la cabina:

IMG_2943

Ancoratge posterior de la cabina:


IMG_2944

Subjecció de la cabina basculant:

IMG_2945


Continuarà. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada