dissabte, 6 d’agost del 2016

Manual d'instruccions del camió Ebro P-190 produït per Motor Ibèrica SA (i III).

Exposem més elements que incorporava de sèrie el camió Ebro P190, els quals es detallen en el manual d'instruccions editat per la Direcció d'assistència tècnica de Motor Ibèrica SA l'any 1975. El primer element, el selector pneumàtic del pont posterior de dues velocitats:

IMG_2958


Canvi d'oli de la servodirecció:

IMG_2959


Canvi de l'oli i del filtre de la servodirecció i purgador del circuit de la servodirecció:

IMG_2960

IMG_2961

Canvi dels elements del filtre del combustible:

IMG_2962

IMG_2963

Ajustament de la folgança de les vàlvules:

IMG_2964

Bomba alimentadora:

IMG_2965

Disposició del sistema d'injecció de combustible:

IMG_2966

Buidatge del sistema de refrigeració:

IMG_2967

Roda de recanvi a la part posterior del xassís:

IMG_2968

Bateries:

IMG_2969

Desmuntatge dels llums davanters:

IMG_2970

Substitució de les bombetes dels llums posteriors:

IMG_2971

Identificació dels fusibles:

IMG_2973

IMG_2972

Reglatge dels llums davanters:

IMG_2974



Aquest manual d’instruccions, amb un  contingut didàctic i entenedor, conté fotografies dels elements acoblats al camió Ebro P190 i el procediment per fer-ne el manteniment ordinari. Qualsevol propietari del vehicle, amb interès i en possessió de les eines adients, podia executar algunes operacions bàsiques de manteniment. També corre la brama que molts mecànics dels concessionaris Ebro escampats arreu del país no tenien prou coneixements ni formació especialitzada per reparar correctament i amb garantia el motor de vuit cilindres en V que aquest model equipava. 

Observat amb perspectiva, podem concloure que aquesta fou la darrera cabina que un fabricant espanyol de camions projectà i construí. La cabina del Barreiros 4220, dissenyada a Madrid per tècnics espanyols, fou presentada i comercialitzada l’any 1969. La rèplica de Pegaso, la cabina quadrada, fou presentada al Saló de l’Automòbil de Barcelona l’any 1972. Aquesta cabina, muntada sobre distints models de Pegaso, es produí ininterrompudament fins el cessament de la producció dels camions Pegaso i llur desaparició l’any 1993. 

La cabina del model Ebro P, presentada al Saló de l'Automòbil de Barcelona l'any 1973, convenientment ajustada, fou muntada en els models Ebro M i L, llançats a les darreries de la dècada de 1970 per substituir la sèrie E. I fou una cabina que, ben adaptada a les modes i pertinents actualitzacions, un exercici en què els italians hi excel·leixen, estigué en producció i comercialitzada amb la marca Nissan fins a les darreries dels anys 1990. La cabina del model Atleon, que la succeí, és un producte íntegrament Nissan malgrat fos desenvolupat a Espanya.

Hem de lamentar el poc interès que aquest model ha suscitat en els col·leccionistes espanyols de camions clàssics. el nombre dels quals s'incrementa cada any. Només tenim constància d’una unitat restaurada per un transportista del poble de Xàbia, a la Marina Alta, en Gaspar Cardona. Tant de bo que tal situació es redreci. 

Agraïm al senyor Trayter de la Bisbal d’Empordà l’interès manifestat per difondre aquest manual d’instruccions que conserva d’un Ebro P190 que tingué fa uns quants anys.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada