L'any
1927 en Joan Matacàs Aymà fundà a Barcelona un taller de reparació,
transformació i construcció de motors per diverses aplicacions: motors
d'extracció d'aigua per usos agrícoles, en competència amb el fabricant
figuerenc Fita, generadors agrícoles i motors marins per barques de
pesca. El pes decisiu que l'automoció tenia a Catalunya en la dècada de 1930
suscità l'interès del senyor Matacàs cap els motors dièsel, aleshores
coneguts com motors d'olis pesats.
Cap
a l'any 1940, acabada la guerra civil, el senyor Matacàs reprèn l'activitat productiva
centrada en la recuperació i transformació de motors en unes condicions
particularment adverses per la manca de recanvis i la dificultat de
disposar-ne a conseqüència de la Segona Guerra Mundial i l'aïllament
internacional d'Espanya. El taller, que girava amb el nom comercial Construcciones Dièsel Juan Matacás, tenia una gran càrrega de feina. Els ingressos, beneficis i el nombre de treballadors creix progressivament. I l'espai del taller de Barcelona, a principis dels anys 1950, era insuficient per atendre la feina que hi havia.
Els
coneixement acumulats pel senyor Matacàs en matèria de motors dièsel i la
feina incessant que tenia, no satisfeta per la falta de fabricants, l'impulsen a construir a Sant Feliu del Llobregat, l'any 1953,
en una finca envoltada de camps agrícoles propera a la carretera
nacional II, una gran fàbrica destinada a la construcció de tota mena
de motors dièsel. La fàbrica, inaugurada l'any 1954, de factura sòlida amb dues
torres als flancs, tenia un concepció moderna i agradable pels jardins
que l'envoltaven. Les naus, gràcies a les finestres rectangulars de les
façanes, disposaven d'abundant llum natural.
Amb l'entrada
en funcionament de la fàbrica de Sant Feliu del Llobregat, Motores Dièsel
Matacàs amplia el catàleg de motors dièsel que oferia en distintes
configuracions, potències i usos: producció d'electricitat, usos agrícoles i
marítims, i d'automoció. Els motors adreçats a l'automoció eren l'objectiu principal que tenia l'empresa per la gran demanda
que hi havia i les fabuloses perspectives que el sector presentava, fetes realitat a partir de
l'any 1960. A partir de l'any 1955 l'empresa tingué un considerable
increment de producció, vendes i nombre de treballadors. L'any 1958
s'estima que hi treballaven cinc-centes persones.
Vista aèria de la fàbrica que Motores Diésel Matacàs posà en funcionament l'any 1954 a Sant Feliu del Llobregat amb la nau principal i les accessòries:
Maquinària que tenia la fàbrica de Motores Dièsel Matacàs i alguns motors produïts:
Sala de projecció dels motors amb personal treballant-hi:
Motor dièsel Matacas que tingué l'empresa Papelera Industrial SA de La Masó per produir electricitat:
Publicitat de Construcciones Dièsel Juan Matacàs i Motores dièsel Matacàs:
L'any 1959 Motores Matacas comercialitza un motor dièsel de quatre
cilindres en línia i dos mil centímetres cúbics, el model 904, adreçat
als turismes i furgonetes. Els taxistes foren uns dels principals
clients d'aquest motor. Era un motor dur i fiable però aspre i rude que
proporcionava poca comoditat als ocupants del vehicle. Tingué una bona
acollida i unes vendes considerables a conseqüència de la poca
competència d'altres fabricants de motors i l'innovador escalfador
elèctric que facilitava l'engegada en fred. Nombrosos taxis de la casa
Seat matriculats en els primers anys de 1960 foren equipats amb aquests
motors. També produí Matacàs un motor dièsel per furgonetes DKW que
Imosa fabricava a Euskadi.
Estand de l'empresa Motores dièsel Matacàs a la Fira de Mostres de Barcelona l'any 1962 amb tres vehicles que muntaven motors dièsel llurs: un furgó Nazar, un taxi Seat 1400 C per al municipi de Barcelona i una furgoneta DKW F-800:
Una furgoneta DKW F-800 equipada amb un motor Matacàs, presentada l'any 1962:
Les excel·lents perspectives que
l'empresa tenia l'any 1962 l'impulsaren a desenvolupar l'any següent una
furgoneta de tres rodes, d'una tona i mitja de capacitat de càrrega i dotada
d'un motor dièsel amb dos cilindres. Estava basat en el tricicle que el constructor
castellà Sava havia comercialitzat uns anys abans, degudament modernitzat. Arran de la transformació l'any 1964 de Motores Diésel Matacás en Matacás SA, amb un capital social de cinquanta-cinc milions de pessetes, Sava va adquirir un quaranta per cent del capital social. Aquesta participació social significativa de Sava sobre Matacás SA facilità el projecte de llançament del furgó de tres rodes. Malgrat llur presentació a la Fira de Mostres de Barcelona l'any 1965, no fou pas
comercialitzat per l'escàs atractiu comercial que un vehicle amb aquestes característiques suscitava aleshores en haver-hi furgonetes més modernes i pràctiques.
Furgó de tres rodes que Matacás SA presentà l'any 1965 a la Fira de Mostres de Barcelona:
El final de Matacás SA l'any 1966 fou abrupte i imprevist. La compra l'any 1966 de Sava per ENASA precipità el cessament de la producció i l'extinció de l'empresa. El constructor dels vehicles Pegaso no tenia cap mena d'interès en Matacàs SA pel conflicte d'interessos que hi havia plantejat: ENASA disposava de motors propis que fabricava directament. I Aeronàutica Industrial SA, l'empresa fabricant dels camions lleugers Avia, també participada com ENASA per l'Institut Nacional d'Indústria (INI), equipava motors Perkins, més fiables, acreditats i de major rendiment. I en un moment de concentració de fabricants per crear grans grups industrials d'automoció espanyols, quin sentit tenien el motors dièsel Matacàs?
A pesar que Matacás SA cessà la producció l'any 1966, les naus que formaven la fàbrica es conserven tal com eren aleshores. Els antics camps de conreu que l'envoltaven s'han urbanitzat amb la implantació d'usos residencials. I les naus, degudament compartimentades, acullen empreses, magatzems i tallers amb usos diversos. La façana principal i les dues torres d'obra vista amb l'escut de l'empresa a la part superior presenten el mateix estat que l'any 1966.
L'amic Gonzalo Latorre Ratés ens ha enviat fotografies de les naus de l'antiga fàbrica de Matacàs SA. Entrada a l'edifici principal amb llur façana i les dues torres adjacents als extrems:
Detall del cos central de la façana:
Les torres als flancs de la façana principal amb l'escut, en la part superior, que identificava els motors dièsel Matacàs, tres cavalls alats emergint de les ones encrespades del mar:
Façana lateral de la nau principal de la fàbrica Matacàs:
Jardí del recinte industrial de Matacàs:
Motores Dièsel Matacàs es desenvolupà a partir d'unes causes ben concretes. I en el moment en què tals causes desaparegueren, l'extinció de l'empresa fou immediata. L'aïllament internacional d'Espanya, l'economia planificada i la poca competència propiciaren iniciatives industrials que en un context econòmic obert i de lliure competència mai s'haurien plantejat i portat a cap. L'economia estatalitzada, d'una gran intensitat del 1939 al 1959, causà greus distorsions en el mercat. Agraïm al senyor Gonzalo Latorre les fotografies del polígon Matacàs de Sant Feliu del Llobregat que evoca un dels principals fabricants espanyols de motors dièsel de la dècada de 1950.
Muy interesante, de pequeño veía como mi abuelo reparaba el motor Matacas que accionaba la bomba de agua para el riego en su finca de Talavera la Real.
ResponEliminaYo monte un motor Matacas de un solo cilindro y arranque por mecha, en un pozo para sacar agua en una finca que mis padres tenian en un pueblo de Almeria Lucainena delas torres. Siempre funciono muy bien y dio un extraordinario servicio. El motor esta donde yo lo situe y me estoy planteando recuperarlo de donde se encuentra. Si alguien quier contastar conmigo puede llamarme al tn 699 945 002, preguntar por Jose Luis.
ResponEliminaMi padre fué una pieza importante en la empresa dedico toda su vida a la fabrica! Trabajando con un cargo importante junto al Sñr Matacás !! Yo havia ido de pequeña a la fabrica ! Mi padre se llamaba Juan Freixas !
ResponEliminaViejos recuerdos
ResponEliminaMoltes gràcies per la seva interessant informació però sap que se'n va fer de la família Matacas?
Elimina