diumenge, 4 de setembre del 2016

L'Expoclàssic de Mollerussa: la participació d'uns camions clàssics (i II).



Dins el recinte firal de Mollerussa hem tingut l’oportunitat de saludar i xerrar amb uns quants amics. Els primers que la casualitat ha volgut que ens trobéssim han estat els senyors Ceballos, pare i fill. Li hem expressat al Toni Ceballos que, a parer nostre, han estat una badada involuntària, sense malícia, el fet que no s’hagi contemplat d’exposar el seu Pegaso 200 al costat del Pegaso Z-207 Barajas de la família Argelich. I ben fàcil que hagués estat d’exposar-lo car el camió compleix amb tots els requeriments administratius i mecànics per poder circular fins a Mollerussa; oimés és tancat en un poble proper a Mollerussa. Tenir el Barajas i el 200 un al costat de l'altre hagués fet molta patxoca, produït un gran i grat efecte. Al capdavall un deriva de l'altre. Tant de bo que si en la propera edició d’aquest saló els organitzadors projecten de reservar-hi un espai per l’exposició de camions clàssics, no hi ha de faltar pas el Pegaso d’en Toni Ceballos, a més d’altres camions que hi ha a les comarques limítrofs. Només és qüestió de cercar-los i contactar amb els seus propietaris per tal que els cedeixin. 

Al cap d’un moment hem saludat al senyor Antoni Pomés, representant del Club de Vehicles Clàssics de Lleida, associació caracteritzada per la celebració habitual d’esdeveniments, un dels quals, l’organització de la gran trobada de vehicles clàssics que tindrà lloc la propera primavera a La Panadella, un repte de debò que de ben segur serà un èxit absolut. No hi hem pogut xerrar gaire amb el senyor Pomés atès que estava atrafegat amunt i avall de l’exposició. Poc després hem tingut ocasió de saludar els senyors Gonzalo i Xavier Latorre, i la senyora del primer. 

Un cop visitades les parades de tots els marxants, ens hem encaminat dretament cap a l’espai on eren exposats els camions clàssics. Protegits per una cinta que barrava el pas als afeccionats i visitants, i sota un estricte control de seguretat que vetllava pel compliment de les normes de conducta, els camions eren arrenglats aproximadament per les dates de matriculació. L’exposició dels camions ha suposat un gran esforç econòmic per l’organització atès que gairebé tots els vehicles han estat transportats per Grues Cabós, una empresa de Fraga que té una base a Torrefarrera i disposa de góndoles pel traginar qualsevol classe de vehicle. 

Recollida del Berliet de Transports Herguido al garatge d’Alcarràs amb destinació a Mollerussa, a càrrec de Grues Cabós:  

IMG-20160902-WA0007

IMG-20160902-WA0008
Els primers camions exposats eren dos camions nord-americans de la dècada de 1920,  un Overland de l’any 1927, propietat del senyor Lluís Ardanuy, a qui no hem pogut pas saludar, i un Chevrolet amb la cabina de color groc que el senyor Argelich ha cedit amablement. Al seu costat, un furgó Mercedes Benz que ENMASA construí a la planta que tenia al barri del Bon Pastor de Barcelona, el qual fou propietat del Garatge Dalmau de Lleida. Un encert el fet d’haver conservat els colors originals dels vehicle. 

El Chevrolet i el Overland, dos camions produïts en els feliços anys 1920: 

IMG_3088

IMG_3086

El furgó Mercedes Benz que fou del Garatge Dalmau de Lleida: 

IMG_3096

IMG-20160903-WA0006(2)

A la renglera de camions clàssics era formada per un Bedford, de la família Argelich, molt ben restaurat. Un dels elements més bonics del vehicle és la caixa de fusta que conserva. 

IMG_3080

IMG_3093

Després hem gaudit amb el Pegaso Z-207 Barajas, recuperat en un desballestament d’Igualada, que conserva els elements originals propis del model –com ho és la seva peculiar suspensió davantera- i també ben restaurat. 

IMG_3118

IMG_3082 

IMG_3065
 
El Barreiros Super Azor dels senyors Herguido era posat a la dreta del  Pegaso Z-207: 

IMG_3121

IMG_3120

Un de les sorpreses de l’encontre ha estat la presentació del Pegaso 1065 primera sèrie, matriculat a Osca, el qual equipa el canvi de sis marxes, el motor de cent setanta cavalls de potència i el calderí rodó, que el senyor Miquel Gamon ha restaurat. Una restauració de concurs, immaculada. Equipa un bolquet Pepin, construït a Saragossa, una grua Hiab-Valman i a la visera hi porta escrit El Portal del Pirineu. 

IMG_3116

IMG_3063 

IMG_3059

IMG_3078

IMG_3106

Felicitem al senyor Gamon per la iniciativa d’haver restaurat el Pegaso Europa, el qual desitgem de veure, si és possible, a la trobada de La Panadella. 

El següent vehicle era l’autocar Pegaso Comet que cobria la línia regular de Lleida a Camporrells i que  el senyor Gamon restaurà fa uns quants anys. 

IMG_3115

IMG_3056

IMG_3084

IMG_3109

Els darrers vehicles eren el Sava-Berliet de Transports Herguido d’Alcarràs i el Magirus del parc de bombers de Lleida que s’exposa al museu Roda Roda de la capital del Segrià. 

IMG_3074

IMG_3072

El Berliet de la família Herguido d'Alcarràs: 

IMG_3114

El Magirus del cos de bombers de Lleida que s'exposa al museu Roda Roda de la capital del Segrià: 

IMG_3068 

IMG_3111

En Toni Arimany, un bon amic, amb el seu fill Àlex: 

IMG_3076
 
A les dues del migdia, i sota un sol inclement hem fet via cap el restaurant Resquitx de Mollerussa, on hem dinat i ens hem reviscolat. Un cop tips, ens hem acomiadat i cap a casa. 

Lamentem no haver pogut saludar els senyors Gamon i Riera Palmer.  I quant a la fira, hem de felicitar els organitzadors per la distribució de les activitats muntades.  Un gran nombre d’expositors, de visitants i compradors.  També era molt raonable el preu de l’entrada, fet que facilita l’assistència d’afeccionats. 

Ara que sembla que l'interès pels camions ha arrencat a casa nostra amb força, creiem que s'ha de remarcar l'afany que en Xavier Castells Quintana, transportista jubilat, ha tingut per difondre i fer créixer l'afició mitjançant l'organització de les tres edicions de la trobada de vehicles clàssics que s'han celebrat a Sant Vicenç de Torelló els anys 2011, 2013 i 2015. 

Tant de bo que en l’edició del proper any els promotors del saló Expoclàssics apostin per la continuïtat dels camions clàssics. Una afició que cada dia es consolida a casa nostra. Agraïm al Claudio Herguido que ens convidés a aquest saló de vehicles clàssics. I ho formulem en plural (vehicles clàssics) atès que hi ha hagut motocicletes, automòbils, furgonetes, camions, autocars i tractors, tots d'època.

dissabte, 3 de setembre del 2016

L'Expoclàssic de Mollerussa: la participació d'uns camions clàssics (I).

A dos quarts de deu del matí hem confluït a Artés, poble del Bages on hi ha l'empresa Transports Ponsa, els senyor Xavier Castells, Antoni Arimany acompanyat del seu fill Alex, Joan Vallcorba i Xavier Maraña. D'Artés ens hem encaminat a cal Josetxo, un restaurant modern, net i impersonal, sense cap gràcia malgrat la decoració rústica que presenta,  aixecat en la base que Transports Abycer té al polígon industrial sector Berenguer de Cabrianes, un poble integrat en el municipi de Sallent. Cada dia que passa enyorem més les fondes del país, moltes desaparegudes, amb la seva cuina saborosa i popular, basada en els productes que la terra ofereix, les estovalles de tela, el pa de pagès cuit el dia, el vi fort i intens i les converses que animaven els esmorzars i els dinars. Al pas que anem o bé esdevindrà una cuina de luxe a l'abast només de gent adinerada o un record que es podrà trobar en els llibres d'en Josep Pla. En aquest poble industrial del Bages el senyor Xavier Castells exercí de recader o ordinari una colla d'anys. Feia la ruta de Sallent de Barcelona. L'activitat de recader declinà en la mesura que l'activitat industrial de les fàbriques s'esllanguí fins extingir-se.

Els senyors Castells, Arimany amb llur fill, Vallcorba i Maranya entaulats al restaurant cal Josetxo de Cabrianes (Bages):

IMG_3021

Ben esmorzats -els esmorzars de forquilla, reminiscència pagesa del país que alguns homes encara practiquen els caps de setmana-, a través de l'Eix Transversal, ens hem dirigit cap a Mollerussa. Al recinte firal de la capital del Pla d'Urgell té lloc aquest cap de setmana la vint-i-unena edició del Saló Expoclàssic. La continuïtat d'aquest saló, amb un nombre tant alt d'edicions, palesa l'arrelament de l'afició als vehicles clàssics, en qualssevol de les modalitats -motocicletes, automòbils, jeeps, vehicles militars, furgons, autocars i autobusos i camions-, que té el país. Que el país fa olor de benzina, no en tingueu pas cap dubte. 

Hem arribat al recinte firal de Mollerussa a les dotze. Sort n'hem tingut que en Claudi Herguido ens ha recollit amb el seu automòbil i ens ha guiat fins a l'indret exacte on s'alça el recinte. En els carrers que delimiten el recinte, tancats a la circulació, hem trobat una exposició de vehicles clàssics de tota mena. Des d'un Ferrari i un Jaguar E, ambdós matriculats a Barcelona, fins una completa representació del parc mòbil del país els darrers seixanta anys: els petits, pràctics i funcionals Fiats importats en la dècada de 1950, mercès als acords industrials que propiciarem la fundació del constructor Seat, tota mena de Renaults, Citroens i Seats. Els vehicles que hi hagué al país, cobejats per la classe mitjana delerosa de canviar d'aires els diumenges i dies festius.

Alguns dels cotxes que els afeccionats procedents d'arreu del país han dut fins al recinte firal de Mollerussa arran de la celebració del Saló Exploclàssic. El Seat 131 Diplomàtic, de color negre,  era el cotxe oficial dels Consellers de la Generalitat de Catalunya en la primera meitat dels anys 1980, fet que palesa la distinció que aquest model representava aleshores:

IMG_3023 

Dos models de dos constructors d'automòbils italians, un Fiat i un Ferrari, integrats en el mateix grup empresarial:

IMG_3025

Un Fiat i un Seat 1430 Fu:

IMG_3028

Un Renault Gordini fabricat a Valladolid per Fasa. La qualitat que oferia, comparada amb el model francès, era ínfima:

IMG_3024

El discret i sofert Renault 4/4, el primer automòbil utilitari que FASA (Fàbrica d'Automòbils SA) fabricà a la seva planta de Valladollid sota llicència:

IMG_3027

Un Seat 1500 doble far la visió del qual omplí de felicitat a en Xavier Maraña:

IMG_3030

El motiu de la visita avui a Mollerussa és saludar uns quants amics i veure, de pas, dins del recinte firal, l'exposició de camions clàssics que els promotors de l'encontre han muntat. Sembla que de mica en mica l'interès devers els camions clàssics s'escampa i floreix en les fires de motocicletes i automòbils d'època.

Dins del recinte hi ha tres seccions ben definides. La sala de recepció acull diverses exposicions temàtiques de tractors antics, la presència dels quals és obligada atès el pes que l'activitat agrícola i ramadera té a la comarca del Pla d'Urgell, motocicletes d'època i uns quants Seats 850 Coupé. Després hi havia un gran espai dotat d'aire condicionat on els marxants han muntat les seves parades. N'hi havia procedents de Catalunya, el País Valencià i d'Espanya. Oferien tota mena de productes relacionats amb l'automoció: llibres, publicitat, clauers, revistes, llibres i catàlegs, fotografies antigues, i fins i tot articles d'una gran bellesa com aquests dos vehicles d'uns cavallets construïts en els anys 1950. Malgrat que algun lector pugui malpensar que escombro cap a casa, la semblança que l'autocar presenta amb els que construïa Nazar és evident. La gràcia que té el Mercedes Benz és impagable:

IMG_3033

IMG_3035

Un marxant venia dotze fotografies en blanc i negre d'uns camions carrossats per Carrosseries CIR de Reus. En demanava dos-cents euros per totes les fotografies. A desgrat que el govern espanyol i els mitjans de comunicació privats abundosament subvencionats que controla s'esgargamellen anunciant a tot i a dret que Espanya creix i la crisi econòmica la superem poc a poc, les nostres butxaques no ho perceben pas. Alguns dels camions vestits amb carrosseries CIR, en la primera meitat dels anys 1960, foren aquest camió la marca del qual ens és desconeguda, i que presenta una certa similitud amb la cabina del model A que Nazar aleshores produïa (fotografia col·lecció Sr. Xavier Castells Quintana):


IMG-20160906-WA0027

Un Pegaso 1062 -o tal vegada 1063- de l'empresa Copemar de Tarragona, amb una caixa tancada:

IMG_3040

IMG_3045

Un Barreiros Super Azor Gran Ruta amb acerbi de Transports Mauri de Reus:

IMG_3038

Un Barreiros Super Azor equipat amb una caixa per transports generals. A l'esquerra de la fotografia una mostra del parc mòbil que el país tenia a principis dels anys 1960, transcorreguts més de vint anys de l'acabament de la guerra:

IMG_3046

Un Barreiros Saeta de la Granja Manuel de Riudoms, poble agrícola a tocar de Reus on presumptament hi nasqué l'arquitecte Antoni Gaudí i Cornet:

IMG_3043

Una unitat del primer model de camió que Aeronautica Industrial SA produí amb la marca Avia, a Madrid, dotat amb una cabina gran per fer el transport mixt de persones i mercaderies, equipat amb una caixa de fusta amb un acabat propi d'un ebenista:

IMG_3037

Dos camions Avia carrossats i matriculats en la segona meitat dels anys 1960:

IMG_3042

IMG_3039

I la fotografia més interessant de totes, sense cap dubte, és la d'aquest Henschel Hispania, un model del qual se'n produïren només unes cent unitats:

IMG_3036

Per a nosaltres, que gaudim de les rareses, contemplar aquest Henschel Hispania és un motiu que justifica el viatge a Mollerussa des de Ripoll, malgrat els quilòmetres i la calor africana. Si aquesta troballa hi sumem la bonhomia amb els amics i el suculent dinar que hem compartit, podem qualificar el dia de rodó. Continuarà. 

dissabte, 6 d’agost del 2016

Manual d'instruccions del camió Ebro P-190 produït per Motor Ibèrica SA (i III).

Exposem més elements que incorporava de sèrie el camió Ebro P190, els quals es detallen en el manual d'instruccions editat per la Direcció d'assistència tècnica de Motor Ibèrica SA l'any 1975. El primer element, el selector pneumàtic del pont posterior de dues velocitats:

IMG_2958


Canvi d'oli de la servodirecció:

IMG_2959


Canvi de l'oli i del filtre de la servodirecció i purgador del circuit de la servodirecció:

IMG_2960

IMG_2961

Canvi dels elements del filtre del combustible:

IMG_2962

IMG_2963

Ajustament de la folgança de les vàlvules:

IMG_2964

Bomba alimentadora:

IMG_2965

Disposició del sistema d'injecció de combustible:

IMG_2966

Buidatge del sistema de refrigeració:

IMG_2967

Roda de recanvi a la part posterior del xassís:

IMG_2968

Bateries:

IMG_2969

Desmuntatge dels llums davanters:

IMG_2970

Substitució de les bombetes dels llums posteriors:

IMG_2971

Identificació dels fusibles:

IMG_2973

IMG_2972

Reglatge dels llums davanters:

IMG_2974



Aquest manual d’instruccions, amb un  contingut didàctic i entenedor, conté fotografies dels elements acoblats al camió Ebro P190 i el procediment per fer-ne el manteniment ordinari. Qualsevol propietari del vehicle, amb interès i en possessió de les eines adients, podia executar algunes operacions bàsiques de manteniment. També corre la brama que molts mecànics dels concessionaris Ebro escampats arreu del país no tenien prou coneixements ni formació especialitzada per reparar correctament i amb garantia el motor de vuit cilindres en V que aquest model equipava. 

Observat amb perspectiva, podem concloure que aquesta fou la darrera cabina que un fabricant espanyol de camions projectà i construí. La cabina del Barreiros 4220, dissenyada a Madrid per tècnics espanyols, fou presentada i comercialitzada l’any 1969. La rèplica de Pegaso, la cabina quadrada, fou presentada al Saló de l’Automòbil de Barcelona l’any 1972. Aquesta cabina, muntada sobre distints models de Pegaso, es produí ininterrompudament fins el cessament de la producció dels camions Pegaso i llur desaparició l’any 1993. 

La cabina del model Ebro P, presentada al Saló de l'Automòbil de Barcelona l'any 1973, convenientment ajustada, fou muntada en els models Ebro M i L, llançats a les darreries de la dècada de 1970 per substituir la sèrie E. I fou una cabina que, ben adaptada a les modes i pertinents actualitzacions, un exercici en què els italians hi excel·leixen, estigué en producció i comercialitzada amb la marca Nissan fins a les darreries dels anys 1990. La cabina del model Atleon, que la succeí, és un producte íntegrament Nissan malgrat fos desenvolupat a Espanya.

Hem de lamentar el poc interès que aquest model ha suscitat en els col·leccionistes espanyols de camions clàssics. el nombre dels quals s'incrementa cada any. Només tenim constància d’una unitat restaurada per un transportista del poble de Xàbia, a la Marina Alta, en Gaspar Cardona. Tant de bo que tal situació es redreci. 

Agraïm al senyor Trayter de la Bisbal d’Empordà l’interès manifestat per difondre aquest manual d’instruccions que conserva d’un Ebro P190 que tingué fa uns quants anys.