Aquesta empresa va centrar el seu àmbit de transport a les províncies de Girona i Barcelona, dedicant-se als transports en general, això és, des de fil per a la indústria tèxtil fins a baixar carbó des de les mines del Bergadà.
Cal destacar que el transports als anys 1950 era completament diferent de l'actual, de manera que els transportistes portaven en el camió tot de peces emmagatzemades per a reparar en la mateixa carretera les panes que podessin patir. No hi havia ni serveis d'assistència ni grues capaces de poder arrossegar un camió avariat. Per tant, els transportistes eren gent amb amplis coneixements de mecànica i dels seus vehicles -els punts febles que sovint més s'espatllaven-, sempre disposats a reparar les panes in situ i poder arribar al lloc de destí.
Així, costa d'imaginar actualment l'anècdota narrada pel Sr. Llenas d'un transport des de la Pobla de Lillet fins a Girona, en ple i rigorós hivern, de bon matí i amb el camió carregat de gom a gom -un modern Pegaso que rendia 140 cavalls de potència a tot estirar-, per aquelles carreteres glaçades, estretes i costerudes doncs seguien els antics camins de carro deficientment asfaltats. En aquestes condicions, si tot anava bé, trigaves un dia sencer per a fer aquest trajecte.
Un altre dels transports habituals de la dècada de 1950 era transportar carbó des de les mines de Fígols fins a Girona i Barcelona, per carreteres d'alta muntanya, malmeten molt els camions degut a la manca de potència dels motors i poca capacitat de frenada i retenció.
A més, la deficient qualitat dels camions de l'època, incloent-hi els moderns i capdavanters Pegaso, obligava a que els caps de setmana i festes es repassessin els camions: engreixar-los, canvi de paliers, repàs del motor, etc, eren les tasques en que els transportistes invertien llur temps de descans. Eren altres temps en que el lleure tenia una altra significació completament diferent d'avui dia.
Gràcies a la generositat i amabilitat d'en Miquel Patinyo, un altre entusiasta dels camions, vàrem tenir l'oportunitat de conèixer al Sr. Joan Llenas, el qual ens va mostrar els vehicles que encara conserva, els quals són veritables i autèntiques joies.
El primer vehicle que el Sr. Llenas encara conserva és un Pegaso matriculat a començaments dels anys 50 (matrícula GE-7961), el qual fou el quart Pegaso de tota la província de Girona. Amb el temps, aquest vehicle li fou substituïda llur cabina original per un Pegaso Z-206 adquirida al desbastellament de Can Millán de Girona i que havia pertangut a un camió de l'agència de transports ANGELATS d'aquesta ciutat. Tanmateix la matrícula, el volant a la dreta i el tablier palesen clarament que ens trobem davant del primer camió comercialitzat per la Pegaso. Amb el temps, i amb l'ànim de fer durar les coses al màximum, se li canvià el motor per un Barreiros Azor, el canvi de marxes i el diferencial.
Detall de la matrícula del Pegaso: GE - 7961.
Cabina amb el volant a la dreta:
Fotografia d'aquesta cabina d'un Pegaso Z-206 amb la típica placa que indicava les dades del transportista:
Un dels altres camions que el Sr. Llenas ha tingut l'encert de conservar durant tots aquests anys ha estat un Pegaso 1060 amb acerbi, matrícula GI-44407:
Una altra perspectiva del Pegaso 1060:
Fotografia de la placa emprada per TRANSPORTS LLENAS, instal·lada al Pegaso 1060:
Fotografia de front del Pegaso 1060: cal remarcar el cavall gravat a la part superior del radiador, fet que palesa l'entusiasme dels senyors Llenas per la desapareguda marca del cavall alat.
Una de les altres troballes que ens admirà fou un Pegaso 1063, el qual encara és en actiu i amb la ITV de l'any 2008.
Detall de les dues rodes direccionals:
Matrícula del Pegaso 1062 en actiu: GI-43053.
Pegaso 1062 de front:
Cabina del Pegaso 1060 de perfil:
En primer terme, el canvi de marxes del Pegaso 1062: les mítiques palanques per a canviar les marxes.
Tablier del Pegaso 1062:
La cabina del Pegaso 1062 perfectament conservada després de 45 anys de servei, sent admirada per l'amic Jordi Llop:
Dos dels camions més emblemàtics de la dècada dels anys 1960: un Pegaso 1060 amb acerbi (esquerra) i un Pegaso 1062 (dreta) perfectament conservats:
El darrer Pegaso que hi ha a Can Llenas és un Pegaso cabina quadrada de 260 cavalls, el qual treballa cada dia, i conservat perfectament per l'acurat manteniment d'en Josep Llenas: Fotografia de front amb la matrícula: B-7715-M
Una altra fotografia d'aquest camió que és objecte d'admiració per part dels afeccionats als camions clàssics quan ens el trobem a la carretera duent ampolles de cava cap al Castell de Peralada:
Finalment, cal destacar que el garatge on el Sr. Llenas hi guarda els seus camions, hi ha emmagatzemades moltes peces de recanvi de Pegasos que li serveixen per a poder realitzar el manteniment dels seus camions.
Cal esperar que amb la prompta i merescuda jubilació d'en Josep Llenas, aquests magnífics Pegasos que formen part de la memòria col·lectiva de tots plegats no es perdin. El seu excepcional estat de conservació justifiquen a bastament llur conservació.
Magnífica explicació dels camions Pegasos. Molt interessant!!!!!!
ResponElimina