Avui ens endinsem en la història d'una petita empresa de transports de caràcter familiar de la vila ripollesa de Molló. Ens referim a l'empresa Nogué, la qual prestà servei en els anys posteriors a la guerra civil del 1936-1939, època especialment difícil per l'escassedat de vehicles en condicions, per l'absència de benzina i per unes infraestructures viàries força deficients i malmeses per les conseqüències de la contesa.
Aquesta empresa guardava llurs vehicles a Camprodon, cobrint les necessitats de transports de la comarca desplaçant-se, si calia, fins a altres comarques limítrofs de Girona i Barcelona, com la Garrotxa o la Plana de Vic.
D'aquesta empresa hem pogut recollir dues fotos de dos dels camions que van pertànyer-hi. En primer lloc, es tracta d'un camió d'origen nord-americà segons les llantes que muntava i que era conegut popularment com la "Societat de Nacions" atès que estava format per l'acoblament de peces de procedències diverses d'altres vehicles. Aquesta foto està presa a Camprodon.
En quant a la cabina d'aquest camió, fou refeta per un taller especialitzat en la construcció de vehicles de Banyoles. La qualitat de l'acabat d'aquesta cabina palesa el grau de sofisticació que aquestes tasques de reconstrucció de vehicles procedents sovint de la guerra i les subhastes de l'exèrcit, van assolir a les comarques de Girona, fet encara més remarcable si es té en compte les penúries i manca de matèries primes imposada en la postguerra per la política autàrquica de resultats funestos.
El segon vehicle és un Fiat estacionat a la placeta de Camprodon. És un vehicle de disseny atractiu i poca capacitat de càrrega, notes predominants dels vehicles d'aquella època. Fou un dels Fiat importats per l'exèrcit franquista en la guerra civil espanyola. En aquesta fotografia s'esguarda al fons un carro amb un cavall, transport que va recobrar certa importància en els anys immediats a l'acabament de la guerra civil degut a la precarietat de mitjans de transport tota mena que patia el país.
Aquesta empresa guardava llurs vehicles a Camprodon, cobrint les necessitats de transports de la comarca desplaçant-se, si calia, fins a altres comarques limítrofs de Girona i Barcelona, com la Garrotxa o la Plana de Vic.
D'aquesta empresa hem pogut recollir dues fotos de dos dels camions que van pertànyer-hi. En primer lloc, es tracta d'un camió d'origen nord-americà segons les llantes que muntava i que era conegut popularment com la "Societat de Nacions" atès que estava format per l'acoblament de peces de procedències diverses d'altres vehicles. Aquesta foto està presa a Camprodon.
En quant a la cabina d'aquest camió, fou refeta per un taller especialitzat en la construcció de vehicles de Banyoles. La qualitat de l'acabat d'aquesta cabina palesa el grau de sofisticació que aquestes tasques de reconstrucció de vehicles procedents sovint de la guerra i les subhastes de l'exèrcit, van assolir a les comarques de Girona, fet encara més remarcable si es té en compte les penúries i manca de matèries primes imposada en la postguerra per la política autàrquica de resultats funestos.
El segon vehicle és un Fiat estacionat a la placeta de Camprodon. És un vehicle de disseny atractiu i poca capacitat de càrrega, notes predominants dels vehicles d'aquella època. Fou un dels Fiat importats per l'exèrcit franquista en la guerra civil espanyola. En aquesta fotografia s'esguarda al fons un carro amb un cavall, transport que va recobrar certa importància en els anys immediats a l'acabament de la guerra civil degut a la precarietat de mitjans de transport tota mena que patia el país.
Amb aquest Fiat, el senyor Nogué transportava diàriament la llet des de Molló fins a Camprodon. L'empresa de transports Germans Plana, de Surroca, recollia la llet des de Llanars fins a Camprodon, seguint la vall del riu Ter, amb un camió Ford de 17 cavalls. Les lleteres que havia transportat en Nogué es carregaven a Camprodon en el Ford de 17 cavalls de Germans Plana, que duia tota la llet de Molló i Llanars fins a Ripoll. Allà es carregava en el darrer tren que sortia de Ripoll, a les 18.20 hores, per a dur-la a Barcelona. Aquest tren de mercaderies era conegut com "el correu".
Serveixin aquestes dues fotos de recordança d'una època molt dura i soferta per a aquells que els hi tocà de viure-la, si bé, es va realitzar amb una predisposició d'esperit molt diferent dels temps presents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada