dilluns, 9 de març del 2009

CAMIONS NAZAR COMERCIALITZATS

Exposada la història dels vehicles NAZAR, possiblement una de les empreses fabricants de vehicles espanyoles més desconegudes, procurarem fer una succinta explicació de les tres menes de cabines que van fabricar al llarg de la seva breu vida industrial.

La documentació de Nazar cal dir que era pràcticament inexistent fins fa aproximadament uns tres anys, en els quals el desenvolupament d'internet i creació de diferents fòrums especialitzats en camions clàssics espanyols ha esdevingut un estímul per a l'aparició de documentació i aprofundiment en la història d'aquesta empresa.

En aquest sentit, cal recalcar especialment la feina realitzada pel fòrum Pegasoesmicamion i per l'estudiós Rafa Reyna, de Madrid, veritable difusor d'aquesta marca i autor d'un remarcable treball de classificació de tots els models de camions fabricats i llurs característiques.

Seguint la pauta endegada per en Rafa Reyna, els camions Nazar poden dividir-se en tres menes de cabines clarament diferenciades, fet que palesa l'extraordinària capacitat de disseny dels responsables d'aquesta empresa: aquestes cabines es classifiquen en A, B i C seguint un criteri cronològic.

CABINA A:

La cabina A correspon a aquest Nazar de 6 tones fotografiat a Sant Climent Sescebes (Alt Empordà) l'estiu de l'any 2007, model que fou comercialitzat entre els anys 1961 i 1963, i que destaca per les seves línies molt arrodonides, un gran radiador central cromat i recarregat, els llums davanters encaixonats i sortits, més un vidre davanter de gran visió. Aquesta gamma estava equipada principalment amb motors Perkins Hispania, per bé que alguns models també muntaven motors Massé i Henschel-Sura, aquests darrers fabricats a l'Hospitalet del Llobregat.

Una qüestió que sempre m'ha sobtat fou la ràpida desaparició d'aquesta cabina, la qual solament va romandre dos anys en fabricació, atès que l'any 1963 llur disseny era molt modern. Aquest model fou també el que va gaudir de més bona acollida entre els transportistes.

Nazar a Sant Climent de Sescebes, Girona.

CABINA B:

La cabina B correspon a aquest Nazar de 5'5 tones fotografiat l'any 1994 a Tordera (Barcelona), i desballestat a Can Ramos de Sils l'any 1995, el qual pertanyia al Sr. Joaquim Puig Ribot. Aquest model estigué en fabricació des de l'any 1963 fins el 1966.

Aquesta cabina que comprenia camionetes i camions de 3.500 quilos fins a 9 tones, estava equipada amb motor Perkins Hispania i el seu disseny seguia els trets definidors de Nazar: formes arrodonines més suaus, un gran radiador central, un vidre panoràmic i uns llums davanters encaixonats i sortits, així com un cromat que encerclava la cabina.

Nazar de Tordera (1965)

CABINA C:

Finalment, la cabina C comercialitzada l'any 1965 únicament va comprendre la fabricació d'un camió lleuger de 3.500 quilos i una camioneta de 1.500 quilos, atès que els models de més tonatge mai arribaren a comercialitzar-se per la venda de Nazar a Barreiros amb el cessament de la producció i desaparició de la marca.

Aquesta unitat correspon a un camió Nazar de 3.500 quilos, fotografiat a Foixà l'any 2001, pertanyent al Sr. Pere Casellas.

camió Nazar a Foixà (1968)

La cabina C fou comercialitzada quan Nazar estava administrada per la CAJA DE AHORROS DE ARAGÓN, i llur disseny molt modern i funcional per l'època és força diferent de les cabines A i B, les quals acusen clarament els gustos estètics d'en Vincenzo Angelino Gervasio.

Mai he entès perquè un home pràctic i intel·ligent com el Sr. Eduardo Barreiros, no aprofités aquest disseny tan modern l'any 1965 per a comercialitzar la gamma més lleugera de camions, concretament el Saeta 35. De ben segur que hi hagué una clara voluntat de fer desaparèixer aquesta marca el més aviat possible, atès que la preocupació principal de Barreiros aleshores era intentar superar al seu etern rival, Pegaso.

2 comentaris:

  1. ¿Tienes alguna foto más actual del cabina C? Está impresionante y tiene su gracia aunque el diseño de la cabina es algo más austero que los A y B. Parece ideal como vehículo urbano de reparto.

    ResponElimina
  2. Sí Eduardo. En este enlace hay una foto del estado actual de este Nazar de Foixà (Girona):
    http://www.flickr.com/photos/67638741@N00/3395526291/in/photostream/
    La verdad es que este diseño se percibe que es ajeno a los gustos estéticos de D. Vincenzo Gervasio; creo asimismo que es una cabina un poco anodina.

    ResponElimina