ENASA, empresa pública fabricant dels camions Pegaso, va comercialitzar al llarg dels seus cinquanta anys d'activitat industrial, nombrosos models que seguien els gustos, les necessitats i els avenços tecnològics del moment.
Crec que la trajectòria empresarial de Pegaso pot dividir-se en tres períodes clarament diferenciats i que palesen les profundes transformacions polítiques i econòmiques experimentades per l'Estat espanyol entre els anys 1940 fins a la dècada de 1990.
(i) La primera etapa compren els anys 1944 fins el 1959, coincidint amb l'economia autàrquica, en que ENASA fou dirigida per l'enginyer català Wifredo Ricart i Espina; els dos camions característics d'aquesta etapa són el Pegaso 120 i el Z-207 "Barajas", així com els cotxes esportius fabricats per intentar prestigiar el règim del general Franco a l'exterior, la utilitat industrial dels quals és raonablement dubtosa.
(ii) La segona etapa abraça els anys 1959 fins el 1972, la qual coincideix amb la gran expansió econòmica d'Espanya pel desplegament del Pla d'estabilització Econòmica ideat pel gran economista català Joan Sardà i Dexeus, i que finalitza l'any 1973 amb la crisi del petroli. En la meva opinió és l'etapa industrial més interessant tant pels models comercialitzats com pel canvi de mentalitat productiva que introdueix un altre català vinculant al món de la Banca, en Claudio Boada Villalonga.
(iii) La darrera etapa compren des de l'any 1972, amb la presentació a la Fira de Mostres de Barcelona del Pegaso cabina quadrada, fins l'any 1993 en que l'empresa és venuda pel govern espanyol a IVECO. En aquests anys es produeix l'ajust productiu de l'empresa a la demanda real de vehicles mitjançant la reducció de plantilles i pèrdues econòmiques continuades.
La segona etapa industrial d'ENASA és la més interessant tant pels models que es van comercialitzar, basats en criteris clars de rendibilitat que va suposar un augment de les vendes i de la producció, com dels canvis introduïts racionalitzant les despeses d'investigació i desenvolupament mitjançant acords de col·laboració amb empreses estrangeres, la implantació d'una xarxa comercial i de servei post-venda, i l'inici de les primeres exportacions.
En quant als models comercialitzats, hi destaca el Pegaso Comet, equipat amb un motor basat en el Leyland Comet reforçat de potència (de 90 a 125 cv), tota la nissaga del 1060 (1062, 1063, 1064, 1066 i el 3060) i el Pegaso 1065, conegut popularment com a "Europa".
Tant el 1065 com el Comet foren molt ben acollits pels transportistes, tant per la seva fiabilitat mecànica com pel manteniment econòmic, gaudint ambdós d'una gran popularitat i èxit de vendes. Recordo de petit el gran nombre de Pegasos Europa que veia per Lleida, com la gran flota que tenia la COOPERATIVA DE GUISSONA amb els característics colors blanc i blau: el seu motor i la gran maniobrabilitat el feien un vehicle molt apte per a transitar per les estretes i girades carreteres lleidatanes de l'època. També fou un vehicle molt estimat pels productors de taronges del País Valencià, amb les seves caixes llargues de fusta i les veles que cobrien la mercaderia.
El Pegaso "Europa" que il·lustra aquest reportatge fou fotografiat a Figueres el passat mes de febrer del 2009; pertany a l'empresa EXCAVACIONS EMPORDÀ de Figueres, la qual té una gravera al municipi de Darnius. D'aquest camió en destaca el bolquet reforçat per a les feines d'obra que ha d'atendre.
Sobre la qualitat del Pegaso Europa, crec que aquestes fotografies ho acrediten prou, atès que no és gaire habitual veure un camió de trenta tres anys d'antiguitat en actiu i destinat a unes tasques tan feixugues com les excavacions, buidatges, enderrocs i pedreres.
Crec que la trajectòria empresarial de Pegaso pot dividir-se en tres períodes clarament diferenciats i que palesen les profundes transformacions polítiques i econòmiques experimentades per l'Estat espanyol entre els anys 1940 fins a la dècada de 1990.
(i) La primera etapa compren els anys 1944 fins el 1959, coincidint amb l'economia autàrquica, en que ENASA fou dirigida per l'enginyer català Wifredo Ricart i Espina; els dos camions característics d'aquesta etapa són el Pegaso 120 i el Z-207 "Barajas", així com els cotxes esportius fabricats per intentar prestigiar el règim del general Franco a l'exterior, la utilitat industrial dels quals és raonablement dubtosa.
(ii) La segona etapa abraça els anys 1959 fins el 1972, la qual coincideix amb la gran expansió econòmica d'Espanya pel desplegament del Pla d'estabilització Econòmica ideat pel gran economista català Joan Sardà i Dexeus, i que finalitza l'any 1973 amb la crisi del petroli. En la meva opinió és l'etapa industrial més interessant tant pels models comercialitzats com pel canvi de mentalitat productiva que introdueix un altre català vinculant al món de la Banca, en Claudio Boada Villalonga.
(iii) La darrera etapa compren des de l'any 1972, amb la presentació a la Fira de Mostres de Barcelona del Pegaso cabina quadrada, fins l'any 1993 en que l'empresa és venuda pel govern espanyol a IVECO. En aquests anys es produeix l'ajust productiu de l'empresa a la demanda real de vehicles mitjançant la reducció de plantilles i pèrdues econòmiques continuades.
La segona etapa industrial d'ENASA és la més interessant tant pels models que es van comercialitzar, basats en criteris clars de rendibilitat que va suposar un augment de les vendes i de la producció, com dels canvis introduïts racionalitzant les despeses d'investigació i desenvolupament mitjançant acords de col·laboració amb empreses estrangeres, la implantació d'una xarxa comercial i de servei post-venda, i l'inici de les primeres exportacions.
En quant als models comercialitzats, hi destaca el Pegaso Comet, equipat amb un motor basat en el Leyland Comet reforçat de potència (de 90 a 125 cv), tota la nissaga del 1060 (1062, 1063, 1064, 1066 i el 3060) i el Pegaso 1065, conegut popularment com a "Europa".
El Pegaso 1065 "Europa" fou comercialitzat des de l'any 1965 fins l'any 1976; estava equipat amb un motor de 6 cilindres de 170 cv que posteriorment augmentaria fins a 200 cv; llur disseny molt atractiu i assolit es basava en el popular Comet, si bé atenent als reglaments sobre capacitats i tares de càrrega, podia tenia un pes màxim autoritzat de vint tones, el qual era considerable a la dècada de 1960.
Tant el 1065 com el Comet foren molt ben acollits pels transportistes, tant per la seva fiabilitat mecànica com pel manteniment econòmic, gaudint ambdós d'una gran popularitat i èxit de vendes. Recordo de petit el gran nombre de Pegasos Europa que veia per Lleida, com la gran flota que tenia la COOPERATIVA DE GUISSONA amb els característics colors blanc i blau: el seu motor i la gran maniobrabilitat el feien un vehicle molt apte per a transitar per les estretes i girades carreteres lleidatanes de l'època. També fou un vehicle molt estimat pels productors de taronges del País Valencià, amb les seves caixes llargues de fusta i les veles que cobrien la mercaderia.
El Pegaso "Europa" que il·lustra aquest reportatge fou fotografiat a Figueres el passat mes de febrer del 2009; pertany a l'empresa EXCAVACIONS EMPORDÀ de Figueres, la qual té una gravera al municipi de Darnius. D'aquest camió en destaca el bolquet reforçat per a les feines d'obra que ha d'atendre.
Sobre la qualitat del Pegaso Europa, crec que aquestes fotografies ho acrediten prou, atès que no és gaire habitual veure un camió de trenta tres anys d'antiguitat en actiu i destinat a unes tasques tan feixugues com les excavacions, buidatges, enderrocs i pedreres.
En quan a l'origen de la denominació popular "Europa" del 1065, he escoltat diverses explicacions per bé que la més versemblant crec que es refereix a ser el primer Pegaso que començà a exportar-se regularment a Europa.
Serveixin aquestes línies per a retre un sentit homenatge a un camió admirat per la seva qualitat i bellesa, i que alhora forma part de la memòria col·lectiva de molts apassionats a aquests vehicles.
El camión es durísimo. Fueron imprescindibles en el crecimiento de las ciudades españolas en los 70.
ResponEliminaEl volquete de este parece más moderno que el propio camión.
Edu:
ResponEliminaCreo que ha sido el mejor camión fabricado por ENASA, superior incluso al Comet y al cabina cuadrada. Además, su diseño fue un gran adelanto en 1965.
"EUROPA" era perque se conformava a normes europeues en curs, per poder exportar-se en aquests paisos, pero no se si despres va a concretisar-se...
ResponElimina