dijous, 23 de desembre de 2010

El catàleg del Pegaso Comet d'en Pere Brosa que conserva en Joan Mercader de Sant Julià de Ramis (Gironès).

En una anterior crònica vàrem exposar un dels transportistes que hi hagué a la comarca de la Garrotxa durant la segona meitat del segle XX, en Pere Brosa i Planella. Nascut a Montagut (Alta Garrotxa), va començar l'ofici de camioner l'any 1956 amb la compra d'un Dodge. Aquest Dodge fotografiat en la festivitat de Sant Cristòfol celebrada a Castellfollit de la Roca l'any 1963:

Camió Dodge de TRANSPORTS PERE BROSA de Castellfollit de la Roca

Factura lliurada el 31 de juliol del 1959 per en Jacint Puigdemont, carrosser d'Olot (Garrotxa), per unes reparacions del camió Dodge:

reparacio0001_01

Una altra factura del Dodge expedida per BALLESTAS MONUMENTAL, de Barcelona, el març del 1963:

doc0002

Una factura lliurada per l'empresa TRANSPORTS TURRÓS de Sant Jaume de Llierca (Garrotxa), per un transport de fusta des de Ridaura a Girona, l'any 1955, un any abans que en Pere Brosa, de la casa pairal de Can Planaoliva, es comprés el Dodge l'any 1956:

doc0004

L'octubre de l'any 1963 en Pere Brosa adquireix un Pegaso Comet al concessionari oficial AUTOREMOLCS GIRONA SA, muntant-li una caixa de fusta per a transports generals. Factura de la compra del Pegaso Comet al concessionari oficial de Girona, aleshores FORNÉ SA, incloent-hi el transport del vehicle des de la fàbrica de Madrid:

doc0001


El Pegaso Comet fotografiat en la participació de la festa de Sant Cristòfol de Castellfollit de la Roca l'any 1967:

Pegaso Comet de TRANSPORTS PERE BROSA de Castellfollit de la Roca

Targeta d'en Pere Brosa, transportista, amb llur adreça a la plaça Generalísimo 31, de Castellfollit de la Roca:

tarjetes0002[1]

Resguard del pes de la càrrega del Pegaso Comet lliurat pel servei municipal de bàscula de l'Ajuntament de Mataró el 4 de desembre del 1970:

doc0003

El Pegaso Comet fou un dels grans camions fabricats per ENASA i que simbolitza la transformació operada en aquesta empresa d'ençà de l'any 1960 amb el nomenament d'una nova gerència, molt més professional i eficient. Amb la competència dels camions Barreiros, va palesar-se que els vehicles que fabricava Pegaso, principalment el Pegaso Z-207 "Barajas", no eren competitius tant per llur cost de fabricació com per l'escassa qualitat d'acabats i funcionalitat envers les necessitats dels transportistes de l'època.

La primera decisió adoptada pels nous responsables de Pegaso, encapçalats pel català Claudio Boada Vilallonga, és la renovació de la gama de vehicles amb tres objectius bàsics: la fabricació de camions amb uns costos ajustats que repercutien favorablement als potencials compradors; uns vehicles que satisfacessin les necessitats reals dels transportistes d'aleshores; i l'augment de la producció per a destinar-ne una part a l'exportació.

1960 és l'any de la gran transformació de l'economia espanyola. S'abandona l'autarquia i s'impulsa una liberalització i internacionalització econòmica mitjançant el Pla d'Estabilització econòmic, aprovat un any abans, el 1959. Llurs efectes són un fort creixement econòmic amb el reviscolament de la producció i demanda de productes i serveis de tota mena. També són els anys que el ministre de comerç, Alberto Ullastres, negociava amb el Mercat Comú Europeu i l'Estat espanyol ingressa en el Fons Monetari Internacional, el Banc Mundial i l'Organització per a la cooperació i el desenvolupament econòmic.

El Pegaso Comet és el resultat dels nous criteris implantats a l'EMPRESA NACIONAL DE AUTOCAMIONES SA (ENASA) per a atendre la important demanda d'aquells anys: un camió amb una línia moderna i encertada, d'una fabricació simplificada i de costos ajustats, fàcil de conduir, econòmic de mantenir per la qualitat dels materials, i que suportava les sobrecàrregues tan freqüents aleshores.

Abandonats els projectes somiatruites d'ENASA impulsats per un altre català, l'enginyer Wifredo Ricart i Espina, el Pegaso Comet va desenvolupar-se mitjançant l'adopció dels mateixos criteris implantats per BARREIROS DIESEL SA i EBRO-MOTOR IBÉRICA SA: copiar productes ben acollits pel mercat i fabricar sota llicència. La cabina del Pegaso Comet es desenvolupa a partir del Simca Cargo francés, actualitzada i millorada; i el motor procedeix del Leyland Comet, d'una fiabilitat acreditada. L'èxit del Pegaso Comet fou absolut.

En Joan Mercader, gendre d'en Pere Brosa, conserva el catàleg original del Pegaso Comet del seu sogre. Us adjunto la portada del catàleg i les quatre versions del Pegaso Comet que s'oferien l'any 1963:

pegaso0001[1]

pegaso70001[1]

untitled101is.th[1]

oldsp[1]

pegaso40001[1]

pegaso50001[1]

Un altre document interessant és la targeta de la garantia amb una vigència d'un any del Pegaso Comet 1090 adquirit per en Pere Brosa:

tar0001_01

Certificat expedit per ENASA, el gener de l'any 1967, del bloc del motor d'un Pegaso Comet 1090 lliurat a favor d'en Pere Brosa, que hagué de canviar-lo:

cert0001_01

El registre d'empreses lliurat per la Direcció General de Transports Terrestres, depenent del Ministeri d'Obres Públiques, a favor del senyor Pere Brosa i Planella:

emp0001_01

emp0001_02

L'any 1972 en Pere Brosa es va associar amb l'empresa COMERCIAL MORERA SA d'Olot, adquirint un camió Pegaso cabina quadrada, fotografiat tot just carrossat amb un bolquet FLUVIÀ i amb placa verda:

Camió Pegaso de l'empresa Brosa-Morera d'Olot (La Garrotxa)

Targeta de TRANSPORTS BROSA MORERA SL, amb adreça al carrer Carme 1, d'Olot:

tarjetes0001[1]

Vull agrair a en Joan Mercader i la Loreto Brosa aquesta documentació que ens ajuda a copsar com era l'activitat del transport durant la dècada del 1950-1960 i 1970.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada