dissabte, 27 de juliol del 2013

La restauració del camionet Nazar B de 3.500 quilos d'en Xavier Castells i Quintana de Barcelona.

Hi ha a poc a poc una reconeixença general de la importància que Nazar, fabricant aragonès de vehicles industrials de la primera meitat dels anys 1960, van tenir en la història del transport. L'activitat productiva de Nazar intensa, efímera i dissortada va ser sepultada al cap de pocs anys per un mantell d'oblit espès i impenetrable. L'actitud dels protagonistes d'aquesta aventura empresarial  fallida -llur fundador, en Vincenzo Angelino Gervasio i la Caixa d'Estalvis d'Aragó, el darrer propietari-, que van fer mans i mànigues per passar-hi pàgina, hi ha contribuït decisivament a aquest oblit i menysvaloració.

Aquesta situació però s'ha redreçat segurament per l'interès que els vehicles Nazar ha suscitat entre els afeccionats que s'han aplegat a les pàgines especialitzades d'internet. El rebrot en conèixer la història de Nazar i salvar els pocs vehicles conservats fins als nostres dies és un fenomen indissociablement vinculat a les noves tecnologies i l'intercanvi d'informació que permet internet. Una prova palesa del redescobriment de Nazar és el treball admirable, exhaustiu i documentat que sobre la història dels vehicles Nazar va escriure l'any passat el senyor Lisardo García, de Cantabria, coincidint amb el centenari del naixament del seu fundador a Nàpols el 1912, consultable lliurement a internet.

Anys enrere en Rafael Reyna Calatayud va completar un estudi sobre els models de camions, autocars i furgonetes produïts per Nazar en els sis anys d'activitat (1960-1966). Va ser el primer treball d'aquesta mena que va desbrossar el camí de les iniciatives posteriors. També és remarcable els articles que en Manuel Fernández va dedicar-li al seu bloc El Transporte Clásico Español. I recentment en Víctor Lacarta ha presentat un catàleg de postals turístiques molt populars als anys 1960 i 1970 on s'hi retraten vehicles Nazar. Aquests treballs divulgatius són paral·lels a la conservació i restauració de Nazars, activitat on hi destaquen dos col·leccionistes castellans, els senyors Ángel Domingo i Ángel Martin, i el senyor Lisardo García, que ha aplegat uns quants vehicles Nazars sotmetent-los a una restauració pulquèrrima. 

En aquesta línia ens congratulem que l’empresa asturiana Otero Scale Model estigui enllestint la maqueta a escala 1/43 d’un camió Nazar A presentat el 1960 que es comercialitzarà segurament el proper Nadal. Les fotografies presentades per l’empresa, penjades a la seva pàgina de Facebook, posen de manifest la qualitat d’aquest treball, molt detallista i exacte, que és un tret distintiu de Otero Scale Model. La popularitat assolida per Nazar a la primera meitat dels anys 1960 es va reflectir en els camions de llauna produïts per alguns fabricants de joguines i que avui dia són peces molt cobejades pels col·leccionistes. Aquest projecte segurament que és el preludi de la propera fabricació de la maqueta de l’autocar Nazar Ocell Blau, un dels autocars espanyols més bonics mai produïts i més anhelat pels afeccionats.

Catalunya, que és el motor de la indústria automobilística espanyola, també participa de la restauració de camions Nazar. En Xavier Castells i Quintana, transportista jubilat del barri del Sant Andreu del Palomar, ha restaurat un camionet Nazar B de 3.500 quilos d'un recader de Roda de Ter, en Bonaventura Parramon, matriculat el mes de març de 1965.

El senyor Castells ha restaurat el camionet Nazar aquests darrers mesos. Va desmuntar-lo completament i va substituir-li les peces podrides, particularment a la part inferior. La qualitat dels vehicles produïts a Espanya aquells anys era molt justa. Els tractaments aplicats amb pintures i revestiments anticorrosius eren inexistents i l'aigua que es filtrava pertot rovellava i podria les parts més exposades. La part davantera del Nazar completament desmuntada:

IMG_6557

Detall del radiador del camionet Nazar que refrigerava un petit i eficaç motor Perkins Hispania:

IMG_6559

La cuirassa del radiador amb la tapa del tub del radiador presidida per un lleó, símbol de la ciutat de Saragossa. Hi ha les traces del rovell deixat per l'escut identificatiu dels motors Perkins Hispania: 

IMG_6563

IMG_6553

IMG_6558

IMG_6571

El motor Perkins Hispania ocupa la part central de la cabina i el canvi de marxes muntat a la part posterior, pauta dels vehicles industrials d'aquells anys:

IMG_6560

El detall de la cabina d'aquest camionet palesa la simplicitat de la seva concepció i construcció. Hi ha solament els elements indispensables d'un vehicle, combinats hàbilment per conferir-li una aparença elegant i distingida. Les formes arrodonides, el gran parabrisa davanter i la cuirassa del radiador central, de color blanc, hi contribueixen eficaçment a assolir aquest propòsit:

IMG_6561

Perfil de la cabina del Nazar, amb el gran vidre davanter panoràmic arrodonit, i l'espai de les portes de grans dimensions per a facilitar-ne la maniobra d'entrada i sortida dels ocupants del vehicle:

IMG_6570

Detall del tablier i del volant que munta el camió, procedent d'un Avia. S'està cercant un volant original Nazar de tres radis, una recerca complicada per la dificultat de trobar peces originals:

IMG_6566

Els senyors Joan Brugués, amb americana i corbata, i Pere Liu, observant la restauració del Nazar executada pel senyor Castells:

IMG_6569

IMG_6572

Les dues portes de la cabina:

IMG_6562

La caixa de fusta del camió amb les alces pendent de restauració:

IMG_6564

La mecànica del camió també s'ha reparat completament. Després de més de trenta anys tancat en una nau, moltes peces s'havien deteriorat pel pas del temps i els líquids dipositats. És el cas dels frens. També s'ha reparat la direcció i el pont davanter. En un proper article us presentarem aquest camió completament acabat. 

Agraim al senyor Xavier Castells el temps dedicat per ensenyar-nos el camionet Nazar que ha restaurat i que s'afegeix a les altres unitats escampades arreu de l'Estat espanyol, una iniciativa lloable d'afeccionats apassionats per aquests vehicles. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada