divendres, 11 de juliol de 2014

Joan Colomer i Muntada: la recollida de la llet a la comarca de La Garrotxa.

En Joan Colomer i Muntada nasqué a Santa Pau, un bonic poble de la comarca de La Garrotxa a cavall d'Olot i de Banyoles. En disposició del permís de conduir camions comprà el juny de 1972 un Barreiros Saeta 65 amb matrícula GI-57766 propietat d'en Pons, que treballava en la recollida de la llet a la comarca de La Garrotxa i anà a treballar a la Teisa d'Olot, empresa que fa línies regulars de viatgers per carretera.

Amb aquest Barreiros, que era carrossat amb una caixa de fusta per transports generals construïda per en Bertran de Banyoles, el senyor Joan Colomer recollia els pots de llet de les granges i cases de pagès escampades des de Santa Pau, Mieres i Sant Miquel de Campmajor fins a La Canya, a prop de la ciutat d'Olot, i els portava fins a la planta refrigeradora de llet que l'empresa Societat Anònima Lletera Industrial (SALI) tenia a Mieres.

El primer camió que tingué el senyor Joan Colomer: el Barreiros Saeta 65 carrossat amb una caixa de fusta i vela per transports generals:

IMG_4125

El senyor Colomer solament hi treballà sis mesos amb el Barreiros Saeta 65. Comprat el juny de 1972, el lliurà el gener de 1973 al concessionari oficial Avia de Girona, que regentava el senyor Lluís Costa, amb la compra d'un Avia 4000 que estrenà nou. Atès que muntava una caixa de polièster construïda pel carrosser Sol-Xar de Girona, els pots de llet eren estacats perquè no rellisquessin. 

El segon camió que comprà el senyor Colomer, un Avia 4000 amb matrícula GI-5230-B, carrossat amb una caixa de polièster i vela:

IMG_4126
El Divendres Sant de l'any 1973 el senyor Joan Colomer comprà a Manufactures Cellerenques SA, una empresa de La Cellera de Ter que feia mobles, un camió Barreiros equipat amb una cabina que Dodge oferia en els Estats Units. Li tragué la caixa de transports de mobles amb què era carrossat i li muntà una cisterna de la casa Panissars de Barcelona. N'hi hagué molt pocs Barreiros d'aquest model equipats amb cisternes. El Barreiros oferí un gran rendiment i fiabilitat.

El tercer camió que tingué el senyor Colomer, el Barreiros amb matrícula B-844065 i equipat amb una cisterna Panissars que disposava d'una capacitat de cinc mil litres:

IMG_4127

IMG_4129

IMG_4128

Amb els dos camions comprats l'any 1973 en Joan Colomer feia les següents feines: l'Avia traginava pinso i transports generals a Mieres, i el Barreiros recollia la llet de les granges de la comarca de la Garrotxa per compte de la Societat Anònima Lletera Industrial (SALI) que duia fins a la planta refrigeradora de llet que l'empresa tenia a Mieres.

L'any 1977 la Cooperativa Plana de Vic comprà la Societat Anònima Lletera Industrial (SALI) de Manlleu. Aquest fet comportà el tancament de la planta de refrigeració de llet de Mieres. Aleshores el senyor Colomer plegà de treballar per SALI i recollia la llet per compte de Productos Lacteos Freixas SA, productora de la llet Rania que tenia una planta de refredament de llet a Fornells de la Selva, al peu de la carretera Nacional II. 
 
L'any 1977, quan recollia la llet per Rania, el senyor Joan Colomer vengué el camió Barreiros i comprà a en Juscafresa, un transportista de Banyoles que es féu amb un Pegaso 1065 Europa que tenia més capacitat de càrrega, un Pegaso Comet carrossat amb una cisterna de la casa Indox amb una capacitat de vuit mil litres. Mentre treballava per Rania el Pegaso Comet era pintat amb unes franges de color blau. 

S'estilava en aquells anys que les empreses lleteres compraven les cisternes que muntaven els camions. Els transportistes que recollien la llet treballaven amb camions propis però les cisternes eren de les empreses per qui treballaven. Era una manera de collar-los i d'impedir que marxessin a la competència o treballessin per terceres persones. La cisterna que muntava el Pegaso Comet la comprà Rania i era de la seva propietat.

Productos Lacteos Freixas SA tancà les portes el dia de Tots Sants del 1980. El senyor Colomer treballà aleshores per Centro Lácteo Balcells SA que produïa la llet ATO. El Pegaso Comet fou pintat amb les franges de color verd que s'aprecien en aquesta fotografia del camió:

IMG_4131

El senyor Colomer comprà al Garatge Camps de Girona, el concessionari oficial Ebro-Motor Ibérica SA, un Ebro P-160 nou que carrossà amb un bolquet per fer transports generals. Aquest Ebro fou possiblement el pitjor camió que ha tingut el senyor Colomer. Muntava un motor Perkins molt revolucionat que tenia panes sovint. El Ebro P-160 no podia pas portar un remolc.

Quan l'any 1981 vengué el Pegaso Comet a Rania, que havia reprès l'activitat de recollida i envasat de llet sota la Unió de Ramaders, un projecte empresarial que durà poc temps, li muntà la cisterna de la casa Indox procedent del Pegaso Comet damunt de l'Ebro P-160 per fer la recollida de llet arreu de la comarca de La Garrotxa i transportar-la fins a la planta que Centro Lácteo Balcells SA tenia a la Zona Franca de Barcelona on produïa la llet ATO.

L'Ebro P-160, el camió més problemàtic que ha tingut el senyor Colomer, retratat amb la cisterna construïda per Indox, amb una capacitat de vuit mil litres, quan treballava en la recollida de la llet per compte de Ato:

IMG_4133

Fart de l'Ebro P-160, el senyor Colomer se'l tragué de sobre amb la compra l'any 1984 a Gerauto SA, el concessionari oficial per les comarques gironines, d'un Renault que disposava d'un motor de dos-cents trenta cavalls de potència. Aquest camió donà un gran resultat. Era molt còmode i d'una gran fiabilitat. Solament cal lamentar el trencament del canvi de marxes. 

El Renault se li instal·là una cisterna de la casa Indox amb una capacitat d'onze mil litres. I la cisterna recuperada del Ebro P-160 fou muntada damunt del remolc. 

Dues fotografies del Renault que el senyor Colomer comprà l'any 1984 per substituir l'Ebro P-160 amb llur remolc:

IMG_4134

IMG_4135

L'àrea de recollida de llet ATO assignada pel Centro Lácteo Balcells SA al senyor Colomer comprenia més de cent-cinc granges i cases de pagès que s'estenien des de Sant Joan les Fonts i la vall de Bianya fins a Ridaura.

L'any 1988 el senyor Colomer comprà un Pegaso Troner de dos eixos al concessionari oficial Auto Remolcs Girona SA, lliurant el Renault. El Pegaso, que arrossegava un remolc, se li muntaren les cisternes de la casa Indox del Renault amb una capacitat total de vint mil litres. Recollia llet per compte de la casa ATO. 

El Pegaso Troner retratat a Olot un cop recollit del concessionari i estrenat: 

IMG_4139

El Pegaso Troner, encara amb placa verda provisional, retratat a la granja Juscafresa de Cornellà de Terri. Aquesta explotació ramadera era el principal productor de llet de les comarques gironines amb una capacitat de vuit mil litres diaris:

IMG_4147

IMG_4138

IMG_4137

El Pegaso Troner retratat davant de la torre o sitja de refrigeració de la llet de la granja Juscafresa, la capacitat de la qual dóna una idea precisa de la producció diària de llet: 

IMG_4136


El Pegaso Troner amb la matrícula definitiva que li correspongué:

IMG_4142

L'any 1992 el senyor Joan Colomer comprà una tractora Pegaso al concessionari Auto Remolcs Girona SA. Li enganxà un semiremolc amb una cisterna i també recollia llet ATO que portava fins a la planta que Centro Lácteo Balcells SA tenia a la Zona Franca de Barcelona. 

Dues fotografies de la tractora Pegaso Troner i la cisterna de transport de llet que arrossegava:  

IMG_4144

IMG_4146

El 1998 el senyor Colomer, que cada cop treballava més en el transport de productes alimentaris, comprà al concessionari oficial de Terrassa una tractora Renault 380 que arrossegava una cisterna de plàstic d'ocasió per al transport d'aliments líquids. La tractora Renault era conduïda per un xofer llogat. Aleshores el senyor Colomer disposava de tres camions: els dos Pegasos Troner i aquest Renault que, al cap d'uns anys, canvià per una tractora Volvo 420.

L'any 1999, amb el lliurament de la tractora Pegaso Troner al concessionari oficial de Girona, Camion Grup SA, el senyor Colomer es féu amb una tractora Scania amb morro. Aquesta tractora arrossegava una cisterna que transportava productes alimentaris, activitat que també estengué a França. 

La tractora Scania amb llur cisterna retratats dessota del viaducte de Millau:

IMG_4149

El senyor Colomer al cim de la cisterna enganxada al Scania:

IMG_4151

IMG_4150

El Pegaso Troner de dos eixos i el Scania de morro que el senyor Colomer li féu un milió dos-cents mil quilòmetres i substituí per una tractora Volvo 460:

IMG_4148

El Pegaso Tecno de dos eixos fou canviat per un camió Scania de tres eixos que el senyor Colomer comprà al senyor Josep Mas de Santa Cecília de Voltregà. El senyor Mas recollia la llet per Vaquers d'Osona, una cooperativa que ven llet a totes les empreses del sector: Letona-Cacaolat, Llet Pascual, Llet Nostra, Ato. 

El senyor Colomer retolà la cisterna amb el nom Peñasanta, referit a la Corporació Alimentària Peñasanta SA, una empresa asturiana que disposa a Vidreres (La Selva) d'una planta on envasa la llet ATO:

IMG_4152

Per el Centro Lácteo Balcells SA el senyor Colomer hi treballà divuit anys seguits. Tots els dies de l'any, inclosos els diumenges i festius, recollí la llet de les granges de La Garrotxa i la portà fins a la Zona Franca de Barcelona. 

Actualment el senyor Colomer té una flota de tres camions: el camió Scania de tres eixos que treballa per la Ato de Vidreres, la tractora Volvo 460 que substituí la tractora Scania de morro i  aquesta tractora Scania comprada d'ocasió, i matriculada a Oviedo, que transporta productes alimentaris en cistena:

IMG_4154

IMG_4155

Dues cisternes que tingué el senyor Colomer pel transport de la llet:

IMG_4143

IMG_4153

Els senyors Joan Colomer Muntada i Jordi Costa Massegur a la cooperativa Verntallat de la Vall d'en Bas:

IMG_4157

La trajectòria professional del senyor Colomer, a qui agraïm que ens hagi permès d'exposar-la en aquest espai, és una mostra de l'evolució del transport de la llet en el nostre país: de la recollida dels pots de llet en granges i masies fins els moderns camions equipats amb cisternes, els esforços i sacrificis que aquesta activitat comportà envers els que hi treballaven, i el creixement del transport de productes alimentaris en cisternes que s'ha produït aquests darrers anys. 

En el proper article abordarem un altre transportista de la llet de la comarca de La Garrotxa: la família Costa del Mas Serrat del Mallol, a la Vall d'en Bas. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada