divendres, 4 de juliol de 2014

Les genuïnes ulleres Pegaso de l'any 1956 també disponibles per activitats de lleure i d'esport.

L'any 1946, en Miquel Mateu i Pla, industrial viatjat i poliglota, nomenat alcalde de Barcelona pel dictador Francisco Franco el gener de 1939 després de l'ocupació de la ciutat, hagué de vendre -en realitat fou una expropiació forçosa propera a una confiscació en tota regla- l'empresa La Hispano Suiza, heretada de la seva família, i que tenia una fàbrica, amb maquinària i treballadors especialitzats, al barri de La Sagrera de Barcelona. 

El senyor Mateu no tingué gaire marge de maniobra l'any 1946 per negociar res: li fou imposada la decisió des de Madrid i ell l'acatà resignadament. Sabia perfectament com les gastaven aquella gent. Havent-se refugiat a Burgos, un cop esclatada la Guerra civil, coneixia el pa que s'hi donava i qui remenava les cireres: els militars africanistes. L'operació de venda consumada l'any 1946 era semblant a la col·lectivització i militarització de l'empresa adoptada deu anys abans, en el curs de la guerra civil, per les autoritats republicanes, per bé que en aquest cas, la família Mateu perdé definitivament la propietat de l'empresa.

Algun il·luminat que ocupava un confortable despatx d'algun òrgan de l'administració de l'estat havia tingut la pensada que aquesta fàbrica era la base ideal per crear una gran empresa de capital públic que produís camions i autocars. En realitat era la única fàbrica disponible a Espanya aleshores amb cara i ulls per emprendre un projecte semblant. Aquest és l'origen, amb una intervenció pública destralera i coactiva, de la creació de Pegaso, el principal fabricant de camions i autocars espanyol de la segona meitat del segle XX. I com en el cas de la Barcelona Traction, constitueix una altre mostra de la manca de seguretat jurídica que l'estat espanyol ha dispensat en els negocis jurídics on s'han plantejat conflictes d'interessos que sempre s'han resolt afavorint uns pocs privilegiats molt ben relacionats amb l'alt comandament de l'estat.

Publicitat datada l'any 1947 del llançament del camió Pegaso I produït per l'Empresa Nacional d'Autocamions SA (ENASA), fundada poc temps abans, sobre la base del camió Hispano Suiza 66G, molt modern aleshores: 

IMG_1859

La presència de la fàbrica Hispano Suiza al barri barceloní de Sant Andreu i la seva intensa activitat industrial, continuada a partir de l'any 1946 per Enasa-Pegaso, abans del trasllat del gruix de la producció l'any 1955 a una nova fàbrica dotada de la maquinària més moderna disponible aleshores, aixecada al sector de Barajas, als afores de Madrid, impulsà la creació i establiment de nombrosos tallers metal·lúrgics i carrossers que subministraven peces i material per la construcció dels camions i autocars.

Un auto-bastidor Pegaso dièsel de la primera sèrie fotografiat al pati interior de la fàbrica d'ENASA del barri de La Sagrera de Barcelona l'any 1950:

IMG_1788

Fotografia datada l'any 1953 del pati d'entrada de la fàbrica ENASA al barri de la Sagrera de Barcelona. En primer terme, dos camions Pegaso dièsel seguits d'altres dos camions Pegaso II; a l'esquerra, dos autocars Mono-casc al servei de l'empresa ATESA:

IMG_1778

Un camió Pegaso dièsel amb llur cabina avançada, de gran bellesa, retratat a la porta de la fàbrica de la Sagrera que donava a la plaça Nadal l'any 1953:

IMG_1780

L'any 1956, deu anys després de la fundació de l'empresa, el cap de riscs laborals de Pegaso es posà en contacte amb en Lluís Torrents, un acreditat òptic que tenia un establiment al passeig de Gràcia de Barcelona, on atenia distingits clients, per sol·licitar-li unes ulleres de protecció pels treballadors destinats a la línia de producció, els torns i les fresadores.

El senyor Torrents produí unes ulleres de protecció laboral conegudes arreu com les ulleres Pegaso. Altres empreses que també havien de menester ulleres de protecció feien la comanda sol·licitant Ulleres Pegaso, nom que arrelà i es feu popular. 

Un camió Pegaso Z-206 de l'empresa de materials de construcció Casablancas de Sabadell amb una caixa de fusta per transports generals construïda per Carrosseries Caba, també de Sabadell, model per antonomàsia en els anys 1960: 

IMG_1730

Catàleg del Pegaso Comet, un camió lleuger produït a principis dels anys 1960, que conreà un gran èxit entre els transportistes. Una mostra del pragmatisme que en Claudio Boada Villalonga, nomenat gerent aleshores, aplicà a l'Empresa Nacional d'Autocamions SA:

pegaso0001[1]

oldsp[1]

L'any 1977, el senyor Mario Gorina, gendre d'en Lluís Torrents, impulsà la producció d'ulleres de protecció ocular d'una gran qualitat i l'expansió comercial de l'empresa amb l'extensió de la xarxa de distribuïdors. Al cap de vint anys, el seu fill Ivan Gorina Torrents s'incorporà a l'empresa impulsant l'internacionalització de l'empresa Optor SA, productora de les ulleres de protecció laboral, de sol, lleure i esport sota la marca Pegaso. 

L'any 2006, amb la celebració del cinquantè aniversari de l'empresa, Optor SA inaugurà unes modernes instal·lacions en el polígon Almeda de Cornellà del Llobregat. I l'any 2008, amb l'esclat de la crisi econòmica l'empresa es veié forçada a la reducció de personal i de facturació. Sembla però que els temps difícils Optor SA els ha deixat enrere. 

Avui dia Optor SA produeix ulleres de protecció laboral, un producte basat en el preu, a Àsia; i a partir de les ulleres de protecció solar que Optor SA produeix pels treballadors que fan feines a l'exterior, ha desenvolupat una gamma d'ulleres amb la marca Pegaso, de disseny i qualitat, per ser usades al carrer i en activitats d'esport. Amb aquesta finalitat ha adquirit una moderna maquinària per fabricar muntures de disseny propi que exporta a la resta de països europeus i sud-americans. 

Article publicat al diari La Vanguardia que detalla la història de les ulleres Pegaso:

IMG_4610

A diferència d'articles de tota mena que llueixen marques d'automoció i motocicletes desaparegudes per penetrar en el mercat, l'ample gamma d'ulleres per activitats de lleure, esport i ús diari d'un gran disseny i qualitat que Optor SA produeix i comercialitza amb la marca Pegaso sorgiren del proveïment d'ulleres de protecció laboral a la fàbrica Pegaso del barri de La Sagrera des de l'any 1956.

Per als afeccionats als camions i autocars Pegaso i pel sentit comú que representen els productes de proximitat, teniu una bona ocasió en aquest temps d'estiu amb la llum solar africana que ens envaeix, de protegir-vos amb les genuïnes ulleres Pegaso.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada