dissabte, 26 de juliol de 2014

Transports Casacuberta d'Olot: el butà i les càrregues generals (i II).

En la segona meitat dels anys 1970 el senyor Samuel Casacuberta comprà a en Camil Navarro, un transportista de Bescanó, una tractora Pegaso 2011 amb matrícula GI-2511-A. Fou la primera tractora que tingué. Li acoblà un semiremolc Daf amb una gàbia per transportar les bombones de butà. Disposar d'aquest camió era un avantatge clar atès que, amb un sol vehicle, feia la feina dels dos camions Barreiros Super Azor Gran Ruta. 

Amb aquest Pegaso continuà el transport de bombones de butà entre la planta central que Butano SA tenia a Caldes de Malavella i el magatzem de l'agència del butà que la família Castanyer tenia al Bosc de Tosca, a Les Preses, per atendre la comarca de La Garrotxa. 

El senyor Casacuberta retratat amb la seva tractora Pegaso al pati del magatzem de l'agència a Les Preses:

IMG_4834

IMG_4860

IMG_4835

El senyor Samuel Casacuberta a principis dels anys 1980:

IMG_4844

La tractora Pegaso 2011 la tingué el senyor Casacuberta sis anys. La canvià per un altre tractora Pegaso, un 2081, dotada de cabina abatible, un motor de dos cents cavalls de potència amb turbo i canvi de bola. La  comprà usada a Transport J. Prats de Vidreres i li mantingué el color blau cel. Tingué força problemes mecànics aquest Pegaso.

La tractora Pegaso 2081 amb llur semiremolc Daf retratat al magatzem del Bosc de Tosca, a Les Preses:

IMG_4840

IMG_4841

El senyor Samuel Casacuberta morí el febrer de 1983 i el succeí, al capdavant del negoci familiar, el seu fill Lluís que s'havia llicenciat del servei militar, aleshores obligatori, un any abans i l'acompanyava a bord del Pegaso en els viatges entre Les Preses i Caldes de Malavella. El pare i el fill s'alternaven en la conducció del camió. 

El Pegaso amb una reixa del radiador més moderna, fotografiat amb el semiremolc carregat de bombones de butà al magatzem del Bosc de Tosca:

IMG_4842

IMG_4843

El senyor Lluís Casacuberta treballà onze anys en el transport de les bombones de butà amb el Pegaso. Des del febrer de l'any 1983 fins l'any 1994, quan, arran de la reorganització de Butano SA que imposà a les agències distribuïdores de treballar amb camions propis i transportistes autònoms, s'extingí aquesta feina que son pare havia començat l'any 1964 amb un Nazar de set tones. Trenta anys transportant bombones de butà aviat és dit. Milers de garrotxins es beneficiaren del gas per cuinar i escalfar-se, procedent de les bombones de butà, que la família Casacuberta transportà en aquells trenta anys.

El senyor Lluís Casacuberta comprà nova l'any 1994 una tractora Renault DR320T, el gitano amb gavardina com és conegut, dotat de la cabina Berliet, d'una gran bellesa i modernitat a principis dels anys 1970, quan fou comercialitzada. Li acoblà una banyera pel transport de cereals a l'estat espanyol i la resta de països europeus.

La tractora Renault DR320T fou substituïda per una tractora Mercedes Benz 1944 que el senyor Lluís Casacuberta comprà usada a l'empresa Transports Badosa de Montagut. Aquesta tractora equipava un motor de quatre-cents quaranta cavalls de potència molt fi però que no tirava pas. 

El tercer camió que tingué el senyor Lluís Casacuberta, la tractora Mercedes Benz amb la banyera pel transport de cereals:

IMG_4850

IMG_4852

IMG_4851

El quart camió que tingué el senyor Casacuberta fou una tractora Man F2000, comprada nova a can Boadella, el concessionari oficial per les comarques gironines, amb matrícula GI-8478-BJ. La tractora amb llur banyera Benalú:

IMG_4853

IMG_4854

IMG_4855

El bon rendiment que li donà el primer Man l'animà a comprar una altre tractora Man que oferia una gran comoditat i potència. Conduir-la era un plaer. El cinquè camió que ha tingut el senyor Lluís Casacuberta, aquest Man amb un motor amb nervi:



La darrera tractora Man que el senyor Casacuberta ha comprat a can Boadella fa uns mesos. Un gran camió. Treballa en el transports de cereals, activitat que inicià fa vint anys, plegat que fou del transport de bombones de butà. N'està molt content dels consums de la tractora, un aspecte molt important per qualsevol transportista, que són molt continguts i ajustats:



Reconeixement atorgat al senyor Lluís Casacuberta el juliol de 2007 en ocasió del seu vint-i-cinquè aniversari de conductor professional de camions: 

IMG_4864

El senyor Lluís Casacuberta amb la seva esposa Mercè i en Pere Liu, retratats al pati de casa seva a Olot:

IMG_4859

Agraïm a la família Casacuberta d'Olot l'exposició de l'activitat del transport i les fotografies d'alguns dels camions que han tingut en Samuel Casacuberta i el seu fill Lluís, activitat que fa més de seixanta anys que hi treballen. Igualment les gestions d'en Pere Liu per contactar amb la família del senyor Casacuberta, a qui li reparava el camió Nazar, la història professional de la qual hem recollit en aquests dos articles.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada