dissabte, 3 de gener de 2015

Catàleg del Pegaso Troner (1988-1993).

Amb l'ànim de completar la història de ENASA, i en concret dels camions Pegaso, us oferim en aquest article el catàleg original del Pegaso Troner que posseeix el senyor Joan Brugués.

A diferència del Pegaso cabina quadrada, dissenyat per l'italià Aldo Sessano i comercialitzat l'any 1972, model que l'any 1975 incorporà una cabina abatible i fou per ENASA d'un gran rendiment atès que se'n derivaren els models T-1 Bocanegra, Tecno i Mider, el desenvolupament de la nova cabina, com és una pràctica freqüent entre els constructors de camions per abaratir costos, fou a càrrec de l'empresa Cabtec, creada conjuntament per ENASA i Daf amb aquesta finalitat. ENASA i DAF ja havien fet acords de col·laboració en el desenvolupament de camions militars. La cabina resultant fou batejada per ENASA amb el nom wagnerià de Troner.

Si a finals dels anys 1960 i principis de 1970 els constructors espanyols de camions tenien capacitat per dissenyar llurs pròpies cabines sense haver de recórrer a acords amb d'altres fabricants, aquesta possibilitat s'havia esvaït en la dècada de 1980; n'és una mostra il·lustrativa la comercialització de la gamma Ekus per renovar la gamma de furgonetes i camions lleugers, procedent de Volkswagen i Man, i el desenvolupament conjunt amb Daf de la nova cabina del Pegaso Troner i el Daf 95.

El Pegaso Troner, presentat al Saló de l'Automòbil de Barcelona de l'any 1987, tenia una gran modernitat aleshores: un pes ajustat, un disseny innovador i una gran amplada interior. El motor més potent que muntava aquest model rendia tres-cents seixanta cavalls de potència. L'any 1990 es comercialitzà un model amb un motor que rendia quatre-cents cavalls de potència. Tota una fita.  

La cabina del Pegaso Troner presidida per línies rectes comportava la desaparició de la xapa acanalada que havia identificat els camions de la casa:

IMG_2305

IMG_2306

IMG_2308

IMG_2309

Espai interior de la cabina del Pegaso Troner:

IMG_2310

IMG_2311

IMG_2312

Tablier del camión Pegaso:

IMG_2313

Les quatre versions de cabines que constituïen la gamma Troner:

IMG_2314

Elements mecànics que equipava el Pegaso Troner:

IMG_2315

IMG_2316

IMG_2317

IMG_2318

IMG_2319

Equipament del Pegaso Troner:

IMG_2320

IMG_2321

IMG_2322

Tractora Pegaso Troner, la bellesa de la qual s'engrandeix amb el pas del temps:

IMG_2323

IMG_2324

És opinió comuna entre els transportistes i professionals que treballaren amb els darrers models de Pegaso que el Tecno fou millor camió que no pas el Troner. Especialment les primeres unitats del Troner tingueren problemes electrònics, una incorporació tècnica que es trobava tot just aleshores a les beceroles. Amb el temps i l'experiència acumulada els problemes electrònics que penalitzaven la feina dels transportistes foren eficaçment resolts. Per contra, el Tecno amb una concepció més arcaica i desproveït de tanta electrònica donà un rendiment més satisfactori.  

L'estiu de l'any 1993 cessà la producció del Pegaso Troner. Fou el moment de treure's de sobre els camions produïts. Les darreres unitats es matricularen l'any 1994. La fi d'una nissaga gloriosa, els orígens de la qual es remuntava als primers camions Hispano Suiza construïts a la fàbrica de La Sagrera de Barcelona. I la confirmació de la desaparició dels grans constructors espanyols de camions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada