diumenge, 11 de gener de 2015

Industrias Esteban de Pamplona: el gran fabricant espanyol de seients.

En els anys 1980, quan agafava els autobusos de les línies 23 ó 64 de Barcelona per desplaçar-me al col·legi on cursava l'Educació General Bàsica, un trajecte curt comprès entre les parades de Via Augusta-Muntaner fins la plaça de la Bonanova, em fixava que els seients dels conductors que equipaven els autobusos Pegaso eren produïts per Industrias Esteban. Són records de fa més de trenta anys. La línia 23 desaparegué fa molts anys i fou substituïda per la línia 58. Els autobusos Pegaso que ens duien a escola, sorollosos, bruts, desmarxats i contaminants, han donat pas a d'altres models de fabricants europeus -Man, Mercedez i Iveco- més eficaços però buits d'encant.

Aquest record, que tenia oblidat, m'ha revingut arran del catàleg que el senyor Joan Brugués té de Industrias Esteban SA, un dels principals fabricants espanyols de seients per l'automoció. El seu capital actualment és en mans alemanyes. Els seients dels conductors dels autobusos Pegaso dels anys 1980 se m'ha fet present amb tots els records associats.

Industrias Esteban SA té més de cinquanta anys d'història. Fou fundada a Pamplona per emprenedors locals l'any 1958. L'any 1984 els accionistes de Industrias Esteban constituïren l'empresa Tecno Confort SL amb la finalitat de produir i subministrar els seients del model Volkswagen Polo que es construïa a la planta de Landaben. 

Arran de l'adhesió d'Espanya a la Comunitat Econòmica Europea, ingrés que es féu efectiu el dia 1 de gener de 1986, la multinacional alemanya Achter Ebels AG n'adquirí aquell any la major part del capital social. Industrias Esteban SA disposa avui dia d'una planta de fabricació al polígon industrial Landaben, als afores de la ciutat de Pamplona, on produeix els seients i aglutina el centre d'investigació i desenvolupament i l'emmagatzematge de peces i del producte acabat per ser lliurat. 

Industrias Esteban SA gaudeix de la condició de líder espanyol en la fabricació de seients per autobusos i camions, condició que manté pels seus acords de col·laboració amb d'altres empreses del sector, bàsicament alemanyes i japoneses. També és present a Mèxic, Brasil, Regne Unit, Turquia i Iran. Llurs principals clients són els carrossers Beulas, Irizar i Setra, i els constructors de vehicles Volkswagen, Iveco i  Mercedes Benz; també subministra seients al fabricant de maquinària agrícola John Deere.

Catàleg dels seients que produïa Industrias Esteban SA en la segona meitat dels anys 1980 i primeries dels anys 1990:


IMG_2217

IMG_2218

IMG_2219

Fantàstica imatge dels seients en plena consonància amb la moda imperant en els anys 1980 reflectida en algunes de les pel·lícules que es produïren aleshores sobre aquesta temàtica:

IMG_2221

IMG_2222

Industrias Esteban SA, com la resta d'empreses del País Basc i Navarra, tenen un avantatge addicional: el règim del concert econòmic els permet de tenir un règim de tributació específic per les societats, diferent de la resta de territoris espanyols. 

Els avantatges objectius i quantificables derivats del règim del concert econòmic foral sobre les persones físiques i jurídiques residents en aquestes dues comunitats autònomes és absolutament feridor davant de l'espoli fiscal que pateixen Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears; aquest drenatge de recursos públics sense comparació possible amb la resta de països europeus per les sumes fabuloses de diners recaptats que no retornen, aplicat des de l'any 1714 fins els nostres dies amb una gran i letal eficàcia, mai ha estat qüestionat com a insolidari i injust pels grans partits espanyols. Un cinisme absolut que deslegitima completament als ulls de molts catalans el paper dels successius governs espanyols quan s'oposen a una millora del finançament de Catalunya. A més, en aquests anys de crisi econòmica severíssima en què el deute públic creix any rere any, l'actual govern espanyol ha millorat i blindat el règim del concert econòmic. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada