divendres, 2 de gener de 2015

Una pinzellada sobre els darrers anys de ENASA (1983-1993).

El passat dia de Sant Esteve, festiu a Catalunya i laborable a Espanya, publicarem una breu història dels vehicles Pegaso que finalitzava l'any 1984 amb el llançament del Pegaso T-1. En aquest article abordem els darrers deu anys de l'empresa, un període que comprèn des del 1983 fins el 1993. D'altre banda, aquests articles poc aporten, més enllà de l'interès dels catàlegs que els il·lustren, sobre la història dels vehicles Pegaso atès que és prou difosa i coneguda entre els afeccionats.

Aquest catàleg emfatitzava els esforços de ENASA en el camp de la investigació i el desenvolupament. Fet cert i confirmat amb el llançament l'any 1984 del Pegaso T-1, un vehicle que representava un gran avanç respecte del model precedent. La gamma de camions T-1 fou produïda solament dos anys. El 1986, any de l'adhesió d'Espanya a la Comunitat  Econòmica Europea, ENASA llançà el Pegaso Tecno, segurament el camió més reeixit de l'empresa en els seus cinquanta anys d'activitat. Presentava una cabina grossa inspirada en la del Volvo que hi havia en aquell moment: una cabina ben valorada pels transportistes per la comoditat i amplitud que oferia.

El Pegaso Tecno, la versió inicial del qual s'oferia en una combinació de dues franges blaves que s'encreuaven, equipava al cim de la gamma un motor de tres-cents quaranta cavalls de potència. La versió posterior, pintada de color blanc amb una filera de cavalls alats estampada a la porta, muntava un motor de tres-cents seixanta cavalls de potència. Fou un digne, valent i esforçat competidor dels principals constructors europeus de camions.

El catàleg recalcava l'esforç d'investigació que ENASA dugué a terme, esforç que es traduí en el llançament de la gamma T-1, un camió nou respecte de l'anterior model que succeïa; incorporava més de dues mil modificacions respecte del model precedent. L'aspecte exterior també introduïa grans modificacions per rejovenir-lo. Són els anys també de la incorporació dels primers ordinadors dotats de pantalles grosses i aparatoses, ben presents al catàleg:

IMG_2413

D'un mode ampul·lós i bufat, el catàleg qualificava de compromís històric la feina d'investigació i desenvolupament executada per ENASA des de llur fundació. Potser caldria afegir que ENASA fou fundada per l'estat espanyol per aquesta finalitat. I que mercès a la seva titularitat pública i la transferència dels recursos públics que l'alimentà, era la única empresa espanyola en la dècada de 1950 amb capacitat per tenir un centre d'investigació amb enginyers i mitjans adscrits. 

Una altre qüestió és que una part dels pocs recursos econòmics disponibles aleshores per l'Estat espanyol esmerçats en els projectes encomanats al centre d'investigació creat a ENASA es malbaratessin en la dècada de 1950 en el desenvolupament de motors sense continuïtat, d'automòbils esportius en un país on la benzina, els pneumàtics i els recanvis poquejaven i en el llançament de camions que era l'antítesi del que necessitaven els transportistes espanyols. Una manifestació més dels deliris imperials i somnis de grandesa de la dictadura del general Francisco Franco que s'apaivagaren en el transcurs dels anys. Ens els anys 1960, amb la jubilació de la vella guàrdia,  l'empresa fou comandada finalment amb criteris racionals i pràctics:  

IMG_2414

La capacitat tecnológica de ENASA, segons els redactors del catàleg, es manifestà de bell antuvi amb els cotxes esportius projectats a principis dels anys 1950 per l'enginyer espanyol Wifredo Ricart, format a l'Alfa Romeo italiana. En aquest catàleg s'exposava els elements mecànics d'una tractora Pegaso T-1231 amb la seva combinació de colors negre i blanc, molt afortunada i elegant, i uns interiors pulcres i ben acabats: 

IMG_2415

Nombroses fotografies del centre d'investigació de ENASA on es portava a terme la investigació i desenvolupament de motors i vehicles:

IMG_2416

IMG_2417

La incorporació dels primers ordinadors en les tasques d'investigació i desenvolupament fou una autèntica revolució:

IMG_2418

IMG_2419

Laboratoris del centre d'investigació ben equipats:

IMG_2420

Equips de proves dels vehicles que s'havien de comercialitzar amb la comprovació de la capacitat de resistència dels elements mecànics que equipaven:

IMG_2421

ENASA, com els altres constructors de camions europeus, feien assajos dels nous models en les carreteres. La competència estalonava de valent i la gent de ENASA s'espavilà:

IMG_2422

També contenia un apartat el catàleg sobre la divisió de vehicles militars que produïa Pegaso:

IMG_2423

L'any 1987, en la Saló de l'Automòbil de Barcelona, ENASA presentà el Pegaso Troner, un model que muntava una cabina desenvolupament en col·laboració amb el fabricant holandès Daf. Aquest model, el darrer produït per ENASA, fou comercialitzat l'any 1988. Estigué cinc anys en producció.

El 1993, amb la venda de ENASA al grup italià Iveco cessà la producció de tots els models de la casa Pegaso. Els nous models foren Ivecos amb la insígnia Pegaso, molt bella, incrustada al frontal. També el febrer d'aquell any de 1993 el constructor Daf presentà suspensió de pagaments. Foren anys de crisis econòmica i concentració d'empreses.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada