diumenge, 15 de març del 2015

Autocars Maymi de Tossa de Mar (III).

Els anys 1950 estigueren marcats per les dificultats en el transport de persones i mercaderies per carretera. Hi hagué molts pocs vehicles, autèntiques desferres, agreujat per la manca de recanvis i pneumàtics, i d'un article tan bàsic com l'abastiment regular de benzina. 

Tossa de Mar comptava amb uns quants ordinaris, titulars de línies regulars, que proveïts de camions traginaven tota mena de mercaderies i abastien els comerços locals. També els veïns de Tossa de Mar havien de menester autos per desplaçar-se a d'altres poblacions, singularment a Girona i Barcelona, per atendre gestions de tota mena. Atès que no hi havia pas tren -l'estació de tren més propera de Tossa de Mar era a Blanes- la solució més ràpida, pràctica i còmode era de traslladar-se en automòbils.

Per cobrir aquesta necessitat Transports Maymí adquirí en els anys 1950 i 1960 uns quants automòbils pel servei de taxi. Als germans Comes, uns taxistes de la ciutat de Girona que tenien uns quants autos Peugeot, n'adquiriren dues unitats, una de les quals, pintada de color fosc, patí un accident considerable talment s'aprecia en la fotografia facilitada pel senyor Fàbregas. 

Un Peugeot amb una baca al cim del sostre en una carretera local: 

IMG_4269

Un Peugeot taxi que la família Maymí usava com a taxi amb la part davantera completament xafada:

IMG_4261

Anys més tard arribaren els Haigas, els luxosos i elegants cotxes importats dels Estats Units que tant d'èxit tingueren en aquella Espanya de misèries, privacions i estraperlo. El primer fou un Dodge matriculat a Sevilla que la família Maymí comprà a València:

IMG_4260

IMG_4296

El segon, més modern i despullat de guarniments, fou un Ford Consul matriculat a Madrid. En Francesc Moré Ferrer dret a l'esquerra del Ford en una nevada a Andorra:

IMG_4262

A finals dels anys 1950 i principis dels 1960, la incipient i progressiva motorització d'Espanya, simbolitzada en el Seat 600 produït a la Zona Franca de Barcelona, causà també un augment del nombre d'accidents. És el cas d'un camió Ebro matriculat a Barcelona i carrossat amb una caixa de fusta amb una marquesina concebuda per transports generals i cloves de suro extretes dels massissos de l'Empordà, La Selva i el Gironès:

IMG_4323

Una plaça amb un font al mig i plataners que l'ombrejaven a l'estiu a finals dels anys 1950:

IMG_4322

La millora econòmica que es visqué a finals dels anys 1950 per l'aplicació de mesures liberalitzadores, tímides i limitades, propicià  un poc més de consum que els anys anteriors. Una al·lota asseguda a una moto dels cavallets reflecteix la bonança relativa que hi hagué aleshores:

IMG_4295

L'activitat de taxi Transports Maymí la féu fins els anys 1970. En el proper article abordarem els autocars que tingué l'empresa per als serveis discrecionals en els anys 1960 i 1970.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada