diumenge, 29 de març de 2015

El Barreiros Super Azor restaurat per en Claudi i l'Eduard Herguido: un homenatge al senyor Mariano Herguido Abardia (I).



En Mariano Herguido Abardia nasqué a Robres, un poble de la comarca dels Monegres, a la província d’Osca. De  ben petit, quan tenia quatre anys, la seva família s’establí a Alcarràs, un poble de la comarca del Segrià proper a la ciutat de Lleida. El seu pare, en Claudio Herguido, molt competent i treballador, fou gerent de la farinera de Robres i Tardienta. Gran coneixedor del procés productiu de la farina, fou nomenat gerent de la farinera d’Alcarràs.

A finals dels anys 1940, els fills del senyor Claudio Herguido, en Claudio i en Mariano, començaren el transport de sacs de farina produïda a Alcarràs cap a Barcelona per proveir els forns, fleques i les pastisseries. Compraren un camió Studebaker d’ocasió amb un capó davanter. La farina, un producte escàs i molt cobejat atès que és la matèria primera per l’elaboració del pa, estava fortament intervingut. L’intervencionisme administratiu amb la fixació de preus oficials sense cap base real provocà el sorgiment del mercat negre pel proveïment de farina prescindint de les quotes assignades i dels canals de distribució convencionals. 

A finals dels anys 1940 i principis dels anys 1950 els germans Herguido també participaven, per les necessitats del moment, en el mercat negre de farina. Amb setze anys, en Mariano conduïa el Studebaker sense disposar del permís de conduir per raons d’edat. Eren els anys que el Studebaker circulava per les precàries carreteres del Segrià, les Garrigues i el Pla d’Urgell. Els camps d’aquestes comarques fortament agrícoles eren llaurats per rucs i someres. Hi havia uns pocs tractors Lanz, de color blau amb les llantes grogues, però la mecanització dels camps encara no s’havia produït massivament. Faltaven uns pocs anys perquè Motor Ibérica SA inundés els camps del país amb els seus tractors Ebro Super D55, de color blau cel. Alguns pocs d’aquests tractors Ebro Super D55, amb més de cinquanta anys d'antiguitat, encara treballen avui dia. 

Atès que en Mariano Herguido, amb setze anys d’edat, era menor d’edat, no el podien pas imputar per cap delicte si l’aturava la Guàrdia Civil. Aquesta anècdota reflecteix la duresa i dificultats d’aquells anys en què hi havia mancança de productes bàsics com la farina i medicines. Aquestes dificultaven castigaven especialment les classes senzilles i treballadores. 

En la primera meitat dels anys 1960, en Mariano, un home decidit i amb empenta, comprà, al concessionari Barreiros de Lleida, Talleres Moncasi, un Barreiros Super Azor. Costà aleshores vuit-centes mil pessetes. Un capital amb el qual hagués pogut comprar cinc o sis cases a Alcarràs. El carrosser Sucarrats de Cervera li construí la caixa de fusta que muntava. Amb el Barreiros Super Azor continuaren el transport de farina ensacada per proveir els clients de Barcelona. Usaven la carretera nacional II. També començaren a anar a riu a carregar grava per la construcció. Al cap d’un temps, alternativament, un dia marxaven a Barcelona a proveir de farina els forns i pastisseries i el dia següent eren al riu Segre per carregar, a palades, el camió de grava que servien a les obres. El senyor Mariano Herguido mai va traginar bestiar. 

Després d’aquest primer Barreiros Super Azor, en compraren dos més. El senyor Mariano Herguido n’estigué sempre molt content del rendiment i de les prestacions dels tres camions Barreiros Super Azor que tingué. Equipaven un motor de cent vint-i-cinc cavalls de potència i carregaven deu tones. Camions fiables, més valents i ràpids, força més ràpids que els Pegaso que muntaven uns motors amb més cavalls de potència. Arribaven als noranta quilòmetres per hora. Els tres Barreiros Super Azor del senyor Herguido foren matriculats a Lleida. L’any 1967 compraren el darrer Barreiros Super Azor que tingué la matrícula L-46325. Aquest Barreiros Super Azor estigué en actiu fins l’any 1978. La família Herguido el tingué uns anys a casa fins que, per raons d’espai i per la nosa que feia, fou desballestat. 

En els anys 1970 compraren els primers Pegasos. Un Comet, un Supercomet amb matrícula L-1449-D i dos Pegasos 1065 Europa, un de xassís curt amb matrícula L-5222-D i l’altre de xassís llarg. En aquells anys el senyor Herguido centrà la seva activitat en el sector de les graves, materials de construccions i treballs d’obra civil.

En aquesta activitat l’han succeït els seus fills Claudi i Eduard. L’empresa Transports i Excavacions Herguido SL, amb adreça a l'avinguda Vallmanya 30-36 d'Alcarràs, té les divisions de material d’obres, reciclatge de residus de la construcció i àrids. 

Com a homenatge a la figura del senyor Mariano Herguido, llurs fills Claudi i Eduard volien restaurar un Barreiros Super Azor com els de son pare. En tenien ullat un, d’un transportista de Saidí, a la comarca del Baix Cinca. Era carrossat amb una caixa per transports generals. Tanmateix, el seu propietari no volia pas vendre’l. Un dia, com sovint passa en aquest món, el camió espetega a can Quimet, un ferroveller d’Alcarràs. Fou l’ocasió per fer-se’l seu i restaurar-lo.

El Barreiros Super Azor d'un transportista de Saidí recuperat pels senyors Herguido d'un desballestament, carregat damunt d'una góndola de l'empresa Transports i Excavacions Herguido SL d'Alcarràs, amb l'estat que presentava aleshores:
 
20141027_173611

Una fotografia de l'interior de la cabina del camió:

20141027_190553

En aquestes fotografies us presentem els treballs de recuperació d’aquest Barreiros Super Azor restaurat pels germans Claudi i Eduard Herguido Fo com a homenatge al seu pare, el Sr. Mariano Herguido. Desmuntatge de la cabina i poliment per al seu posterior trasllat al planxista, el Taller Central d'Alcarràs, que restaurà la cabina sencera:

20141107_084338

20141118_084058

Treball de restauració de la cabina, d'una gran qualitat, executat pel Taller Central d'Alcarràs:

2015-01-23 13.17.20

La cabina acabada amb els mateixos colors que els Barreiros del senyor Mariano Herguido:

20150128_091142

La cabina dipositada de nou a can Herguido: 

2015-01-31 16.33.51


Restaurar el xassís i acolorir-lo, amb el repàs, reparació o substitució de les peces mecàniques malmeses i deteriorades pel pas del temps:

2015-01-03 10.03.09

Construcció de la caixa de fusta d'època, una obra executada per l'Eduard Herguido, sobre l'estructura ferrada de la caixa:

20141203_175116


El treball amb paciència, dedicació i afany avança amb la instal·lació de la caixa de fusta sobre del xassís calçat amb pneumàtics nous:

20150119_104359

La caixa i la cabina acoblada damunt el xassís:

2015-02-05 18.50.40

2015-02-05 19.48.16

La cabina acabada amb un interior immaculat. Encertat el detall del volant blanc; quina diferència amb l'estat que presentava l'interior de la cabina quan fou el camió recuperat del ferroveller:

IMG-20150312-WA0005

2015-03-11 08.40.55

2015-02-28 12.20.55

Fotografies del camió amb la restauració acabada i la caixa amb les alces muntades dins d'una nau:

IMG-20150323-WA0024

El Barreiros Super Azor de Transports Herguido SL d'Alcarràs: 

Barreiros

En el proper article veurem el treball final de la restauració executada per en Claudi i l'Eduard Herguido Fo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada