dissabte, 21 de març de 2015

Transports Josep Castellà i Guardiola de Bàscara (Alt Empordà).

L'Esteve Castellà i Corominas, nascut a Sant Esteve de Canelles, un petit poble integrat en el municipi de Navata, a l'Alt Empordà, conegut per la seva església romànica, s'establí a Bàscara, un poble aixecat sobre la carretera nacional II. L'any 1958 el senyor Castellà comprà a can Forné, el concessionari oficial de Girona, un Pegaso Z-207 Barajas que carrossà amb una caixa de fusta construïda per en Darné, un carreter de Pontós que construïa carros i caixes de fusta per camions, per fer transports generals. 

El Pegaso Z-207 del senyor Castellà retratat a l'entrada del poble de Bàscara; a la dreta, la carretera nacional II, que és la principal carretera espanyola, presenta l'any 2015 el mateix traçat i carrils de circulació que l'any 1958:

IMG_5193

IMG_5194

El Pegaso Barajas tingué una vida curta. L'any 1960 xoca contra una filera de plàtans que hi havia a la carretera que conduïa de Banyoles a Girona. Portava una càrrega de taronges recollida a Castelló amb destí a Banyoles, Figueres i Roses. Descarregades unes caixes de taronges a Banyoles, el xofer s'adormí davant de l'antiga fàbrica de mobles de can Constants, al municipi de Porqueres. Hi hagué festa grossa a Mata, Porqueres i Banyoles amb les taronges que menjaren aquells dies els veïns. Aquest accident suposà un greu problema pel senyor Castellà atès que perdia el camió amb què treballava. 

Per sortir del tràngol comprà d'ocasió un camió Bedford importat d'Anglaterra que disposava d'un motor de benzina. Segurament que l'adquirí a can Forné, fet però que el senyor Josep Castellà no en té pas la certesa absoluta. Muntava una caixa de fusta per transports generals. Principalment transportava soques i rabasses d'oliveres que usaven els treballadors del Metro de Barcelona per escalfar-se a l'hivern. En aquells anys el senyor Castellà comerciava en la compravenda de llenya. Aquest Bedford, que tenia la matrícula GI-7656, el ferrer de Bàscara que ara és representant de la casa Massey, li muntà un motor Perkins dièsel de sis cilindres. 

Dues fotografies del Bedford que ocupava el mateix espai que el Pegaso z-207, a l'entrada a Bàscara. A la dreta, la carretera nacional II, un tram que ha causat nombrosos accidents mortals els darrers anys: 

IMG_5195

IMG_5196

Per poder atendre els encàrrecs de transport que tingué d'ençà de principis dels anys 1960 el senyor Esteve Castellà sol·licità a can Forné un Pegaso Comet. S'havia d'apuntar a una llista d'espera per al lliurament del camió. La competència que hi havia a Bàscara entre els transportistes que proveïen pinso a les granges i cases de pagès era ferotge. I el senyor Castellà no estava pas en condicions d'esperar molt de temps en disposar del Pegaso Comet. Els pinsos Hens, produïts a Reus (Baix Camp) i dipositats en un gran magatzem de l'Hospitalet del Llobregat, municipi limítrof a Barcelona, els traginava Transports Dalmau; els pinsos de la casa Cia de Vilafranca del Penedès els servia el senyor Josep Soler; i els pinsos Nutroton de Martorell eren transportats pel senyor Pere Salellas.

El senyor Castellà treballava per tothom: carregava pinso, fruita a Barcelona i l'adob que necessitaven a pagès. Comprà d'ocasió l'any 1966 un camió Nazar A a un transportista de Garrigàs que hagué de plegar del transport per una malaltia. Equipava un motor Perkins anglès de sis cilindres i disposava de la matrícula GI-42.482. Muntava una caixa de fusta per transports generals. Del manteniment i reparacions del Nazar se n'encarregà Taller Dièsel Catalonia, un taller de Figueres especialitzat en camions sota la direcció del senyor Alfonso Porterias. Retirat del servei, aquest camió estigué tancat en un garatge fins que l'any 1980 fou desballestat per en Millan, un ferroveller de Girona.

En els anys 1960 el senyor Josep Castellà recorda perfectament les cues que un camió Karpetan d'una masia de Pontós, equipat amb un motor molt justet de potència, causava a la carretera nacional II. Més d'un cop se l'havien creuat a la nacional II o havia hagut de circulat pacientment en la filera que provocava el Karpetan -en aquells anys no existia pas l'autopista de Barcelona a La Jonquera i els avançaments eren molt dificultosos.

El quart camió de la casa fou un Pegaso Comet adjudicat en una subhasta judicial. Un jutjat, que li travà i practicà un embargament, el subhastà i la família Castellà se l'adjudicà. Aquest Pegaso Comet, que tenia la matrícula B-721.607, el carrosser Bertran de Banyoles li construí una caixa per traginar gra.

El senyor Esteve Castellà i dos camions seus: el Nazar A i el Pegaso Comet adjudicat en la subhasta judicial amb la cabina de color blau. La cabina del Nazar té més cos i volum que no pas la del Comet, que sembla més de fireta i nyigui-nyogui:   

IMG_5394

IMG_5400

Aquest Pegaso Comet encara treballa en una pedrera de Les Escaules que pertany a Ciments Miquel de Figueres. Aquesta empresa, per treballar a la mina i pedrera de Les Escaules, ha comprat al llarg dels anys un munt de Pegasos Comet i Supercomet usats. 

El sisè camió fou un altre Pegaso Comet procedent de Fruites Toledo de Figueres. El senyor Esteve Castellà li comprà a aquesta empresa figuerenca el camió i la feina l'any 1970. Aquest camió, que solament tenia un any i muntava una caixa d'alumini construïda pel carrosser Gocuma de Castelló, tenia la matrícula GI-85883. Era equipat amb el fre elèctric del Pegaso 1065 Europa i direcció assistida mercès a un pistó d'ajuda instal·lat posteriorment. Carregava onze tones. 

En Josep Castellà tingué el seu bateig de transportista amb aquest Pegaso Comet adquirit a Fruites Toledo. L'estrenà ell. Marxava a Castelló i València a recollir taronges. Duia les caixes de fruita buides de divuit quilos de pes. Invertien sis hores en carregar el camió. També féu amb aquest camió transports generals. Recorda un dels primers viatges que féu a Madrid. Carregà ceràmica a la fàbrica Pavicsa de La Bisbal d'Empordà i el lliurà a un magatzem que hi havia a tocar del riu Manzanares, a prop de l'estadi de futbol de l'Atlètic de Madrid. 

Després comprà la família Castellà a en Lluís Costa, que n'era el representant oficial i tenia el taller a tocar del cementiri de Girona, un camió Avia que estrenaren nou. Treballava en el repartiment d'articles i productes a escala local i de pobles propers. L'Avia, que muntava una caixa construïda per Carrosseries Pirineus, se'ls féu petit per cobrir les seves necessitats. El comprà el senyor Josep Castellà que comerciava userda. 

En els primers anys 1970 compraren d'ocasió a un transportista de Barcelona un Barreiros 2626. Equipat amb una caixa per transports generals traginava bàsicament gra i fuita. Aquest camió el desballestà el ferroveller Millan de Girona.  

De dreta a esquerra: el Avia comprat nou l'any 1970, el Nazar A, el Pegaso Comet adjudicat en una subhasta judicial, el Pegaso Comet comprat a Fruites Toledo de Figueres i el Barreiros 2626:  

IMG_5190

IMG_5192

IMG_5201

El Barreiros 2626, els dos Pegasos Comet, el Nazar A i l'Avia: 

IMG_5397

IMG_5399

A mitjan dels anys 1970 compraren a Transports Grabulosa de Sarrià de Ter un Pegaso Supercomet que tenia la matrícula GI-9486-B. I l'any 1978 estrenaren nova una tractora Dodge 300, de color marron grisós, comprada a Gerauto SA, el concessionari oficial de Girona, que equipava un motor de tres-cents deu cavalls de potència. Aquesta tractora, amb matrícula GI-6442-K, arrossegava un semiremolc de la casa Leciñena i treballà un temps per Transports Padrosa de Figueres en el transports generals a Portugal i Anglaterra. Fou venuda aquesta tractora. 

Més endavant la família Castellà comprà un Barreiros 4220 equipat amb una cisterna que tenia una capacitat de dotze mil litres. Aquest camió, comprat d'ocasió i amb matrícula de Barcelona, treballava per l'empresa lletera ATO, propietat de la família Balcells i que tenia una planta de tractament i embotellament de llet a la Zona Franca de Barcelona. El Barreiros fou desballestat arran d'un accident. Fou el primer vehicle amb el qual la família Castellà començà la recollida de llet a la comarca de l'Empordà i llur transport fins a Barcelona.

Per prestar el servei de recollida de llet compraren un camió Dodge nou. Després vingué un Volvo F7 comprat d'ocasió a l'estranger. Els següents camions foren un Renault Pony i un Pegaso Tecno que anà força bé; féu més d'un milió de quilòmetres. També treballaren amb un Iveco dotat d'una cabina Magirus i d'un motor de tres-cents noranta cavalls de potència i canvi fuller que donà un gran rendiment. Aquest Iveco fou desballestat amb dos milions de quilòmetres.

El Dodge, el Volvo F7 i el Renault Pony:


IMG_5199

Un  Dodge i un Volvo que tingué Transports Castellà en els anys 1990:

IMG_5198

El Renault Pony que tingué Transports Castellà:

IMG_5197

El Volvo F7 comprat d'ocasió a l'estranger i carrossat amb una cisterna per traginar líquids alimentaris:

IMG_5396

Dos Volvos i el Pegaso Tecno carrossat amb una cisterna per la recollida de llet:

IMG_5204

IMG_5205

IMG_5206


Avui dia Transports Castellà té una flota de camions Volvo equipats amb cisternes que recullen llet a les granges de l'Empordà i la porten a una planta embotelladora. Dels transports generals s'han especialitzat en la recollida diària i el transport de llet.

De dreta a esquerra el Sr. Josep Castellà i Guardiola, Sr. Joan Brugués i Sr. Joan Mercader davant de la botiga de robes de vestir Càsvil ubicada a la plaça major de Bàscara:

IMG_5208

Agraïm al senyor Josep Castellà la informació i fotografies d'alguns dels camions que ha tingut l'empresa de transports familiar fundada per son pare Esteve en la segona meitat dels anys 1950. També les gestions del senyor Pere Liu que recordava que aquesta empresa havia tingut un camió Nazar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada