divendres, 12 de febrer del 2016

Tres autocars i tres camions LAI-Albatros-Karpetan matriculats.

A mitjan de l'any 1962 el diari ABC portava una pàgina sencera que anunciava que Distribuïdora Aucasa, representant oficial a Madrid del vehicles Lerma Autobastidores Industriales SA, posava a la venda els camions i autocars Karpetan, Layetan i Oretan. L'anunci incorporava la fotografia d'una versió de cabina tractora, fet que palesa els ambiciosos objectius que perseguien els promotors d'aquest projecte industrial: 

Anunci diari abc

L'anunci de la venda dels camions Albatros i Karpetan fou acompanyada d'una intensa campanya publicitària que consistí en l'exposició dels vehicles en un estand exterior. Una pràctica habitual aleshores com també ho eren les caravanes de vehicles que recorrien les principals ciutats espanyoles per difondre les seves novetats.

Fotografies d'un camió Albatros i d'un xassís d'autocar/autobús equipats amb motors Henschel fabricats amb llicència per Motores Sura SA a L'Hospitalet del Llobregat:  

Aalbatroshenschel

Albatros Henschel exposició

Detall del xassís Albatros destinat a autocar/autobús i que muntava un motor Henschel Sura:

Albatros Henschel

Embarcament d'un camió Albatros rígid de dos eixos de xassís llarg:

Albatros C1 motor Henschel Sura

Les tres marques que Lerma Autobastidores Industriales SA registrà inicialment per comercialitzar els seus vehicles -Layetan, Karpetan i Oretan- remetien a tres pobles ibers que poblaren la península ibèrica amb anterioritat a l'arribada i colonització romana. Els laietans habitaven les actuals comarques del Barcelonès, Maresme i el Vallès Oriental i Occidental; els carpetans poblaren el centre de la península, o sigui, Madrid i les províncies limítrofs; i els oretans, al sud del centre peninsular, ocuparen part de les províncies de Ciutat Real, Albacete i Jaén. 

Ben aviat la marca Oretan fou desestimada. I s'imposaren tres marques: Karpetan, que fou la principal constituïda per vehicles amb motors Perkins, Albatros per als camions i autocars de major tonatge i Layetan de vida lànguida i efímera. 

Dos autocars de la marca Albatros fabricats per Lerma Autobastidores Industriales SA, equipats amb motors Henschel Sura i carrossats per Carrosseries Metàl·liques Logronyeses (CAMELSA). El primer fou d'en Pere Estarriol i Bramon, de Figueres, i el segon, d'en Josep Rosa que en societat amb en Vilanova explotaven la línia regular de Figueres a Sant Llorenç de la Muga:

Autocar Albatros amb motor Henschel del Sr. Pere Estarriol de Figueres (Alt Empordà)

img071

Presentació, a Saragossa, del camió Karpetan equipat amb motor Perkins i amb l'opció d'un bolquet de fàbrica:

Camió Nazar: presentació oficial l'any 1963 a Saragossa

Camió Karpetan en la versió de xassís i cabina:

Karpetan xassís cabina


Publicitat del camió Karpetan equipat amb motor Perkins, canvi de sis velocitats amb reductora i  cabina autoportant amb aïllament antitèrmic que construïa Lerma Autobastidores Industriales SA:

LAI - 1

LAI comercialitzà amb la marca Layetan el mateix xassís i cabina del model de camió Karpetan però equipat amb motor Henschel que construïa sota llicència Motores Sura SA de Barcelona:

Layetan Henschel

El nombre de camions i autocars que Lerma Autobastidores Industriales SA produí en el transcurs de la dècada de 1960 fou irrisori. S'estima una producció de tres-cents vehicles. Aquest fet repercuteix en les fotografies dels camions Karpetan que han arribat fins els nostres dies. Malauradament, ben poques. Remenant per internet hem trobat tres camions Karpetan matriculats, fet que és un troballa que mereix la seva reproducció en aquest espai.

La primera fotografia correspon a un Karpetan i un Nazar, els dos de gran tonatge, de l'empresa Gonzalez Veguillas de Saragossa que transportaven una tragella i un tractor d'obra civil:

Karpetan Nazar Saragossa

Karpetan Gonzalez Veguillas

Imatge posterior del Nazar i del Karpetan carregats amb el tractor i la tragella:

Nazar Karpetan darrera

Un Seat 1400 encapçalava els dos camions fabricats a Saragossa i carregats amb un transport tan singular:

Seat 1400 Karpetan Nazar

Karpetan Nazar Glez Veguillas

Nazar Karpetan Seat 1400 Glez Veguillas

La segona fotografia, del senyor Enrique Estalleres del municipi de Montaverner, a la comarca de la Vall d'Abaida i penjada a la pàgina de Facebook Los Camioneros, és un camió Karpetan de xassís llarg carrossat amb una caixa de fusta i alces per transports generals ben estibat de garrafes. Una fotografia meravellosa: 

Karpetan Enrique Estarelles Garrafes El Maño

I el tercer Karpetan, matriculat l'any 1966, fou d'un transportista de Cadis:

img758

I la darrera fotografia és d'un autocar Karpetan equipat amb motor Man que tingué el senyor Jaume Terradas i Quintana, en Paciència per motiu, comprat d'ocasió a Barcelona:

IMG_1137

La proliferació distintes marques per una producció tan insignificant posa de manifest una política comercial erràtica i contradictòria. Alguns emprenedors dels anys 1960 tingueren més entusiasme que no pas una direcció industrial i comercial encertada, definida i clara per assolir un objectiu concret i tangible. I la mala planificació comportà el cessament, ben aviat, de la major part dels constructors de vehicles que sorgiren en els anys 1960. Tan ràpid com floriren es marciren i desaparegueren. Lerma Autobastidores Industriales SA fou una manifestació clara del fenomen exposat. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada