dijous, 2 de juny de 2016

Rectificació i disculpes: confusió d'un Barreiros Azor per un Halcon.

En un article anterior exposarem el viatge que férem a Benicarló per visitar el Barreiros Azor que la família Esbrí comprà l'any 1960 i que en José Vicente Lluch, un bon amic de la família, està pacientment restaurant. Benicarló, ciutat industrial de primera categoria a la província de Castelló i ensems famosa per la qualitat de les hortalisses que produeix, fou una plaça on proliferaren  bastants transportistes.

El Barreiros Azor que en José Vicente Lluch està recuperant: 

IMG_1446


IMG_1463

IMG_1457

IMG_1456

IMG_1430

Els fars davanters, incrustats verticalment a la cabina, paral·lels a la calandra del radiador, eren muntats de fàbrica al para-xocs davanter. La qualitat de l'execució del treball podria induir a suposar que aquesta cabina fou produïda de fàbrica: 

IMG_1427

IMG_1472

IMG_1504

IMG_1476

IMG_1478

IMG_1450

IMG_1449

IMG_1485

IMG_1488

De dreta a esquerra, el Sr. Antonio Esbri Rambla, en Claudi Herguido, en José Vicente Lluch i en Carles Tomàs Roure:

IMG_1500


En el transcurs de la visita, el senyor Esbri insistí que el Barreiros que comprà son pare al concessionari oficial de la ciutat de Castelló l'any 1960 era el model Azor. Nosaltres, que mai havíem vist una unitat d'aquest model de la casa Barreiros, l'afirmació ens omplí de perplexitat i vacil·lacions. Només coneixíem el Barreiros Azor produït d'ençà de l'any 1962 amb dos fars encastats als extrems del radiador de la cabina. 

Barreiros Azor del senyor Joan Pujol i Darné, de Salt (Gironés), fotografiat al santuari dels Àngels, al municipi de Sant Martí Vell:

IMG_4082

El dubte ens borinà durant el viatge de tornada de Benicarló a Alcarràs i suscità un viu debat amb en Claudi Herguido i en Carles Tomàs. Un cop a casa, ens cabussarem a internet i la conclusió, equivocada, fou que el camió que posseí la família Esbri era el model Halcon. En contra de l'adveració del senyor Esbri, amb una manifesta temeritat per part nostre, ho escrivírem en l'article publicat sobre el viatge a Benicarló, la coneixença dels senyors Esbri i Lluch i la visita del Barreiros.

En Luis Alberto Garrido Sanz, conegut arreu amb el sobrenom, justificat, de Doctor Barreiros, lector exigent i amatent d'aquest espai, fet que ens congratula en gran manera atesa la seva erudició enciclopèdica sobre l'empresa de Villaverde -llur història, vicissituds i models produïts-, contactà amb nosaltres per advertir-nos de l'error en què havíem incorregut prescindint de la informació del senyor Esbri i exposant que era un Barreiros Halcon. La seva escrupolositat sobre tot allò que es publica de Barreiros és proverbial. I és una actitud lloable atès que depura i precisa els errors que usualment presenten els articles publicats sobre aquest gran fabricant espanyol de camions.

En Luis Alberto Garrido ens informa de les diferències entre els dos models de Barreiros, el Halcon i el Azor, són el xassís i el motor: el primer equipava un motor de noranta cavalls de potència, còpia del motor Perkins P-6, i el segon un de cent quinze cavalls de potència. Aquests dos models foren produïts i comercialitzats l'any 1960. I només estigueren en producció dos anys.

El model Halcon, concebut per a 10,5 Tm, fou substituït per el Saeta de 5 tones i l'Azor, concebut per a 13,4 Tm, per l'Azor 2, el qual muntava la cabina Panoramic. Quant a la proliferació de cabines distintes, que hom troba a la xarxa, deriva de la producció a batzegades dels camions Barreiros en els primers anys de la dècada de 1960, de tal manera que la informació dels catàlegs era merament orientativa i no hi havia pas dues cabines idèntiques. Alguns Azor tenien una petita xemeneia sobre la calandra del radiador. I la darrera diferència és la instal·lació del tanc de combustible: si l'Halcon era instal·lat al cantó esquerra del xassís, l'Azor era al cantó dret.

Les fotografies d'aquests dos models, enviades també pel senyor Garrido, permeten copsar les diferències entre els dos models. Les tres primeres fotografies són del Barreiros Halcon: 

IMG-20160511-WA0019

IMG-20160511-WA0021

IMG-20160511-WA0020

I tres fotografies més del model Barreiros Azor, la primera de les quals, amb una cabina que té la dita xemeneia a la part superior de la calandra del radiador:

IMG-20160511-WA0023

IMG-20160511-WA0024

IMG-20160511-WA0022

Agraïm al senyor Luis Alberto Garrido l'assessorament prestat per precisar i aclarir que el Barreiros que el senyor Esbri comprà l'any 1960 fou un Azor, tal com ho manifestà amb aplom el seu fill en la visita a Benicarló. I serveixi aquest article per esmenar l'error comès, convenientment denunciat pel senyor Garrido.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada