L’editorial Hot Rats S.C.P ha publicat uns quaderns sobre la història del motor a Espanya que ha batejat amb el nom d’Autodromo. Dos dels quaderns foren dedicats als automòbils Pegaso, un projecte ruïnós que causa fascinació transcorreguts més de seixanta anys de la seva desaparició, i a Hispakart. El consell editorial integrat pels senyors París Francès, Manel Garriga, Antonio Palacín i Àlex Vergés és sinònim de qualitat i rigor.
Un dels quaderns publicats, el qual és objecte d’aquest article, recull, amb el títol precís de Spanish Streets, algunes de les fotografies de vehicles que el senyor George Nicholas Geordano, estudiós de l’automoció nascut l’any 1932, féu en el curs de la dècada de 1960 aprofitant l'avinentesa que estiuejava a les illes Canàries i a la Península Ibèrica. Les visites, acompanyat de sons pares, a Sevilla, Granada, Còrdova, Cadis, Màlaga i Múrcia, i a les ciutats de Barcelona i Madrid, fou aprofitat per aquest anglès inquiet i eixerit per fotografiar alguns dels vehicles que eren aparcats als carrers dels pobles i ciutats que recorregué. Un parc mòbil únic.
Com expressa el senyor Geordano en el pròleg, la comparació amb el parc de vehicles del seu país el féu adonar-se del vell parc de vehicles que hi havia a Espanya en la dècada de 1960. A Madrid, la capital de l’Estat, el senyor Geordano l’embadalí la gran quantitat de petits camions matriculats en els anys 1920, força esgavellats, que hi havia als carrers. Per descomptat que a les perifèries de les grans ciutat abundaven els vells automòbils d’abans de la guerra civil. En el pròleg també hi ha un interessant i entretingut article farcit anècdotes que signa el senyor Francisco Pueche.
Atès l’interès que presenta aquest quadern per fer-se una idea exacta i clara de quin era el parc de vehicles espanyol en la dècada de 1960, i el fet que l’edició limitada només compta amb mil exemplars impresos, hem decidir de fer-nos-en ressò en aquest espai seleccionat alguns dels vehicles que, en la nostra opinió, són més curiosos.
Portada del quadern, títol de ressonàncies planianes, que conté alguns dels vehicles que en George Georgano fotografià en aquest dissortat país en els anys 1960:
Camió Babcock fabricat a Bilbao, propietat d'un distribuïdor de Campsa, el monopoli que comercialitzava la benzina i el gasoli, amb la seva cisterna amb escala, fotografiat a Múrcia l'any 1966:
Camió Brockway matriculat a Cadis l'any 1963, equipat amb una cabina de fabricació artesanal, fotografiat a Madrid l'any 1963:
Camió anglès Douglas, amb tracció 4x4, fotografiat a Sevilla l'any 1965:
Camió Isotta Fraschini matriculat l'any 1934, basat en un model del constructor germànic Man, capturat a Madrid l'any 1963:
Tricicle Mymsa produït per l'empresa Germans Aragall de Barcelona en els anys 1950, vehicle popularment conegut com granota, fotografiat a Madrid l'any 1963:
Camió Nazar de sis mil quilos, que equipava un motor dièsel Henschel i les mateixes llantes que el Pegaso 165, fotografiat l'any 1963 a Madrid:
Camió petit de tres rodes, comercialitzat per Sava l'any 1958, fotografiat pel senyor Geordano a Madrid el 1963:
Camió francès Willeme, matriculat en els anys 1930 i fotografiat a Madrid l'any 1963:
Agraïm a l’editorial Hot Rats S.C.P l’encert d’haver publicat aquest llibre que contribueix a pal·liar la poca informació disponible sobre els vehicles que hi hagué a les ciutats i pobles espanyols en el període comprès entre els anys 1940 i 1970. Un buit que aquest quadern contribueix a omplir. I un llibre imprescindible en la biblioteca de qualsevol afeccionat a la història de l'automoció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada