El llançament l'any 1960 dels camions Nazar que produïa a Saragossa Talleres Nápoles SA fou acompanyada d'una gamma completa d'autocars, autobusos urbans i interurbans i furgons. Un dels primers camions Nazar A venuts a la demarcació de Barcelona, que muntava un motor Perkins Hispania, fou comprat per l'empresa Transports Cotxarrera de Gironella. En aquesta fotografia el camió circulava amb la matricula verda provisional:
La primera furgoneta Nazar A, que disposava d'una cabina basada en la dels camions, compartia també la mateixa calandra del radiador. A desgrat del disseny agradable i bufó que presentava, les seves vendes foren discretes. La versió de furgó tancat no tingué gaire requesta tal vegada per les reduïdes dimensions i poca capacitat de càrrega que donava. Algunes unitats, tal com es recull en aquesta fotografia de l'estand que l'empresa catalana de motors dièsel Matacas plantà a la fira de l'automòbil de Barcelona que tingué lloc l'any 1962, equipaven aquests motors pesats i lents:
Un furgó Nazar al costat d'un camió Nazar A equipat amb un motor Henschel Sura que Motores Sura SA produïa a l'Hospitalet del Llobregat:
Furgó Nazar A carrossat amb una caixa de fusta per transports generals que tingué Transports Cotxarrera en la dècada de 1960:
L'any 1963, dins del programa concebut per superar la suspensió de pagaments i incrementar les vendes, Nazar presentà a Saragossa una nova gama de camions i furgonetes d'una gran modernitat i distinció. Aquesta fotografia, que recull la presentació de la nova gamma de camions dotada amb les noves cabines, conté un camió Nazar A amb la nova calandra que incorporava el model B. Una manera com qualsevol altre de liquidar les unitats acumulades que no s'havien venut:
El furgó B, que muntava només el motor Perkins Hispania i un canvi de marxes de la casa de Ribas de Barcelona, senzill, tosc i dur, era un vehicle que incorporava millores considerables en comparació del model anterior. Era més gros de mides i llur capacitat cúbica permetia que un adult, tenint en compte l'altura mitjana de la població espanyola en la dècada de 1960, es podés bellugar còmodament dins l'habitacle sense haver d'ajupir-se.
En un context marcat per una competència ferotge en el sector de les furgonetes en què grans fabricants disposaven de vehicles competitius i populars com era el cas de Imosa-DKW, Fadisa i Sava-Austin, els responsables de Nazar encarregats del desenvolupament del projecte de les noves cabines optaren per una furgoneta de roda grossa que permetia un ús indistint en zones urbanes i rurals. Una concepció que també aplicava el furgó Sava produït a Valladolid sota llicència Austin.
Les característiques que presenta aquest camió petit Sava Austin que conserva l'empresa Vins Roqueta de Manresa, amb les dimensions de les rodes i l'altura del xassís, destinat a la distribució de begudes, també hi és en el furgó Nazar B:
Les poques unitats de furgonetes i petits camions Nazar B descobertes els darrers anys s'han produït en petits pobles i comarques poc poblades on predominen les activitats agrícoles. La diversitat de carrosseries disponibles afavorí usos distints: petits camions per transports generals, furgons metàl·lics tancats i vehicles mixtes aptes per al transport de persones i mercaderies. La seva presència a les grans ciutats fou testimonial. Els clients optaven per vehicles més moderns i còmodes que, a més, disposaven d'una major xarxa comercial i servei post-venda.
Furgó Nazar B amb caixa metàl·lica tancada exposat a l'estand que el concessionari oficial del Maresme, Castellsaguer, muntà a Mataró. Amunt, un camió Nazar Super Set tones:
Furgó Nazar B amb caixa metàl·lica tancada exposat a l'estand que el concessionari oficial del Maresme, Castellsaguer, muntà a Mataró. Amunt, un camió Nazar Super Set tones:
Furgó Nazar B d'un marxant de Girona dedicat a la venda ambulant de begudes i gelats:
Furgó Nazar B amb una carrosseria metàl·lica tancada:
Petit camió Nazar B equipat amb una grua per remolcar vehicles en pana que fou del Garatge Jaume I de Figueres, capital de la comarca de l'Alt Empordà:
Furgó Nazar B mixt, amb capacitat per transportar persones i mercaderies, matriculat a Barcelona que tenia un veí del poble de Canet lo Roig:
Enguany, al poble de Tomelloso, província de Ciudad Real, un desballestament anunciava la venda de peces d'un furgó Nazar B mixt allà dipositat. Malgrat estar molt malmès, conservava algunes peces aprofitables. És versemblant de suposar, per la matrícula de la part posterior, que estigué en actiu fins la dècada de 1990. El podrimener que presenta la carrosseria indueix a pensar que ha estat molt de temps al ras. L'absència de vidres és fruit del vandalisme que impera encara en aquest país.
Llur matrícula és CR-19266:
La presència d'aquest furgó Nazar a Tomellosa ens indueix a creure, amb cert fonament, que encara hi ha uns quants vehicles de la casa Nazar tancats en les extenses zones agrícoles d'Espanya.
Aquest article és un sentit i merescut homenatge a la figura del senyor Xavier Castells i Quintana, que un cop jubilat de la seva professió de transportista, ha comprat i restaurat un petit camió Nazar B. Per causa d'aquest projecte, coronat amb un gran èxit, ha esdevingut un dels grans propagandistes dels vehicles Nazar arreu de Catalunya i de l'estat espanyol. Moltes gràcies Sr. Castells per aquesta labor impagable.
Aquest article és un sentit i merescut homenatge a la figura del senyor Xavier Castells i Quintana, que un cop jubilat de la seva professió de transportista, ha comprat i restaurat un petit camió Nazar B. Per causa d'aquest projecte, coronat amb un gran èxit, ha esdevingut un dels grans propagandistes dels vehicles Nazar arreu de Catalunya i de l'estat espanyol. Moltes gràcies Sr. Castells per aquesta labor impagable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada