dijous, 4 d’agost de 2011

Els vehicles històrics que conserva ENDESA a Barcelona i algunes fotografies de llur fons fotogràfic.


Amb en Xavier Castells hem visitat la nau de la Zona Franca de Barcelona on es conserva el fons documental i tota la maquinària, utillatges i uns vehicles de dues empreses elèctriques catalanes ja desaparegudes, avui dia integrades dins d'ENDESA: Forces Elèctriques de Catalunya SA (FECSA) i l'Empresa Nacional Hidroelèctrica de la Ribagorçana SA (ENHER), aquesta darrera propietat de l'INI. Ens va rebre en Sergi Treviño, el conservador d'aquest material de gran valor històric.

El primer vehicle conservat és un camió GMC, de benzina, que FECSA tenia assignat a La Val d'Aran per a atendre els serveis de la companyia. Era un vehicle molt valorat atès que tenia la capacitat per a pujar el material carregat per les costes i els pendents de muntanyes, a l'hivern, completament nevades gràcies als tres eixos motrius. A l'estiu, aquests serveis es podien realitzar amb altres camions o amb animals, bàsicament mules. Per aquest motiu, havia d'estar sempre en bones condicions mecàniques.

Aquests GMC van ser importats per FECSA a començaments dels anys 1950 per a destinar-los als serveis de l'empresa. En Joan March i Ordinas, el propietari de l'empresa, tenia prou influències per a assolir una quota d'importació dels camions i maquinària que necessita FECSA. Aquests béns havien de satisfer-se en divises, en uns anys que l'estat espanyol no n'hi havia pas. Per a burlar el nombre de vehicles permesos en les quotes d'importació, també s'importaven vehicles sencers desmuntats que figuraven com a peces de recanvi. Un cop importats, les peces eren muntades i es disposava d'uns quants vehicles més.

IMG_8684

En Xavier Castells fotografiat davant de la porta de la cabina del camió GMC, amb els llums davanters canviats respecte a llur col·locació original:

IMG_9242

D'aquest vehicle és remarcable que és completament original. La porta posterior de la caixa està vinclada pel pes dels pals de fusta i les torres d'alta tensió desmuntades que havia transportat, que sobresortien. Sota aquesta porta hi ha una caixa per a dipositar-hi eines. També disposava d'unes alces i uns seients per a transportar-hi treballadors. Encara es guarda la factura original de la compra d'aquest GMC, prova de la meticulositat administrativa de FECSA:

IMG_8650


El segon camió que integra aquest fons és un Pegaso que va pertànyer a ENHER. Estava a la central de El Pont de Suert, i treballava per les diverses estacions elèctriques construïdes al llarg del riu de la Noguera Ribagorçana. Els baixos del camió presenten podrits per la sal que es llençava a les carreteres de la comarca de l'Alta Ribagorça a l'hivern. Després va estar uns anys a la central de les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs, abans de ser dipositat a la nau de la Zona Franca de Barcelona.

IMG_8654

IMG_9706

IMG_8660

Aquest camió originalment formava part dels famosos Pegasos que havien d'exportar-se a Egipte pel concurs internacional convocat pel govern egipci i que havia guanyat ENASA. Els vehicles sobrers que no van poder-se exportar, van haver de ser venuts a Administracions i organismes públics, extensiu també a una empresa de l'Institut Nacional d'Industria com ho era ENHER. Per aquest motiu les instruccions del vehicle són escrites en àrab i en anglès. Munta una caixa fabricada per les carrosseries Barbany del barri del Bon Pastor de Barcelona.

IMG_9712


El tercer camió és un Ebro D150 amb cabina doble. Està pintat amb el color verd fosc propi dels camions de FECSA dels anys 1970 i començaments del 1980. Estava destinat als serveis de tota mena de l'empresa. Indubtablement, camions d'aquesta classe amb cabina doble són molt escassos:

IMG_9711

IMG_8658

IMG_8659


En aquesta nau també hi ha dos Land Rovers, curt i llarg, destinats als serveis de FECSA:

IMG_8669


També hi ha una furgoneta Ebro F275, amb el color verd clar característic. La darrera ITV passada és de l'any 1990:

IMG_8667

IMG_8672


Un altre dels vehicles guardats és aquest Jeep Furgó, un vehicle dissenyat per a circular per a zones rurals:

IMG_8676

IMG_8674


Un Seat 132, per als directius de l'empresa, un cotxe de representació de finals dels anys 1970 i començaments del 1980:

IMG_8665


Una furgoneta Renault 4, molt popular aquells anys:

IMG_8664


Una moto Bultaco destinada a l'estació elèctrica de Vilallonga de Ter, a la Vall de Camprodon:

IMG_8685


Un compressor de la marca Atlas Copco:

IMG_9715


Un carro amb una escala de gran alçada, muntada a sobre:

IMG_8673

Un carro del servei d'extinció d'incendis:

IMG_8661


ENDESA, com a successora tant de FECSA com ENHER, conserva el fons documental d'aquestes dues empreses elèctriques catalanes que inclou uns arxius fotogràfics molt interessants i de gran valor històric. Us oferim un petit tast o mostra que publicarem successivament en properes cròniques.

Aquestes quatre fotografies pertanyen a l'arxiu d'ENHER. Aquesta empresa, segurament pel fet de ser propietat de l'Institut Nacional d'Indústria, tenia una flota amb nombrosos camions Pegaso, empresa pública també de l'INI. La primera fotografia, de caràcter publicitari, hi ha un Pegaso amb un remolc. Segurament que fou tramesa per ENASA per a mostrar els camions que fabricava:

IMG_9691

Un Pegaso d'ENHER amb la seva caixa de fusta. Aquesta empresa tenia una flota prou important de Pegasos:

IMG_8819

Un Pegaso d'ENHER obrint-se pas enmig d'un camí entre parets de neu a la Ribagorça:

IMG_8688

Un Pegaso 200 amb cisternes de ciment que transportava el ciment produït a la planta de Xerallo:

IMG_8770


Unes fotografies d'època d'uns Pegasos transportant maquinària per a les estacions elèctriques d'ENDESA escampades arreu de l'Estat espanyol:

IMG_9455

IMG_9580

IMG_9623

IMG_9630

IMG_9632

IMG_9638

Aquest bloc vol agrair l'amabilitat dispensada per en Sergi Treviño, conservador del fons d'ENDESA, per a redactar aquesta crònica i les properes que es publicaran aviat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada