Amb en Xavier Castells hem visitat la nau de la Zona Franca de Barcelona on es conserva el fons documental i tota la maquinària, utillatges i uns vehicles de dues empreses elèctriques catalanes ja desaparegudes, avui dia integrades dins d'ENDESA: Forces Elèctriques de Catalunya SA (FECSA) i l'Empresa Nacional Hidroelèctrica de la Ribagorçana SA (ENHER), aquesta darrera propietat de l'INI. Ens va rebre en Sergi Treviño, el conservador d'aquest material de gran valor històric.
El primer vehicle conservat és un camió GMC, de benzina, que FECSA tenia assignat a La Val d'Aran per a atendre els serveis de la companyia. Era un vehicle molt valorat atès que tenia la capacitat per a pujar el material carregat per les costes i els pendents de muntanyes, a l'hivern, completament nevades gràcies als tres eixos motrius. A l'estiu, aquests serveis es podien realitzar amb altres camions o amb animals, bàsicament mules. Per aquest motiu, havia d'estar sempre en bones condicions mecàniques.
Aquests GMC van ser importats per FECSA a començaments dels anys 1950 per a destinar-los als serveis de l'empresa. En Joan March i Ordinas, el propietari de l'empresa, tenia prou influències per a assolir una quota d'importació dels camions i maquinària que necessita FECSA. Aquests béns havien de satisfer-se en divises, en uns anys que l'estat espanyol no n'hi havia pas. Per a burlar el nombre de vehicles permesos en les quotes d'importació, també s'importaven vehicles sencers desmuntats que figuraven com a peces de recanvi. Un cop importats, les peces eren muntades i es disposava d'uns quants vehicles més.
En Xavier Castells fotografiat davant de la porta de la cabina del camió GMC, amb els llums davanters canviats respecte a llur col·locació original:
D'aquest vehicle és remarcable que és completament original. La porta posterior de la caixa està vinclada pel pes dels pals de fusta i les torres d'alta tensió desmuntades que havia transportat, que sobresortien. Sota aquesta porta hi ha una caixa per a dipositar-hi eines. També disposava d'unes alces i uns seients per a transportar-hi treballadors. Encara es guarda la factura original de la compra d'aquest GMC, prova de la meticulositat administrativa de FECSA:
El segon camió que integra aquest fons és un Pegaso que va pertànyer a ENHER. Estava a la central de El Pont de Suert, i treballava per les diverses estacions elèctriques construïdes al llarg del riu de la Noguera Ribagorçana. Els baixos del camió presenten podrits per la sal que es llençava a les carreteres de la comarca de l'Alta Ribagorça a l'hivern. Després va estar uns anys a la central de les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs, abans de ser dipositat a la nau de la Zona Franca de Barcelona.
Aquest camió originalment formava part dels famosos Pegasos que havien d'exportar-se a Egipte pel concurs internacional convocat pel govern egipci i que havia guanyat ENASA. Els vehicles sobrers que no van poder-se exportar, van haver de ser venuts a Administracions i organismes públics, extensiu també a una empresa de l'Institut Nacional d'Industria com ho era ENHER. Per aquest motiu les instruccions del vehicle són escrites en àrab i en anglès. Munta una caixa fabricada per les carrosseries Barbany del barri del Bon Pastor de Barcelona.
El tercer camió és un Ebro D150 amb cabina doble. Està pintat amb el color verd fosc propi dels camions de FECSA dels anys 1970 i començaments del 1980. Estava destinat als serveis de tota mena de l'empresa. Indubtablement, camions d'aquesta classe amb cabina doble són molt escassos:
En aquesta nau també hi ha dos Land Rovers, curt i llarg, destinats als serveis de FECSA:
També hi ha una furgoneta Ebro F275, amb el color verd clar característic. La darrera ITV passada és de l'any 1990:
Un altre dels vehicles guardats és aquest Jeep Furgó, un vehicle dissenyat per a circular per a zones rurals:
Un Seat 132, per als directius de l'empresa, un cotxe de representació de finals dels anys 1970 i començaments del 1980:
Una furgoneta Renault 4, molt popular aquells anys:
Una moto Bultaco destinada a l'estació elèctrica de Vilallonga de Ter, a la Vall de Camprodon:
Un compressor de la marca Atlas Copco:
Un carro amb una escala de gran alçada, muntada a sobre:
Un carro del servei d'extinció d'incendis:
ENDESA, com a successora tant de FECSA com ENHER, conserva el fons documental d'aquestes dues empreses elèctriques catalanes que inclou uns arxius fotogràfics molt interessants i de gran valor històric. Us oferim un petit tast o mostra que publicarem successivament en properes cròniques.
Aquestes quatre fotografies pertanyen a l'arxiu d'ENHER. Aquesta empresa, segurament pel fet de ser propietat de l'Institut Nacional d'Indústria, tenia una flota amb nombrosos camions Pegaso, empresa pública també de l'INI. La primera fotografia, de caràcter publicitari, hi ha un Pegaso amb un remolc. Segurament que fou tramesa per ENASA per a mostrar els camions que fabricava:
Un Pegaso d'ENHER amb la seva caixa de fusta. Aquesta empresa tenia una flota prou important de Pegasos:
Un Pegaso d'ENHER obrint-se pas enmig d'un camí entre parets de neu a la Ribagorça:
Un Pegaso 200 amb cisternes de ciment que transportava el ciment produït a la planta de Xerallo:
Unes fotografies d'època d'uns Pegasos transportant maquinària per a les estacions elèctriques d'ENDESA escampades arreu de l'Estat espanyol:
Aquest bloc vol agrair l'amabilitat dispensada per en Sergi Treviño, conservador del fons d'ENDESA, per a redactar aquesta crònica i les properes que es publicaran aviat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada