dijous, 22 de març de 2012

Carrosseries construïdes per en Salvador Caba i Valls (II).

Continuem l'exposició de les carrosseries construïdes per Carrosseries Caba a Sabadell els anys 1930. Carrosseria d'autobús construïda sobre un xassís Ford pel senyor Martí, de Sabadell:

IMG_1622

Interior d'aquest autobús:

IMG_1623

Òmnibus Hispano Suiza de l'empresa Tramvies de Mataró SA per cobrir la línia regular de Mataró i Granollers, dues importants ciutats industrials capitals respectivament de les comarques del Maresme i del Vallès Oriental. És una carrosseria de gran bellesa i modernitat:

IMG_1624

Carrosseria d'òmnibus construïda sobre un xassís Dodge Brothers, propietat del senyor Roqueta, de Tona, l'any 1934:

IMG_1625

Interior d'aquesta carrosseria, amb un acabat luxós de gran confort:

IMG_1626

Òmnibus Mercedes Benz de l'empresa La Vallesana de Castellar del Vallès (1934):

IMG_1629

Interior d'aquest òmnibus Mercedes Benz fabricat per Carrosseries Caba:

IMG_1630

Autobús Ford construït pel senyor Martí de Sabadell l'any 1935. Dalt, un retrat del senyor Salvador Caba:

IMG_1631

IMG_1632

Carrosseria construïda sobre un xassís Ford l'any 1935 per l'empresa La Vallesana SA de Castellar del Vallès, un dels clients més importants de Carrosseries Caba, per cobrir la línia entre Castellar del Vallès i Barcelona:

IMG_1633

IMG_1635

Interior de l'òmnibus Ford de La Vallesana SA:

IMG_1634

Darreres carrosseries produïdes al taller de Carrosseries Caba abans de l'esclat de la guerra civil espanyola el juliol del 1936. Carrosseria d'un autobús Krupp construït l'any 1936 per encàrrec del senyor Martí de Sabadell:

IMG_1639

Carrosseria òmnibus sobre un xassís Ford equipat amb un motor de vuit cilindres en V, de l'empresa La Vallesana SA, de Castellar del Vallès, per cobrir la línia regular entre Castellar del Vallès i Barcelona:

IMG_1640

IMG_1641

El 18 de juliol de 1936 va esclatar la guerra civil espanyola. Malgrat que Sabadell no va patir la barbàrie i assassinats indiscriminats de Terrassa, també va afectar greument la vida dels sabadellencs. El daltabaix va ser absolut. Carrosseries Caba va haver de cessar la producció de carrosseries.

El Decret de col·lectivitzacions dictat per la Generalitat de Catalunya a començaments de la guerra civil no afectava directament l'empresa Carrosseries Caba atès que el senyor Salvador Caba podia conservar-ne la propietat. Tanmateix, les patrulles d'incontrolats de la CNT-AIT li van robar absolutament tot a en Salvador Caba.

L'actuació d'incontrolats que van actuar a la rereguarda de pobles i ciutats que romanien fidels a la República, amb assassinats, terror i robatoris, van deslegitimar completament la causa republicana i van justificar el sollevament feixista. La resta de democràcies europees, espantades i acovardides per les dictadures feixistes i comunistes, van donar-li l'esquena al govern republicà.

La propera crònica ens endinsarem en les carrosseries fabricades a partir del 1940, els anys de la represa de l'activitat en unes condicions particularment difícils. En Salvador Caba va tenir l'inestimable ajut del seu fill Pere. Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada