Acabada la Guerra civil, la família Sala va haver de començar altre cop. Hi havia molta fam i misèria. Molta gent es guanyava la vida, o malvivia per ser rigorosos i exactes, proveint-se a El Pertús de productes bàsics que no hi havia pas manera de trobar a Figueres. Es tractava de menjar, medecines i productes de primera necessitat. L'òmnibus Hispano Suiza amb matrícula GI-861 completament recarrossat, que cobria la línia regular de Figueres a El Pertús:
Amb l'esclat de la Segona Guerra Mundial, va succeir a l'inrevés. Molts europeus fugien del estralls de la guerra i de les persecucions. Els autos de Can Sala van transportar refugiats de tota mena, incloent-hi jueus alemanys i d'altres països on també eren perseguits.
Els autos de Can Sala carregaven els refugiats a Perpinyà i els duien fins a Figueres. Entre els refugiats que van usar els autos de Can Sala, hi havia el conegut metge Serge Voronoff, inventor de la joventut eterna amb els trasplantaments. A petició del doctor Voronoff, amb un vell i atrotinat autocar, el van dur amb la seva senyora i el seu equipatge fins a l'hotel Ritz de Barcelona.
Els autos de Can Sala carregaven els refugiats a Perpinyà i els duien fins a Figueres. Entre els refugiats que van usar els autos de Can Sala, hi havia el conegut metge Serge Voronoff, inventor de la joventut eterna amb els trasplantaments. A petició del doctor Voronoff, amb un vell i atrotinat autocar, el van dur amb la seva senyora i el seu equipatge fins a l'hotel Ritz de Barcelona.
També cal remarcar que durant la Segona Guerra Mundial, el soci francès que participava en la societat de la família Sala dedicada a l'explotació de la línia regular de Figueres a Perpinyà va fer-los una jugada per la qual la família Sala ja no va poder operar més al Rosselló. La seva línia va escurçar-se i es limitava a Figueres fins El Pertús, just a la ratlla.
Aleshores, Autos Sala SA es va haver de limitar a la línia regular de Figueres, La Jonquera i El Pertús. No van poder fer la línia del Rosselló, des del Pertús fins a Perpinyà. Arribats al El Pertús, els Cars Verds del Rosselló duien els viatgers fins a Perpinyà. També feien serveis discrecionals i serveis d'excursions.
Autos Sala SA també va treballar en el servei d'excursions i transport de turistes que gaudien dels atractius de la Costa Brava. Són els anys que una corrua d'autocars feia cap a l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes per recollir turistes i retornar-los un cop acabades les vacances.
Autos Sala SA també va treballar en el servei d'excursions i transport de turistes que gaudien dels atractius de la Costa Brava. Són els anys que una corrua d'autocars feia cap a l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes per recollir turistes i retornar-los un cop acabades les vacances.
Els primers anys de la postguerra, se les havien d'engiponar com bonament podien. Els autocars que havien comprat als anys 1920 i 1930 van haver-los de reconstruir per a les línies regulars.
El mític autocar Minerva que el setembre de l'any 1932 va anar fins a Roma per celebrar el vint-i-cinquè aniversari de la fundació del Foment Nacional de Peregrinacions, havent rebut la benedicció del Cardenal Pacelli, que aleshores ja era el Papa Pius XII, atès que havia estat el primer autocar no italià que havia anat a Roma, també va ser recarrossat per Irizar:
Un autocar Studebaker destinat a la línia de Figueres a Agullana:
L'autocar Man destinat a la línia regular de Figueres a El Pertús, amb una nova carrosseria construïda per Ca l'Ayats d'Arbúcies:
Un autocar Dodge amb una carrosseria construïda per Autos Sala SA:
Auto Naval Somua, matriculat a Còrdova, amb una carrosseria construïda per en Torrent de Figueres:
Aquest autocar, amb un altre decoració, aparcat davant de l'immoble del carrer de la Pujada del Castell 11 de Figueres, que era el despatx, la parada i administració d'Autos Sala SA:
A finals de la dècada del 1950, Autos Sala SA va renovar la flota de vehicles amb la compra dels primers Pegaso amb carrosseria Monotral. Un Pegaso Z-207 "Barajas" amb matrícula GI-27900:
Interior d'aquest Pegaso Monotral:
Després va comprar-se un Pegaso Comet amb carrosseria Monotral. Ací fotografiat amb placa provisional:
Aquest Pegaso Monotral fotografiat davant de l'agència d'Autos Sala SA al carrer de La Pujada del Castell 11, de Figueres, amb llur matrícula definitiva: GI-37446.
Un altre dels autocars comprats per Can Sala a la primera meitat dels anys 1960: un Henschel amb una bella i reeixida carrosseria del carrosser saragossà Ciscar:
Interior d'aquest Henschel equipat amb butaques folrades d'escai vermell:
En Joan Brugués recorda que tot just estrenat aquest autocar va ser llogat per recollir uns turistes anglesos a l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes. Era l'estiu i feia molta xafogor. Els turistes anglesos van acomodar-se a les butaques de l'autocar, folrades d'escai vermell, una pell sintètica que impedia la transpiració.
La sorpresa va ser absoluta quan, arribats a destí, els turistes anglesos van aixecar-se de llurs butaques i van comprovar astorats que les seves samarretes i camises estaven tintades del color vermell de l'escai. Van haver de córrer per proveir-los de noves camises per apaivagar les queixes i reclamacions.
La sorpresa va ser absoluta quan, arribats a destí, els turistes anglesos van aixecar-se de llurs butaques i van comprovar astorats que les seves samarretes i camises estaven tintades del color vermell de l'escai. Van haver de córrer per proveir-los de noves camises per apaivagar les queixes i reclamacions.
Després Autos Sala SA va optar per autocars Barreiros. Un bonic autocar Barreros-AEC amb una carrosseria de la casa Ciscar de Saragossa:
Un altre autocar Barreiros Saeta amb matrícula GI-73861:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada