En Josep Vert havia construït a la dècada dels anys 1930 alguna carrosseria amb el motor incorporat. Els avantatges eren clars: xassís més curt i més espai aprofitable. El disseny d’aquesta carrosseria, de línies arrodonides i estilitzades, era ben bonic i encertat.
Als anys 1940, en Josep Vert va continuar la construcció de carrosseries amb el motor incorporat. Es tractava de reconstruir autobusos i autocars matriculats abans de la guerra civil. Era una reconstrucció absoluta. S’allargava el xassís i se li canviava tota la mecànica: l'acoblament dels motors dièsel Perkins i Barreiros i també del diferencial Timken. No hi havia gaire per escollir.
A la dècada dels anys 1940 i 1950 van sorgir empreses i tallers que transformaven els motors de benzina en motors dièsel. Les més conegudes eren Barreiros, Talleres Diesel Zaragoza (TDZ) i Lumara. Amb el temps, Barreiros va fer el salt a la construcció de camions amb motors propis, una còpia sense gaire miraments dels motors Perkins.
Amb el país tancat amb pany i forrellat a les importacions, i amb la producció espanyola de camions i autocars esquifida, solament es podia aprofitar els pocs vehicles disponibles que s’havien salvat i conservat del conflicte bèl·lic del 1936-1939.
Amb aquest panorama, els carrossers van haver fer mans i mànigues per reconstruir i transformar els vehicles d’aleshores. Autos que es transformaven en furgons; autocars transformats en camions per al transport de mercaderies; i autocars i autobusos que es reconstruïen completament, amb la desaparició del capó on s'allotjava el motor. Es fabricava una carrosseria nova i es renovava tota la mecànica. En aquesta mena de treballs, en Josep Vert també va excel·lir-hi.
Altres carrosseries fabricades per en Josep Vert al seu taller de Torroella de Montgrí:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada