L'afició del meu amic Josep Llenas als camions neix d'acompanyar, un cop completats els estudis bàsics a l'edat de catorze anys, el seu pare en els viatges arreu de Catalunya amb el seu Pegaso 125 dièsel transportant tot tipus de mercaderies.
Aquesta afició va impulsar en Josep a visitar cada any el saló de l'automòbil que es celebrava a la Fira de Mostres de Barcelona. Li agradava de veure i fotografiar les novetats que presentaven els fabricants. Els nous models de camions, la majoria dels quals, de fabricació espanyola, i també dels carrossers.
En Josep va fotografiar alguns dels camions exposats als Salons de l'Automòbil que va visitar, com ho és aquest saló celebrat a principis de la dècada del 1970. Fotografia de l'avinguda de la Reina Maria Cristina; al capdamunt, el Palau Nacional, l'edifici més important de l'exposició internacional de mostres del 1929 que avui dia acull el Museu Nacional d'Art de Catalunya:
L'estand dels camions Barreiros, aleshores controlada per Chrysler España SA. Hi va haver un gran desplegament de mitjans per la presentació de les noves cabines dissenyades pel senyor Mario Gamarra:
Un autocar Barreiros amb carrosseria Vanholl:
Els camions Mack també van participar-hi al Saló amb un estand més petit:
Un dels camions que exposava la casa Man:
L'estand dels camions Pegaso, molt espectacular i efectista, amb els cabina quadrada dissenyats per l'italià Aldo Sessano, una de les més modernes aleshores:
Un autocar Pegaso carrossat per Obradors de Manresa per l'empresa Viajes Torremolinos:
Una tractora Scania:
I una tractora d'un altre fabricant suec, Volvo:
En Josep Llenas també va fotografiar camions com aquest Pegaso 1065 amb un remolc d'un eix carregat de troncs pelats:
Aquest Pegaso era
de l’empresa POSTES Y MADERAS SA (PYMSA), de Manresa. Transportaven pals per la Telefonica SA i les
companyies elèctriques. Recordo que cap a l’any 1985 en tenien, pel cap baix,
uns cinc Pegasos 1065 Europa amb remolcs extensibles en funció de la llargària
de la càrrega que transportaven. Algun d’aquests Pegasos duia muntada sobre la
cabina una grua HIAB plegada. Eren curiosos de veure’ls per la carretera.
Avui dia aquesta
empresa encara existeix. POSTES Y MADERAS SA treballa en el transport de pals amb uns moderns
camions Scania.
A principis dels anys 1970, el Saló d'Automòbil que es celebrava a Barcelona centrava l'atenció principalment envers els dos grans fabricants de camions, Pegaso i Barreiros. Les vendes i quota de mercat de les empreses estrangeres era testimonial. El preu de compra d'un camió estranger més els aranzels que havien d'abonar-se impedia que la majoria de transportistes els podessin adquirir. Per si fos poc, cal comptar amb les quotes d'importació que limitava el nombre anual d'unitats que podien importar-se.
Amb aquestes perspectives, els estands dels grans fabricants europeus que avui dominen el mercat espanyol de camions -Mercedes Benz, Volvo, Man i Scania- eren esquifits en relació als estands dels dos fabricants espanyols.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada