diumenge, 13 de setembre de 2015

Manual d'instruccions i manteniment de l'autobús Barreiros A131 (I).

Als territoris hispànics, llevat de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears -aquests dos darrers territoris, amb un acusat substrat català per raons històriques-, no presentaven un nombre significatiu d'emprenedors. Les causes d'aquest fenomen foren la deficient recepció del liberalisme i el parlamentarisme que s'implantà de mica en mica a la resta de països europeus, la migradesa de la revolució industrial, la debilitat i ineficàcia de l'estructura estatal en el segle XIX manifestada en l'emancipació de les colònies d'ultramar, les guerres carlines, els cops d'estat i successius canvis de règim; també hi incidí l'apoderament del parlament i els òrgans de l'estat per una aristocràcia terratinent i militar, corrupte i incompetent, que amalgamava els seus interessos patrimonials i de classe amb els de l'estat i aïllà Espanya de les idees i mentalitat que es respirava i segregava en els altres països europeus, immergits en un accelerat procès de modernització i progrès. L'isolament i entotsolament hispànic respecte d'Europa es produí d'ençà del regnat de Felip II, o sigui, que arrenca en una època força reculada. Mai hi hagué una elit il·lustrada que exercís el comandament efectiu de l'estat amb una política decididament modernitzadora. La política d'un rei il·lustrat i intel·ligent a Espanya com ho fou Carles III fou l'excepció, no pas la regla. El caciquisme, l'analfabetisme de la població i la pobresa endèmica i descomunal del camp espanyol, on hi treballava el gruix de la població, agreujaren l'estat de coses. 

La figura de l'Eduardo Barreiros, l'industrial espanyol més important del segle XX, s'engrandeix a la llum de les circumstàncies exposades. Creà del no res un autèntic imperi industrial. I el féu, de més a més, superant amb intel·ligència i sagacitat tota mena d'impediments oposats per l'autoritat espanyola que regulava l'activitat industrial. 

L'Eduardo Barreiros, que a partir d'un petit taller mecànic forjà el primer grup industrial espanyol de capital íntegrament privat, comprengué perfectament quina era l'evolució que prenia l'automoció: uns pocs grans grups industrials que absorbiren d'altres empreses i produïen en distintes divisions i marques tota mena de vehicles: automòbils, vehicles tot terreny, furgons, camions, tractors i maquinària agrícola, motors marítims, trens. Era el cas dels grans constructors nord-americans, europeus i nipons. 

Fracassada la proposta plantejada per Barreiros als responsables de l'Institut Nacional d'Indústria per fusionar ENASA amb la seva empresa sota el seu comandament, procès de concentració industrial que es produïa aleshores entre els fabricants dels països que formaven part de la Comunitat Econòmica Europea, proposta que li era propera i primer pas per créixer, resolgué, per disposar de capital per atendre les inversions requerides per la fabricació d'automòbils populars i luxosos, furgons i tractors -producció que es feia sota llicència- l'entrada d'inversos nord-americans delerosos d'accedir al mercat europeu. En Barreiros sabia que la única manera de sobreviure en un mercat cada cop més competitiu era l'augment de la producció i ampliació de la gamma de vehicles. 

L'obstruccionisme dels responsables de ENASA a l'absorció plantejada per Barreiros per comprar Pegaso abocà la seva empresa en mans dels nord-americans i, al capdavall, la desaparició de l'empresa d'automoció espanyola més ben plantejada i que més treballadors ocupà. 

Pouant en el meravellós arxiu que posseeix el senyor Joan Brugués, hem pescat uns catàlegs d'autobusos que Barreiros produí en la dècada de 1960, els anys de la ferotge competència, frec a frec, que tenia amb Pegaso. 

Portada del catàleg que conté les instruccions d'ús i manteniment de l'autobús Barreiros A131 construït a la fàbrica de Villaverde: 

IMG_5146

IMG_5147

Carrosseria de l'autobús A-131, que aplegava bellesa, funcionalitat i modernitat; un disseny presidit per línies rectes i grans vidres: 

IMG_5148

IMG_5149

El catàleg, profusament il·lustrat amb fotografies didàctiques, facilitava les operacions de manteniment del vehicle. Lloc on era gravat el número de fabricació del motor i del xassís: 

IMG_5150

IMG_5151

IMG_5152

Lloc de comandament del vehicle:

IMG_5153

IMG_5154

Tablier amb les funcions a l'abast:

IMG_5155

IMG_5156

Palanca del fre elèctric:

IMG_5157

IMG_5158

Boca al frontal per omplir el circuit de refrigeració:

IMG_5159

Nivell d'accés a la bomba d'injecció:

IMG_5160

IMG_5161

Aixeta per buidar l'aigua del radiador:

IMG_5162

Aixeta per buidar l'aigua del bloc:

IMG_5163

Boca pel subministrament d'anticongelant en el circuit de frens:

IMG_5164

IMG_5165

IMG_5166

Sistema d'alimentació i injecció de gasoil:

IMG_5167

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada