diumenge, 6 de setembre de 2015

Més sobre el llum verd posterior que equipaven camions i autocars.

L'amic Joan Mercader ens ha enviat l'edició oficial del manual de circulació de vehicles de l'escola d'automobilisme de l'exèrcit publicada l'any 1970. En l'apartat de l'enllumenat dels vehicles que regula l'avançament informa que els vehicles amb càrregues superiors als tres-mil cinc-cents quilos, d'una amplada major de dos metres o una longitud superior als sis metres, i també els vehicles articulats i tractores, havien de dur a la part posterior esquerra un llum verd que s'encenia per indicar al vehicle posterior que havia advertit la seva presència i l'indicaria el moment òptim per practicar l'avançament. Si el conductor del vehicle gros percebia un perill o obstacle qualsevol que impedia la maniobra d'avançament del vehicle posterior ho advertia amb l'intermitent esquerre. Si era possible de fer l'avançament, ho indicava encenent l'intermitent dret o amb la mà. 

Portada del manual oficial de circulació d'automòbils publicada per l'escola d'automobilisme de l'exèrcit l'any 1970: 

escanear0001

Capítol que regula l'ús del llum verd posterior dels camions i autocars:

escanear0003-1

L'incompliment d'aquesta norma, de caràcter imperatiu i obligat compliment, estava tipificada com a infracció administrativa i habilitava a l'autoritat governativa per a la imposició d'un sanció econòmica.

Autocar Sava Austin amb una carrosseria construïda per Factorias Zane SA de Saragossa i retratat al parador de Caldes de Malavella, al peu de la carretera Nacional II. A l'esquerra hi duu el preceptiu llum verd:

img043

Això del llum verd són coses d'aquells temps remots. L'estat de les carreteres i la poca potència dels motors dels vehicles grossos, que per força circulaven lentament, determinava unes relacions distintes entre els conductors. L'auxili d'un conductor d'un vehicle en pana o facilitar els avançaments en són una manifestació clara.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada