dissabte, 12 de setembre de 2015

Transports Viñas de Sant Quirze de Besora (Osona).

En Ramon Viñas Basagaña va néixer l'any 1932 a Les Masies de Voltregà (Osona). De ben petit, als tres anys, en 1935, la seva família anà a viure a can Branques, una casa del municipi Orís. Als catorze anys, completats els estudis bàsics i com era costum en els anys costosos de la postguerra, entrà a treballar a Transports La Comarcal SA, una gran empresa de transports de Torelló l'amo de la qual era el senyor Ramon Vinyeta. A La Comarcal el senyor Viñas hi treballà vint anys, des del 1946 fins el 1966. 

El senyor Ramon Viñas al volant d'un camió Ford de La Comarcal, equipat amb un bolquet i que treballava a bosc: transportava els troncs dels boscos propers a Torelló que eren la matèria primera de les abundants torneries aleshores en funcionament (fotografia procedent del bloc Imatges sobre rodes): 

IMG_6854

En 1966 el senyor Viñas es matriculà a l'autoescola Munell de Ripoll i obtingué el permís de conduir de primera que l'autoritzava a conduir camions i autocars. En possessió del permís de conduir treballà un any per La Sanquirsense, propietat d'en Gepino. Portava un autocar que feia les línies regulars que explotava la companyia -de Sant Quirze de Besora a Alpens, Prats de Lluçanès, Berga i Vidrà - i també serveis discrecionals, principalment cap a Barcelona i Andorra.

L'any 1967 s'establí pel seu compte com a transportista autònom. Comprà de segona mà un Dodge Carnero que muntava un motor dièsel Perkins. Treballava per Transports Parramon de Manlleu (Transports Canigó), per La Comarcal SA de Torelló i traginava materials de construcció, ferro, adobs. Els caps de setmana, els dissabtes i els diumenges, conduïa un autocar d'en Gepino que feia excursions i serveis discrecionals. Aquest primer camió, acabada la seva vida útil per l'esgotament dels seus elements mecànics, fou desballestat. 

El segon camió que tingué el senyor Viñas fou un Pegaso Comet amb matrícula B-283XXX, carrossat amb una caixa de fusta amb alces apte per transports generals, comprat de segona mà al Garatge Baulenas de Granollers. El Pegaso era d'un altre transportista de Sant Quirze de Besora, Transports Vicenç Bach.

El Pegaso Comet comprat per Transports Bach a can Morros, concessionari oficial Pegaso a Manresa, carregant fil al moll de càrrega de les Filatures Guixà SA de Sant Quirze de Besora, empresa tèxtil que plegà l'any 1987 (col·lecció família Bach):

IMG_4434


El senyor Bach havia sol·licitat un Pegaso 1031, model aleshores en producció. Per recomanació del senyor Morros no féu pas l'operació i s'esperà la imminent comercialització del model que el substituïa, el Pegaso Comet. Fou, per aquest motiu, un dels primers Pegasos Comet matriculats a la província de Barcelona. El senyor Viñas el tingué uns quants anys fins que fou desballestat.

Aleshores el senyor Viñas descarregava a mà les mercaderies transportades en els vagons de càrrega de l'estació de tren de Sant Quirze de Besora: sacs d'adob, carbó, ferro; i per el senyor Joan Dot de Torelló, que regentava un negoci de venda de materials de construcció, traginava totxanes, sacs de ciment Porland, bigues, .... 

El tercer camió de la casa fou el Pegaso 1095 LDR amb matrícula B-771721. Aquest camió, comprat a AutoSuministres Vic SA, el concessionari oficial Pegaso a la comarca d'Osona, era de l'empresa Explasa, el major escorxador de Catalunya amb una planta a  Santa Eugènia de Berga que tancà les portes a finals dels anys 1980. Li fou llevada la caixa frigorífica i el taller de la Pegaso de Vic li muntà una caixa amb alces i vela per transports generals que el carrosser Sarquella de Banyoles li construí. Estigué en actiu fins l'any 1997.

El Pegaso 1095 LDR que el senyor Viñas ha tingut l'encert de conservar:  

IMG_6843

IMG_6847

IMG_6846

IMG_6842

El quart camió fou un Pegaso 1080 de dos eixos que muntava una cabina fixa, un motor de dos-cents cavalls de potència i una caixa per transports generals. Comprat d'ocasió a la Pegaso de Vic, feia transports generals i donà un resultat prou bo.  

El cinquè camió fou un Scania amb matricula B-0577-LV comprat a can Font de Manlleu, una compra-venda de camions que els importava usats d'altres països europeus. Muntava una caixa per transports generals i treballà fins l'any 2008. Com el Pegaso Comet, també fou preservat. 

El garatge del senyor Ramon Viñas a Sant Quirze de Besora on hi ha tancats dos dels camions que tingué, el Pegaso Comet i el Scania:

IMG_6848


IMG_6852

IMG_6859

IMG_6858

En Jordi Viñas Vilarrasa, fill del fundador de l'empresa, davant del Scania:

IMG_6855

Edifici aixecat al poble de Sant Quirze de Besora els baixos del qual acull l'antic garatge de Transports Viñas on hi ha tancats els dos camions:

IMG_6841

Tingueren després dos camions Volvo comprats d'ocasió al Taller Blanco, concessionari oficial a Roda de Ter. El primer, un Volvo de tres eixos amb matrícula B-4333-BX; el segon, tenia la matrícula B-XXX-LG. Ambdós muntaven unes caixes per transports generals.

Jubilat el senyor Ramon Viñas l'any 1992, el succeïren en el negoci familiar de transport llurs fills Xavier i Jordi. Constituïren la societat Transports Viñas Vilarrasa SL que disposa d'una moderna nau al polígon industrial on hi tanquen els tres camions que constitueix ara per ara la flota. L'empresa s'ha especialitzat en els transports i serveis de grues. El primer camió és un Mercedes Benz de tres eixos amb matrícula 7331-BKG comprat a Riudellots de la Selva:

IMG_6867


El segon camió és un Volvo amb la matrícula 8207-CPF, comprat nou al Taller Blanco de Roda de Ter i equipat amb una caixa i una grua Hiab que muntà el carrosser Tolosa de Vic: 

IMG_6865

IMG_6873


I el tercer camió de l'empresa és un Mercedes Benz, amb la matrícula 6945-FNW, estrenat nou per compra al concessionari oficial de la comarca d'Osona, AutoSuministres Motor SA. El carrosser Tolosa li muntà també una grua Hiab:

IMG_6866


Els tres camions de Transports Viñas Vilarrasa SL, els dos Mercedes Benz i el Volvo:

IMG_6871

Aquesta empresa familiar de transports de Sant Quirze de Besora amb gairebé cinquanta anys d'antiguitat, que començà en els transports generals de mercaderies i s'ha especialitzat en els serveis especials de grues,  té garantida la continuïtat pel relleu d'en Xavier i en Jordi, els dos fills del fundador, al capdavant del negoci. Agraïm a la família Viñas l'amabilitat amb què ens acolliren a casa seva i l'exposició de la biografia del fundador de l'empresa, el senyor Ramon Viñas, que hem recollit en aquest article. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada