La Panadella fou un assentament urbà edificat a les vores de la carretera nacional II, sobre el port homònim, el qual fou una parada obligada en els viatges que s'emprenien en la segona meitat del segle XX devers el centre i el nord d'Espanya.
La Panadella, inclosa en el terme municipal de Montmaneu, es revelà un punt estratègic en l'època de l'Imperi Romà. A través del port de la Panadella hi discorria una calçada que comunicava Barcelona amb Lleida. En l'edat mitjana fou el camí ral que comunicava Barcelona amb l'Aragó. D'aquella època daten l'establiment d'uns hostals de posta i d'un petit hospital.
El port de la Panadella ha sigut l'escenari d'episodis històrics. Cap a l'any 748 es produïren conteses entre l'exèrcit cristià comandat per
Borrell d'Osona i les tropes sarraïnes dirigides per Ali-Jama. I en el segle XIX, el febrer de 1837 l'exèrcit carlí sota les ordres del general Tristany vencé a l'exèrcit liberal capturant més de set-cents soldats isabelins. N'afusellaren dos-cents setanta-sis en el Pla del Rei, un camp que hi ha rere Hotel Bayona.
A mitjan dels anys 1940, atès l'increment del trànsit que registrava la carretera nacional II, els germans germans Magí i Manuel Queralt, conscients de les grans possibilitats que tenia La Panadella, compraren a la família Biosca un terreny al peu de carretera on aixecaren una benzinera amb quatre sortidors. L'estació de servei s'inaugurà el setembre de 1948. Un any després, el juny de 1949 s'inaugurà l'Alberg de La Panadella, un hotel dotat de vint habitacions, una barra de bar i un restaurant amb 15 taules. En el transcurs dels anys, paral·lelament a l'increment de la circulació de vehicles, l'hotel i el restaurant foren reformats i successivament ampliats.
La Panadella, l'àrea de servei més cèlebre de Catalunya, pateix un lent declivi arran de l'obertura de l'autovia de la N-II que ha desplaçat el
trànsit d'aquesta àrea, vorejant-la. El seu futur és incert.
Edifici de l'Albergue de La Panadella, promogut per la família Queralt i obert el juny de 1949. Al cap d'uns anys, i després de successives ampliacions i millores, esdevingué l'Hotel-restaurant Bayona:
Edifici de l'Albergue de La Panadella, promogut per la família Queralt i obert el juny de 1949. Al cap d'uns anys, i després de successives ampliacions i millores, esdevingué l'Hotel-restaurant Bayona:
La barra de l'Alberg de La Panadella presidida per una imatge de Sant Cristòfol, patró dels conductors, cap a l'any 1950:
Transportistes del barri del Poblenou de Barcelona fotografiats davant de la benzinera de La Panadella el 8 de juliol de
1949 en l'avinentesa d'una excursió a Montserrat. A l'esquerra, el garatge de l'Alberg de La Panadella. Inaugurada un mes abans, els transportistes del Poblenou volgueren conèixer-la:
Primera ampliació de l'hotel-restaurant Bayona amb la construcció d'una ala i una torre que rematava l'edifici:
L'Hotel-restaurant Bayona fotografiat des de la torre de defensa circular aixecada en un turó proper amb l'aparcament de camions al seu davant:
Camions estacionats a l'aparcament de l'hotel Bayona a finals dels anys 1950:
Postal de l'hotel restaurant Bayona, equipat amb habitacions amb aigua corrent i cambra de bany, un autèntic luxe en la dècada de 1950:
Primera barra de bar que tingué l'Hotel-restaurant Bayona:
L'hotel-restaurant Bayona a principis dels anys 1960:
La Panadella l'any 1967 retratada pel senyor Juncadella des del turó on s'aixeca la torre circular de defensa. Al fons, emergeixen els hotels-restaurant La Parada i Bayona:
L'Hotel Bayona amb la benzinera i l'ampliació del garatge executada:
Estat que presenta ara per ara el bar-restaurant Bayona, amb l'ampliació de l'edifici per la part posterior:
Darrer tram del pendent de la carretera nacional II, en direcció a Barcelona, que mor al port de la Panadella, :
Església de la Mare de Déu del Bon Viatge aixecada l'any 1975 a La Panadella en substitució d'una anterior del segle XVII:
Camions aparcats a l'esplanada de La Panadella a finals dels anys 1990:
Un camió procedent de Cervera arriba a La Panadella. A la dreta, el garatge i la benzinera del bar restaurant Bayona:
Els dos restaurants oberts a La Panadella, La Parada i Bayona, cap a l'any 1982 i estat actual que presenten, marcada per la circulació mínima i residual que registra l'antiga nacional II:
La major part de fotografies que il·lustren aquest article procedeixen del bloc Quinalafem, creat i nodrit pel senyor J.M. Mir. La Panadella forma part de la història del transports al nostre país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada