En la lectura de Combat de Nit, novel·la realista escrita per en Josep Maria Espinàs i publicada l'any 1959 que descriu amb precisió i rigor notarial el treball penós, esgotador i perillós dels camioners en la dècada de 1950, anys situats encara en plena postguerra, hi plana com a escenari la carretera nacional II amb el seu traçat antic que discorria dins les poblacions i els ports del Bruc i la Panadella amb les seves costes serpentejants de revolts tancats. Per escriure-la amb tant de detallisme, l'autor, en Josep Maria Espinàs, s'embarcà en un camió i féu uns quants viatges per a conèixer amb exactitud les vicissituds i condicions de treball dels xofers professionals. El resultat, prodigiós, és una joia literària de lectura captivadora per qualsevol afeccionat a l'automoció i el sector del transport. Una obra clàssica que no ha perdut pas valor a desgrat dels anys transcorreguts des de la seva publicació.
Portada de la primera edició del llibre de Josep Maria Espinàs Combat de Nit, on s'entrelluca, s'intueix La Panadella i la seva significació pels transportistes i viatgers que circulaven per l'antiga carretera nacional II en llurs desplaçaments:
Portada de la primera edició del llibre de Josep Maria Espinàs Combat de Nit, on s'entrelluca, s'intueix La Panadella i la seva significació pels transportistes i viatgers que circulaven per l'antiga carretera nacional II en llurs desplaçaments:
L'Hotel Restaurant Bayona de la Panadella, establiment dotat de tota mena de comoditats en els anys 1950 com habitacions equipades amb aigua corrent i cambres de bany, amb el seu garatge i benzinera adossats:
Fotografia aèria amb el grau d'urbanització que presentava La Panadella l'any 1963 amb els tres hotels oberts (l'Hostal Vell, Bayona i La Parada), només una benzinera i el garatge de l'hotel restaurant Bayona per camions i autocars:
No tot foren flors i violes a La Panadella. S'hi produïren uns quants accidents greus com el d'un Renault Gordini que xocà amb un camió Pegaso 1065 Europa procedent de Madrid i conduït per en Xavier Castells, que tenia previst d'aturar-se a La Panadella per dinar i completar el darrer tram del viatge fins a Barcelona. Cap dels dos vehicles arribà a destí. Els danys que presentaven el Gordini reflecteix l'impacte brutal del xoc:
El Pegaso 1065 de Transports Torelló SA, empresa fundada i propietat del senyor Josep Maria Castells, dipositat dins la nau de Taller i Grues Nogués de La Panadella, empresa que el reparà íntegrament:
Un Lancia Aprilia restaurat per en Jordi Riera Palmés, llur propietari actual, parat a La Panadella. Al fons, a la dreta, el restaurant La Parada:
Meravellosa imatge del Lancia Aprilia a hora foscant:
Interior del Lancia amb el volant a la dreta i equipat amb un motor del mil cinc-cents centímetres cúbics. Un cotxe luxós, elegant i modern quan fou produït:
Demà diumenge uns quants cotxes clàssics s'aplegaran a La Panadella convocats pel Club CL'Hàssics Hospitalencs:
En Manuel Elpuente Cano, membre de la junta directiva del Club CL'Hàssics Hospitalencs, entitat que ha organitzat la concentració de cotxes clàssics demà a La Panadella, ens ha manifestat que la idea sorgí arran del reportatge difós per TV3 i la nostàlgia que els envaí. La recordança de les seves famílies aturades a La Panadella quan marxaven de vacances als seus pobles d'estiueig. Per aquest motiu, demà, una bona filera de cotxes clàssics marxarà de L'Hospitalet del Llobregat fins a La Panadella. Uns quants afeccionats més ens hi afegirem. Ens trobarem, si Déu vol, demà al migdia a La Panadella.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada