diumenge, 15 de maig del 2016

El Seat 850 Spider d'en Ricard Palomas Negre.

Arribats al carrer Pau Casals 31 de Torres de Segre, edifici els baixos del qual fou l'antiga fàbrica de begudes carbòniques del senyor Montserrat Charles, trobarem, en un solar adjacent, un Seat 850 Spider matriculat l'any 1969 i que en Ricard Palomas Negre, gran afeccionat a l'automoció, comprà fa uns deu anys. Preciós el disseny de la carrosseria del vehicle, projectat per Bertone, i realçat amb el color verd fosc que llueix la carrosseria. Els acabats interiors són immaculats. 

Aquest model, del qual Seat només en produí unes dues-mil cinc-centes unitats, munta un motor posterior de quatre cilindres alimentats per carburadors Weber. Costava unes cent setanta-mil pessetes. Un bon capital atès que el popular Seat 600 costava seixanta mil pessetes. Les primeres unitats foren importades directament d'Itàlia. Després, importades les peces, es muntaren a la planta que Seat tenia a la Zona Franca de Barcelona.

Seat 850 Spider que ahir en Ricard, acompanyat de la seva filla Anna, conduí fins a Torres de Segre. La seva bellesa, afavorida pels colors de la carrosseria i de la capota, és irrefutable:

IMG_1725

IMG_1729


IMG_1730

IMG_1731

Tablier del Seat 850 Spider, d'encuny italià, atapeït de rellotges. I el volant, encertadíssim: 

IMG_1740

Acomiadats de la senyora Josepa Roca Bodí, férem via cap a Alcarràs per fruir de la segona activitat del dia. Fou una delícia seguir la marxa del Seat 850 Spider arrapat a la carretera, sentint el brogit del seu motor de nou-cents centímetres cúbics.

Arribats a destí, que en aquesta ocasió era la nau d'Alcarràs on la família Herguido hi tanca els camions que ha restaurat, el Seat 850, com no podia ser altrament, fou estacionat al costat del Barreiros i del Sava-Berliet:

IMG_1742

Casualment, els tres vehicles foren matriculats en anys successius: el Barreiros l'any 1967, el Sava-Berliet l'any 1968 i el Seat 850 Spider el 1969:

IMG_1743


IMG_1784

Aquesta fotografia, estampada en blanc i negre, ens retrotrauria quaranta-cinc anys enrere, a principis de 1970:

IMG_1785

En la segona meitat dels anys 1960, a redós del gran creixement econòmic que es produí als països occidentals del continent europeu d'ençà dels anys 1950 i que acabà abruptament l'any 1973, arran de la crisi del petroli, proliferaren per iniciativa d'alguns constructors automòbils esportius adreçats a les classes acomodades i mitjanes. Uns quants fabricants britànics posaren al mercat automòbils esportius descapotables a uns preus assequibles per un segment considerable de la població. Els italians, sempre versàtils i pragmàtics, compaginaren la fabricació de grans esportius dirigits a gent rica amb automòbils esportius més populars. En aquest nínxol de mercat s'adscriu el Seat 850 Spider que posseeix en Ricard Palomas.

En el proper article narrarem el gaudi que ens donà el Sava-Berliet, un camió injustament oblidat dins la categoria dels grans camions espanyols de la segona meitat del segle XX.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada