El Port de la Selva és un bonic poble arrecerat a l'extrem d'una badia al nord del Cap de Creus, oberta a la tramuntana, l'origen del qual foren unes barraques de pescadors bastides al segle XVIII. Durant el segle XIX adquireix molta importància el conreu de les oliveres i la vinya; la producció de vi s'extingirà en la segona meitat del segle XIX per la plaga de fil·loxera, la qual va arruïnar els conreus de vinya provocant un sotrac al poble i l'emigració de nombroses famílies.
La bellesa de El Port de la Selva i el seu entorn és degut a la combinació de la verdor de les vinyes amb la blavor del Mediterrani. També és remarcable les muntanyes de la Serra de Rodes, on hi trobem l'important monestir de Sant Pere de Rodes i el castell de Verdera.
Aquests paisatges van atreure l'atenció d'intel·lectuals i escriptors que en la dècada dels anys 1920 van descobrir-lo. En Josep Pla (Palafrugell 1897- Mas Pla de Llofriu, 1981), l'escriptor català més popular de tots els temps, va ser un dels primers que va difondre El Port de la Selva en llurs articles. El novel·lista i poeta Josep Maria de Sagarra i de Castellarnau (1894-1961) també hi va estiuejar. L'any 1924, el poeta Josep Vicenç Foix va descobrir aquest poble seguint els articles que n'havien publicat en Josep Maria de Sagarra, en Josep Pla i l'Alexandre Plana (1889-1940), comprant-se una casa de pescadors l'any 1947. També l'advocat i poeta Tomàs Garcés i Miravet (1901-1993), gran amic del poeta rossellonès Josep Sebastià Pons (Illa 1886-1962), va comprar-se una casa als anys quaranta.
Des de finals del segle XIX fins a l'any 1960 l'activitat econòmica principal de El Port de la Selva fou la pesca. D'ençà del 1960 el turisme esdevé la principal activitat econòmica. En aquest context, el senyor Gaspar Cervià va decidir de comprar un Pegaso Comet carrossat per JORSA de Mataró, per a cobrir la línia regular entre El Port de la Selva i Llançà, la qual va traspassar anys més tard a en Joan Vera Armada, i aquest va vendre-la a en Pere Estarriol. El senyor Estarriol va traspassar-la a SARFA, que n'és l'actual titular. És indubtable que aquest autocar era un dels millors vehicles que hi havia aleshores al mercat, tant per la fiable mecànica del Pegaso Comet com per l'encertat disseny i qualitat de la carrosseria.
Una altre fotografia de l'interior d'aquest Pegaso Comet, on es percep l'austeritat de llurs acabats:
Aquest autocar també va col·laborar amb l'empresa OLIVETRANS SA participant en sortides i excursions dels primers turistes europeus que descobrien les meravelles de la Costa Brava, un paisatge gairebé desaparegut que solament podem evocar en els llibres d'en Josep Pla i en les fotografies d'època que es conserven.
Me recorda molt be d'aquest autobus , la companyia G Cervia tenia també un microbus DKW i un Studebaker molt semejant al de la linia Augullana -Figueres (potsé el mateix, comprat de segonda ma ?) Aquest Pegaso inicialment pintat de roig i crema fou repintat despres en verd i crema per acabar roig i crema ! Era estacionat al aire en el passeig maritim del poble i segurament patexia del aire salat. En 1978, encara circulava. Podem ver'l en molts postals de l'epoca.
ResponEliminaPer el transport de mercaderies, en el poble havia Benet que va tenir un molt variat parc de camions sempre pintats de verd. Coneixeu algu sobre aquest transportista ?