dijous, 4 de febrer de 2010

CARROSSERIES SARQUELLA de Banyoles (Pla de l'Estany)

Durant els anys de la postguerra, la indústria estava completament paralitzada. La política autàrquica, l'isolament internacional del règim feixista espanyol i els efectes de la Segona Guerra Mundial van determinar que la recuperació econòmica es produís després de vint any de conclosa la guerra civil. Malauradament, Espanya va perdre 20 anys -el període comprès entre l'any 1939 fins el 1959- amb unes conseqüències i efectes que avui dia encara s'arrosseguen, particularment en el sector industrial atesa la pèrdua de competitivitat front a la indústria de la resta de països europeus.

En el sector de l'automoció, solament cal comparar la HISPANO SUIZA dels anys 1920 i 1930 amb la empreses fabricants de vehicles dels anys 1960 i 1970, participades per l'Estat espanyol i que fabricaven sota llicència per la manca de tecnologia pròpia.

La magre activitat industrial, la poca maquinària i utillatge, i l'escassa oferta de peces i matèries va provocar que les poques industries d'automoció i carrosseries d'aleshores haguessin de centrar-se en refer i recarrossar el parc mòbil, força envellit i malmès.

En aquest context van aparèixer diversos carrossers per les comarques gironines: en TORRENT a Figueres (Alt Empordà); CARROSSERIES VERT a Torroella de Montgrí (Baix Empordà); CARROSSERIES BERTRAN (actualment CARROSSERIES CORNELLÀ), GERMANS TEIXIDOR que construïen cabines per a camions, i CARROSSERIES SARQUELLA, totes tres de Banyoles (Pla de l'Estany); a Olot (Garrotxa) hi havia en Pere "Parot", qui va carrossar un autocar de l'empresa OLIVET; a Vic (Osona) hi havia en PUIGBÓ i en TENA. També és remarcable personatges com en Quim Duran, també de Banyoles, excel·lent planxista i carrosser.

CARROSSERIES SARQUELLA fou fundada als anys 1940 pels germans Miquel i Vicenç Sarquella, dedicant-se a la planxa i carrossat de vehicles. En Miquel Sarquella era un reconegut planxista que havia après l'ofici a les carrosseries Ayats d'Arbúcies. En la publicitat de l'època s'anunciaven amb la aquesta frase: "Taller de planxisteria Miquel i Vicenç Sarquella. Especialitat en Pullmans de gran luxe i carrosseries metàl·liques de tota mena". Llurs instal·lacions eren a un local de la carretera de Girona, si bé el treball el feien al carrer, en un marge d'aquesta carretera atesa l'escasa circulació de vehicles que hi havia aleshores.

Més endavant i per atendre l'augment de feina que experimentaren, es van traslladar a un local més gros del carrer Sant Mer de Banyoles: ací es van dedicar a acabar els autocars i autobusos Pegaso Monotral que lliurava la fàbrica JORSA de Mataró: pintar, muntar-hi els seients o acabar feines de planxa. Una altra empresa que també acabava els Pegaso Monotral fou CARROSSERIES HUGAS, ubicada al carrer Navas de Barcelona.

Un dels autocars que va carrossar SARQUELLA fou aquest Henschel de l'empresa PLENACOSTA de Sant Coloma de Farners (La Selva), fotografiat al costat de l'estany de Banyoles. D'aquest vehicle s'explica l'anècdota que el graó que hi havia al mig del vehicle provocava cops de cap als turistes, especialment els anglesos, atesa llur alçada; la solució fou posar una bombeta vermella al sostre que advertia del graó.

img020

Un dels altres vehicles recarrossat per en Miquel Sarquella fou un Plymouth de 8 places adquirit per OLIVET en una subhasta de l'exèrcit. Estava equipat amb un motor dièsel MATACÁS, destinant-se al transport escolar, servei de transport de treballadors per a empreses i la recollida de turistes a l'aeroport de Perpinyà, capital de la comarca del Rosselló. Aquest vehicle fou donat de baixa a mitjans dels anys 1970. Els llums del darrera i els vidres davanter i posterior eren idèntics al del Seat 1500. Aquesta fotografia de mitjans dels anys 1960 fou presa al pont sobre del riu Fluvià a l'entrada de Besalú (Garrotxa).

matacas


rubia

Amb els anys CARROSSERIES SARQUELLA s'ha especialitzat en remolcs i frigorífics, adoptant el nom comercial de CARROSSERIES MISAR. A finals dels anys 1970 van traslladar-se a una moderna nau industrial del municipi de Palol de Revardit (Pla de l'Estany), al peu de l'autovia de Girona a Banyoles, des d'on fabriquen amb les marques SARQUELLA i FRIGONETA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada