En Gonzalo García ha trobat unes fotografies de camions i maquinària que va tenir l'empresa GONZALO GARCÍA SA durant els anys 1960 i 1970.
Aquestes dues dècades foren anys de gran creixement econòmic a Catalunya. L'expansió econòmica del país d'ençà del 1960 va impulsar la construcció rabent de nous barris a Barcelona i altres ciutats catalanes per a acollir els nouvinguts atrets per les millores de les condicions de vida que hi trobaven en la indústria i el sector terciari. Els antics horts, camps i masies dels antics pobles de Sant Martí de Provençals i d'Horta, esdevinguts barris de Barcelona, van desaparèixer per sempre més per a donar pas a blocs d'habitatges de gran alçada i densament ocupats.
També va produïr-se una renovació urbana dels barris de Barcelona. Les antigues casetes de Barcelona -generalment de planta baixa i un pis superior- s'enderrocaven per a construir-hi blocs de pisos que satisfés la demanda d'habitatges d'aquells anys. Aquest creixement poblacional del país també va comportar l'execució d'infraestructures, accentuat per la ràpida motorització del país gràcies al Seat 600. L'any 1969 s'inaugurava la primera autopista de peatge a Catalunya, de Barcelona a Mataró.
En aquells anys es van posar les bases per a la creació d'una classe mitja urbana, caracteritzada per llur treball i estalvi. Tenia capacitat per a comprar-se un pis i, fins i tot, portar els fills a Universitat. La Llei de propietat horitzontal del juliol del 1960 van generalitzar la propietat urbana entre la classe mitja i treballadora. El futur s'albirava amb il·lusió.
El treball abundós d'aquells anys -era l'època del pluriempleat-, un consum i lleure moderats, els records amargs dels anys de la postguerra, la mentalitat de l'estalvi i la pruïja de prosperar i consolidar-se socialment, van impulsar la creació d'aquesta classe mitjana. Els fills i néts d'aquella classe que va prosperar en els anys 1960 i 1970, està avui dia greument delmada i amenaçada per la crisi que estem patint, amb unes conseqüències prou incertes.
GONZALO GARCÍA SA va treballar a dojo en aquells anys participant en la transformació de Barcelona i les ciutats del voltant. S'enderrocaven edificis i s'excavaven solars per a construïr-hi garatges per als cotxes. Una de les obres que recorda l'Eduard García són les excavacions al zoo de Barcelona per a la construcció dels hàbitats de les besties, incloent-hi Floquet de neu, el famós goril·la albí adquirit per en Jordi Sabater i Pi i mort el 2003. En aquells anys, la flota de l'empresa era constituïda majorment per camions Pegaso.
Fotografia d'un dúmper Berliet, de l'empresa EXCAVACIONES VALIENTE, avui dia extingida, que carregava una pala carregadora Caterpillar 955-H, amb un pes de 10 tones, mitjançant una rampa:
A principis del 1960, un dels millors dúmpers que hi havia el mercat era el Berliet. Era un dels pocs camions estrangers amb representació a Barcelona que es podien importar en aquells anys. EXCAVACIONES VALIENTE tenia uns 10 dúmpers Berliet, famosos per la seva fiabilitat, que muntaven un bolquet de fàbrica. Pegaso encara no fabricava cap dúmper d'aquelles característiques.
Atès que els Pegaso Comet carregaven unes vuit tones de pes, quan calia transportar la Caterpillar 955-H, que pesava 10 tones, s'havia de llogar un Berliet dúmper d'EXCAVACIONES VALIENTE. En cas contrari, s'exposava a la imposició d'una multa per sobrecàrrega.
Un Pegaso Comet que va tenir GONZALO GARCÍA SA, en els anys 1960 i 1970, amb un bolquet Escudé. Un camió característic d'aquells anys:
Una pala carregadora de cadenes Caterpillar carregant un camió Pegaso equipat amb un bolquet Escudé, fotografiats en l'enderrocament d'una immoble a Barcelona per a la construcció d'un nou edifici:
Un Pegaso 3060 amb un bolquet Ibánez, de GONZALO GARCÍA SA, en la dècada del 1970:
Una pala carregadora de cadenes Caterpillar 955-L carregant un Pegaso 3060 dúmper equipat amb un bolquet Ibáñez, en una finca agrícola. Aquesta fotografia podia il·lustrar el catàleg d'aquest camió Pegaso 3060, un vehícle mític amb el qual ENASA va introduïr-se en el sector de les obres:
Vull agrair als senyor Gonzalo i Eduard García tota les fotografies i la informació facilitada, així com les gestions d'en Miquel Patinyo.
Aquestes dues dècades foren anys de gran creixement econòmic a Catalunya. L'expansió econòmica del país d'ençà del 1960 va impulsar la construcció rabent de nous barris a Barcelona i altres ciutats catalanes per a acollir els nouvinguts atrets per les millores de les condicions de vida que hi trobaven en la indústria i el sector terciari. Els antics horts, camps i masies dels antics pobles de Sant Martí de Provençals i d'Horta, esdevinguts barris de Barcelona, van desaparèixer per sempre més per a donar pas a blocs d'habitatges de gran alçada i densament ocupats.
També va produïr-se una renovació urbana dels barris de Barcelona. Les antigues casetes de Barcelona -generalment de planta baixa i un pis superior- s'enderrocaven per a construir-hi blocs de pisos que satisfés la demanda d'habitatges d'aquells anys. Aquest creixement poblacional del país també va comportar l'execució d'infraestructures, accentuat per la ràpida motorització del país gràcies al Seat 600. L'any 1969 s'inaugurava la primera autopista de peatge a Catalunya, de Barcelona a Mataró.
En aquells anys es van posar les bases per a la creació d'una classe mitja urbana, caracteritzada per llur treball i estalvi. Tenia capacitat per a comprar-se un pis i, fins i tot, portar els fills a Universitat. La Llei de propietat horitzontal del juliol del 1960 van generalitzar la propietat urbana entre la classe mitja i treballadora. El futur s'albirava amb il·lusió.
El treball abundós d'aquells anys -era l'època del pluriempleat-, un consum i lleure moderats, els records amargs dels anys de la postguerra, la mentalitat de l'estalvi i la pruïja de prosperar i consolidar-se socialment, van impulsar la creació d'aquesta classe mitjana. Els fills i néts d'aquella classe que va prosperar en els anys 1960 i 1970, està avui dia greument delmada i amenaçada per la crisi que estem patint, amb unes conseqüències prou incertes.
GONZALO GARCÍA SA va treballar a dojo en aquells anys participant en la transformació de Barcelona i les ciutats del voltant. S'enderrocaven edificis i s'excavaven solars per a construïr-hi garatges per als cotxes. Una de les obres que recorda l'Eduard García són les excavacions al zoo de Barcelona per a la construcció dels hàbitats de les besties, incloent-hi Floquet de neu, el famós goril·la albí adquirit per en Jordi Sabater i Pi i mort el 2003. En aquells anys, la flota de l'empresa era constituïda majorment per camions Pegaso.
Fotografia d'un dúmper Berliet, de l'empresa EXCAVACIONES VALIENTE, avui dia extingida, que carregava una pala carregadora Caterpillar 955-H, amb un pes de 10 tones, mitjançant una rampa:
A principis del 1960, un dels millors dúmpers que hi havia el mercat era el Berliet. Era un dels pocs camions estrangers amb representació a Barcelona que es podien importar en aquells anys. EXCAVACIONES VALIENTE tenia uns 10 dúmpers Berliet, famosos per la seva fiabilitat, que muntaven un bolquet de fàbrica. Pegaso encara no fabricava cap dúmper d'aquelles característiques.
Atès que els Pegaso Comet carregaven unes vuit tones de pes, quan calia transportar la Caterpillar 955-H, que pesava 10 tones, s'havia de llogar un Berliet dúmper d'EXCAVACIONES VALIENTE. En cas contrari, s'exposava a la imposició d'una multa per sobrecàrrega.
Un Pegaso Comet que va tenir GONZALO GARCÍA SA, en els anys 1960 i 1970, amb un bolquet Escudé. Un camió característic d'aquells anys:
Una pala carregadora de cadenes Caterpillar carregant un camió Pegaso equipat amb un bolquet Escudé, fotografiats en l'enderrocament d'una immoble a Barcelona per a la construcció d'un nou edifici:
Un Pegaso 3060 amb un bolquet Ibánez, de GONZALO GARCÍA SA, en la dècada del 1970:
Una pala carregadora de cadenes Caterpillar 955-L carregant un Pegaso 3060 dúmper equipat amb un bolquet Ibáñez, en una finca agrícola. Aquesta fotografia podia il·lustrar el catàleg d'aquest camió Pegaso 3060, un vehícle mític amb el qual ENASA va introduïr-se en el sector de les obres:
Vull agrair als senyor Gonzalo i Eduard García tota les fotografies i la informació facilitada, així com les gestions d'en Miquel Patinyo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada