dijous, 12 de maig del 2011

Barreiros d'Altaya: si l'encerto l'endevino.

Uns mesos enrere s'ha començat a vendre una col·lecció de camions d'època, principalment francesos, per l'editorial Altaya, especialitzada en la venda de col·leccions de tota mena. La bona acollida que aquesta col·lecció va tenir entre els francesos, va engrescar a oferir-la als afeccionats espanyols.

El segon lliurament d'aquesta col·lecció era un camió Barreiros Halcon que muntava una caixa de repartiment de begudes. La curiositat d'aquest vehicle era la seva cabina, igual que els Berliet, amb una finestra lateral. En canvi, el Barreiros Halcon tenia una cabina més curta sense aquesta finestra. Fotografies d'aquest Barreiros Halcon d'Altaya:

Camió Barreiros Halcon de la col·lecció Altaya.

Camió Barreiros Halcon de la col·lecció Altaya.

Camió Barreiros Halcon de la col·lecció Altaya.

Alguns adquirents d'aquesta col·lecció van opinar que aquest camió ofert sota la marca Barreiros era, en realitat, un Berliet francès al qual li havien canviat únicament la marca, per bé que l'empresa de Villaverde mai havia fabricat aquesta mena de cabina. Es considerava tot plegat una enganyifa.

En aquestes fotografies d'un Barreiros Halcon de l'empresa TRANSPORTS PUJOL de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) es constaten les diferències entre la cabina del Barreiros Halcon d'Altaya i el que fabricava Barreiros. Aquesta cabina correspon a la versió curta i recta. El frontal del Barreiros i el Berliet són gairebé idèntics:

img989

img988

img990

img991

img992

img993

img994

img995

En canvi, la cabina del Berliet és més grossa que no pas la del Barreiros Halcon:

Camió Barreiros Halcon de la col·lecció Altaya.

img994

Dues fotografies més d'un Barreiros Halcon de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Ripollès), que és una cabina curta eixamplada:

Camió Barreiros de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Fréser

Barreiros Condor de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Girona)

Tanmateix, en Joaquim Duran, un carreter ja jubilat de Banyoles (Pla de l'Estany) que havia fabricat i reparat carros i caixes de camions, conserva dues fotografies d'un camió Barreiros Halcon amb la finestra lateral idènticament a la fabricada per Berliet i oferta per Altaya. Fotografies del camió Barreiros Halcon del transportista Serrano, de Banyoles, que va carrossar en Quimet Duran:

fot722

fot723

Arran d'aquesta fotografia s'ha suscitat una controvèrsia sobre si Barreiros va fabricar aquesta cabina o va ser una modificació d'algun carrosser traçut, abundants en aquells anys. En el primer supòsit, Altaya no hauria pas entabanat als adquirents espanyols d'aquesta col·lecció de camions, amb un camió que va fabricar-se a França però inexistent a l'Estat espanyol.

En Quimet Carreter m'informa que, efectivament, la cabina d'aquest Barreiros Halcon era de fàbrica més curta. Ell va transformar-la engrandint-la per la part posterior i muntant-hi una finestreta lateral.

També ho he consultat amb el senyor Joan Mercader, de Sant Julià de Ramis (Gironès), un gran afeccionat als camions amb una memòria prodigiosa de tots els camions que hi va haver per les comarques gironines. I és del parer que Barreiros potser va fabricar aquesta cabina.

En Joan Mercader recorda que en Lluís Blanch i Camps, un transportista de Sarrià de Ter establert a Girona, va tenir dos camions Barreiros Halcon, un amb la cabina curta i l'altre amb la mateixa cabina d'en Serrano, per a trajectes més llargs. Aquests dos Barreiros Halcon muntaven unes caixes de fusta i traginaven vi. La matrícula del Barreiros Halcon amb cabina llarga i llitera era GI-29XXX, de l'any 1959.

En Lluís Blanch treballava per a l'empresa CORVISA (Comerciantes Reunidos de Vinos SA), de Sant Julià de Ramis (Gironès), adquirida posteriorment per Casa Darnés SA, important empresa distribuïdora de begudes de les comarques gironines. Malauradament, no hem pogut pas trobar fotografies d'aquest Barreiros Halcon amb la cabina llarga i finestra lateral. Publicitat d'aquest transportista en una revista de Sarrià de Ter (Gironès):

Lluis Blanch

En Lluís Blanch i Camps va tenir aquests dos Barreiros Halcon i al cap d'uns anys va comprar un Barreiros Saeta 75 amb matrícula GI-42XXX equipat amb una cisterna per a transport de vins. Posteriorment va treure's els Halcon i va treballar una pila d'anys amb el Barreiros Saeta 75.

Hi havia l'hipòtesi que Barreiros fabriqués cabines d'aquesta mena, poques, una còpia indissimulada de Berliet. Però la producció industrial espanyola en els anys 1960, fragmentada i improvisada, dificultaven d'escatir amb certesa tots els models de camions i autocars que es van fabricar en aquells anys.

Tanmateix, en Joan Mercader ha resolt aquesta controvèrsia. Ho ha consultat amb un mecànic que treballa al Taller Sarrià, especialitzat en reparació de camions, i que uns anys enrera havia estat el concessionari oficial de vehicles industrials Renault. Aquest mecànic va començar a treballar de ben jove a Gerauto, de Salt, concessionari oficial Barreiros de Girona. I confirma que el Barreiros Halcon es va oferir de fàbrica amb tres cabines diferents: dues versions de la cabina curta -una recta i l'altre eixamplada- i una cabina llarga amb llitera. Aquest senyor recorda perfectament que les tapes del motor de les cabines dels Barreiros Halcon curtes i llarges s'obrien diferentment.

Aquest mecànic que havia tractat amb els Barreiros Halcon recorda en Pere Casas, un transportista del barri de Pontmajor de Girona, que sempre havia treballat amb camions Barreiros. En Pere Casas també va comprar un Barreiros Halcon, nou, amb cabina llarga i llitera perquè feia províncies i voltava per tota Espanya. El darrer camió que va tenir en Casas fou un Barreiros Super Azor Gran Ruta. També cal apuntar que no van sortir-ne pas gaire de Barreiros Halcon amb llitera.

En Xavier Castells també recorda camions Barreiros amb aquesta cabina i creu que fins a la fabricació del model Saeta, Barreiros oferia diverses cabines de l'Halcon i el Condor. Solament cal comparar les dues cabines dels Barreiros Halcon de TRANSPORTS CARBONELL de Ribes de Freser (Ripollès) i TRANSPORTS PUJOL de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) per a constatar que Barreiros va fabricar dues versions de la cabina curta de l'Halcon: la recta i l'eixamplada.

Si el gran fabricant espanyol de camions participat per l'Estat, Pegaso, muntava peces diferents per al mateix model, quines solucions havien d'adoptar la resta de fabricants, que no gaudien pas d'aquests privilegis, per a disposar de peces per a fabricar i atendre la demanda. Així, es donava el cas d'adquirir dos camions Pegaso alhora que muntaven diferencials distints. Si això ocorria amb una empresa principal, s'accentuava i agreujava amb la resta de fabricants, i particularment Barreiros, que era una nosa per als responsables de l'INI.

Una altre cosa és que Altaya hagi ofert un Berliet francès sota la marca Barreiros per les similituds existents, engrandint el catàleg i aprofitant models de camions d'altres països. I que les penúries dels fabricants espanyols de camions en els anys 1960 oferint diverses vesions d'un mateixa cabina -com Barreiros- juntament amb les transformacions de cabines pels carrossers d'aleshores, hagin avalat la comercialització d'aquest model. Un encert d'Altaya fruit de la més absoluta casualitat atès que el rigor no és pas un tret distintiu d'aquesta col·lecció de camions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada