dijous, 26 de maig del 2011

Recader Cros de Banyoles: la incorporació dels fills al negoci familiar (II).

A partir de la dècada del 1920, a poc a poc, el transport per carretera es comença a realitzar en camions. La família Cros decideix de centrar-se en la línia entre Banyoles i Barcelona mitjançant la recaderia. El despatx de Banyoles era a la plaça dels Turers número 7. I el despatx de Barcelona, al passeig del Born 13, on hi havia el centre de recaders. Dues targetes del recader Rafel Cros i Arboix:

fot217

fot218

Publicitat del servei de recaderia que oferia en Rafel Cros i Arboix:

fot229

Factura del servei de recaderia d'en Rafel Cros i Arboix:

fot230

També es va constituir una societat amb altres dos socis, anomenada Cros-Vilardell-Ferriol, amb seu a la plaça Major de Banyoles. Fotografia presa l'any 1937 a la plaça Major de Banyoles amb els tres socis de la societat just davant del despatx de la recaderia. D'esquerra a dreta: en Ferriol, en Vilardell i en Rafel Cros.

any 1937: Plaça Major de Banyoles. Rafel Cros, en Vilardell i en Ferriol.

Després de la guerra civil, l'any 1939, en Rafel Cros i Arboix va iniciar de nou el servei de paqueteria a Barcelona. Carregava i embolicava tots els paquets dins d'un mocador de farcells i es desplaçava en tren. Primer amb el tren d'Olot a Girona. Allà feia el transbord al tren de Barcelona a Portbou, on hi coincidia amb d'altres recaders de l'Empordà. L'absència de vehicles i de benzina obligava a haver de fer el servei en els trens que hi havia disponibles.

Autorització expedida per RENFE a favor del senyor Rafel Cros i Arboix, amb una vigència d'un any des del maig de l'any 1940 al maig del 1941, per a poder dur la paqueteria en el tren:

fot268

fot269

Permís expedit pel Cap d'Obres Públiques de Girona a favor del senyor Rafel Cros i Arboix l'any 1945, en virtut del qual se l'autoritzava a poder acompanyar a en Joan Vilardell i Peradalta en llur camió amb matrícula de LO-1079.

fot275

Aquest permís per al mateix camió expedit l'any 1947. Aquesta documentació palesa que Espanya patia un estat policial on tots els trajectes havien d'estar controlats i autoritzats per la policia:

fot231

Al cap d'uns anys, la família Cros va separar-se de la societat Cros-Vilardell-Ferriol i continua el negoci del transport i la paqueteria pel seu compte. Se'n fan càrrec del negoci els tres fills d'en Pere Cros i Casadevall, en Rafel, en Joan i en Miquel Cros i Arboix. Fotografia familiar presa l'agost del 1954. D'esquerra a dreta, en Joan, en Rafel i en Miquel amb llurs mullers i fills:

Foto familiar: d'esquerra a dreta, en Joan, en Rafel i en Miquel Cros Arboix (agost de 1954).

A finals dels anys 1940, en Rafel Cros i Arboix va comprar els primers camions per a cobrir el servei de paqueteria entre Banyoles i Barcelona diàriament:

fot201

Celebració de la festa de Sant Cristòfol el juliol del 1948. La família Cros amb una camió engalanat per a l'ocasió fotografiats a la plaça dels Turers de Banyoles:

SANT CRISTOFOL 1948

Un altre camió que Can Cros va tenir a finals dels anys 1940 per a cobrir el servei de recaderia entre Banyoles i Barcelona:

fot946

Publicitat del recader Rafel Cros que oferia els serveis de paqueteria per als interns que estudiaven en el col·legi del santuari de Santa Maria del Collell, de molta anomenada en els anys 1940 i 1950:

fot282

A partir dels anys 1950, el transport a poc a poc es normalitzaria, un cop superats els efectes més devastadors de la guerra civil i la immediata postguerra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada