En Narcís Plaja i Preses, nascut a Torroella de Montgrí, era carreter i tartaner. Construïa carros i tartanes. Quan a partir dels anys 1920 els vehicles a motor van substituir progressivament els vehicles de tracció animal, com d'altres carreters construïa carros i alhora va començar a carrossar també autocars i camions. En aquells anys, les carrosseries d'autocars i les cabines i caixes dels camions eren construïdes de fusta.
A Torroella de Montgrí hi havia tres constructors de carrosseries de camions i autocars: en Narcís Plaja i Preses, el més antic, en Josep Vert i Planas, el de més anomenada, i en Brasó, el més jove. A Catalunya sovintejava que en un mateix poble hi hagués fabricants d'un mateix producte. Un dels casos emblemàtics el trobem al municipi d'Arbúcies, que concentrava diversos productors de carrosseries d'autocars. El motiu és pla clar: la tradició de la construcció de carros i tartanes que tenien a l'abast la matèria primera, les fustes que s'extreien dels importants boscos propers a Arbúcies.
La tradició d'Arbúcies com a centre productor de carros i tartanes, reconvertit en un dels principals clústers de la fabricació de carrosseries d'autobusos i autocars europeus, va motivar que un carreter del municipi de Lladó, a l'Alt Empordà, en Joan Ayats, s'hi implantés. Aquesta empresa, fundada l'any 1905, va excel·lir en el disseny i fabricació de carrosseries en els anys 1950, 1960 i 1970.
Fotografia d'un autocar carrossat per en Narcís Plaja, de fusta, que conserva la Maria Puig Casadellà:
A Torroella de Montgrí hi havia tres constructors de carrosseries de camions i autocars: en Narcís Plaja i Preses, el més antic, en Josep Vert i Planas, el de més anomenada, i en Brasó, el més jove. A Catalunya sovintejava que en un mateix poble hi hagués fabricants d'un mateix producte. Un dels casos emblemàtics el trobem al municipi d'Arbúcies, que concentrava diversos productors de carrosseries d'autocars. El motiu és pla clar: la tradició de la construcció de carros i tartanes que tenien a l'abast la matèria primera, les fustes que s'extreien dels importants boscos propers a Arbúcies.
La tradició d'Arbúcies com a centre productor de carros i tartanes, reconvertit en un dels principals clústers de la fabricació de carrosseries d'autobusos i autocars europeus, va motivar que un carreter del municipi de Lladó, a l'Alt Empordà, en Joan Ayats, s'hi implantés. Aquesta empresa, fundada l'any 1905, va excel·lir en el disseny i fabricació de carrosseries en els anys 1950, 1960 i 1970.
Fotografia d'un autocar carrossat per en Narcís Plaja, de fusta, que conserva la Maria Puig Casadellà:
En Narcís Plaja va tenir dos fills que van continuar amb el negoci carrosser. En Josep Plaja i Font, el fill gran, nascut l'any 1918, i el fill petit, en Salvi. Els dos fills van néixer també a Torroella de Montgrí. Acabada la guerra civil del 1936-1939, van haver d'arrencar de nou el negoci amb la reconstrucció de vehicles que integraven el malmès i magre parc automobilístic que hi havia. Eren els anys dels pedaços i les solucions imaginatives. També es reparaven carros. Els vehicles de tracció animal van reviscolar per l'absència de vehicles i de combustibles. El país havia reculat absolutament en tots els ordres.
Els senyors Plaja tenien el taller al carrer Roser de Torroella de Montgrí. A més de les reparacions i construcció de carrosseries d'autocars per empreses com AUTOS CASAS de Mataró i SARFA de Palafrugell, tenien com un dels clients principals a en Plàcid, del poble d'Albons, un important carnisser que li construïen les carrosseries de llurs camions.
En Josep Plaja i Font va casar-se l'any 1950 amb la Rosa, germana d'en Joaquim i la Maria Puig Casadellà. En Josep Plaja i llur cunyat Joaquim Puig Casadellà:
En Josep Plaja i Font va reparar i reconstruir les carrosseries d'autocars d'en Joaquim Puig i Casadellà. Dos autobusos del senyor Puig, comprats ja usats i reconstruïts pel carrosser Plaja:
Aquestes carrosseries tenien un disseny sobri i pràctic, allunyat del barroquisme i enfarfegament xaró d'altres carrossers catalans. Els germans Josep i Salvi Plaja i Font van reduir l'activitat del taller de carrosseries l'any 1970, tancant-lo definitivament l'any 1974. En Josep Plaja va morir l'any 1990.
Vull agrair tota la informació de la Maria Puig i Casadellà sobre els carrossers Plaja, de Torroella de Montgrí, que permet de recuperar un tros de la història de les carrosseries del país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada