dijous, 21 de juliol de 2011

Empreses agregades d'Olivetrans SA (I).

L'empresa OLIVETRANS SA fou constituïda pel senyor Joan Brugués i Prat i altres transportistes de viatgers de les comarques gironines cap a l'any 1962, coincidint amb el desvetllament de l'activitat turística a la Costa Brava. Tenia el domicili social a Caldes de Malavella (La Selva).

Inicialment OLIVETRANS SA s'anomenava Verdaguer, Brugués, Olivé TRANSPORTES SL. Posteriorment va modificar-se el nom societari a VBOLIVETRANS SL. Finalment, cap al 1964 va denominar-se per sempre més OLIVETRANS SA, en referència al darrer dels socis, el senyor Olivé, i ensems, va transformar-se en una societat anònima.

L'objecte social d'OLIVETRANS SA era el transport per carretera de viatges, principalment de turistes que gaudien de les vacances a la Costa Brava. La feina principal era la recollida de turistes, principalment anglesos, a l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes (el Rosselló) els divendres, dissabtes i diumenges per a dur-los als respectius hotels. La temporada forta d'activitat d'OLIVETRANS SL era a la primavera i l'estiu.

El senyor Joan Brugués recorda que els anys 1965-1967 va arribar a comptar-hi 23 autocars aparcats a l'aeroport de Perpinyà -conegut com La Llavanera- que treballaven per a OLIVETRANS SA, entre vehicles propis i d'agregats a aquesta empresa. Els viatges a l'aeroport de la capital del Rosselló van finalitzar amb l'inauguració i entrada en funcionament de l'aeroport Girona-Costa Brava l'u d'abril del 1967.

Els agregats eren empreses d'autocars que treballaven per a OLIVETRANS SA transportant turistes des de l'aeroport de Perpinyà fins a la Costa Brava i els tornaven altre cop a aquest aeroport cop finalitzades les vacances.

En aquestes properes cròniques tractarem les empreses agregades que treballaven per OLIVETRANS SA transportant turistes anglesos des de l'aeroport de Perpinyà-Ribesaltes fins a la Costa Brava i el retorn a aquest aeroport de La Llavanera.

La primera empresa agregada d'OLIVETRANS SA era en PLENACOSTA, de Santa Coloma de Farners. El senyor Brugués conserva una fotografia d'un autocar Henschel carrossat per en Sarquella, de Banyoles. La fotografia es presa al passeig del l'estany de Banyoles. Aquest disseny d'en Sarquella tenia un problema gros: el graó del mig de l'autocar provocava que alguns turistes anglesos s'hi fotessin de cap. Va haver d'instal·lar-se un llum vermell per advertir de l'existència i evitar els trucs al cap:

img069


La segona empresa fou ATLAS EXPRESO, de Barcelona, que tenia tres autocars, un Nazar i dos Avias. Nazar d'aquesta empresa, un model que se'n van vendre força unitats:

img068


La tercera empresa agregada d'OLIVETRANS SA fou FRAM de Tolosa de Llenguadoc, acrònim de Fer, Route, Air, Mer. Disposava d'una flota de Berliets per a transportar turistes d'agències de viatges angleses des de l'aeroport de Tolosa de Llenguadoc fins a La Costa Brava quan els avions no podien pas aterrar o enlairar-se a l'aeroport de Perpinyà, molt justet i de condicions mínimes.

img184


El senyor Joaquim Pujadas i Torrent, de Girona, propietari d'un Pegaso Z-207 "Barajas" amb carrosseria Monostral, també va treballar d'agregat per a OLIVETRANS SA. Llur fill, en Joaquim Rafart i Massó, fou soci d'OLIVETRANS SA:

fot529


La cinquena empresa agregada d'OLIVETRANS SA que treballava a l'aeroport de Perpinyà fou VERDAGUER, BRUGUÉS, OLIVÉ I ZAYAN SA, propietat de 4 socis, un dels quals era en Daniel Zayan, representant a l'estat espanyol de l'agència de viatges Global Overland, molt important aleshores.

Aquesta societat era titular d'un Sava amb un carrosseria espectacular de FACTORIAS ZANE SA, de Saragossa. El xòfer era en Pere. Aquest autocar fotografiat al garatge de can Olivet del carrer Canat de Banyoles (Pla de l'Estany):

img044

Fotografies d'aquest autocar, tot just estrenat, aparcat al parador de Caldes, al peu de la Nacional II:

img041

img043

img042

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada