dimarts, 18 d’agost del 2015

Fotografies d'autobusos i autocars arreplegades per en Josep Vert i Planas (IV).

A l'arxiu fotogràfic deixat per en Josep Vert i Planas hi hem trobat unes poques fotografies d'alguns dels cotxes que tingué Autos Güell de Camprodon, una de les principals empreses de transports viatgers per carretera que hi hagué a la comarca del Ripollès. 

Mentre que Transports Mir SA de Ripoll cobria les línies que seguien el curs del riu Freser i llurs afluents -les línies de Ripoll a Campdevànol, Gombrèn i Ribes de Freser-, Autos Güell prestava els serveis de línies regulars dels pobles de la vall del Ter: amb base a Camprodon, feia la línia de Setcases, a Ripoll passant per Sant Joan de les Abadesses i Sant Pau de Segúries i la línia d'Olot per la carretera de Sant Salvador de Bianya.

Òmnibus Hispano Suiza propietat del senyor Manel Mir, de Ripoll, amb matrícula GI-466, retratat pel fotògraf Mauri el 30 de juliol de 1921: 

IMG_6483

IMG_6481

El primer cotxe d'Autos Güell contingut en l'arxiu del senyor Vert és un Fiat de l'any 1920 amb matrícula GI-368, equipat amb un motor de trenta-cinc HP i carrossat per en Josep Vert i Rigau, nascut a Torroella de Montgrí i establert a Ripoll cap a l'any 1912:

IMG_6431

Amb aquest Fiat, en Josep Güell feia la línia de Camprodon a Sant Joan de les Abadesses. Recollia i portava els viatgers de l'estació de tren de Sant Joan de les Abadesses a Camprodon, aleshores un acreditat poble d'estiueig, condició que compartia amb Ribes de Freser.

Un òmnibus Hispano Suiza retratat a la parada de Sant Joan de les Abadesses (fotografia procedent de l'arxiu parroquial): 

IMG_6578

IMG_6578

L'any 1929, atès que tenia capacitat per fer-ho en Camil Güell Coma amplià, a l'empara del reglament que regulava les concessions de línies regulars de viatgers promulgada en el període de la dictadura del general Miguel Primo de Rivera, la línia de Camprodon a Sant Joan de les Abadesses fins a Ripoll.

La família Güell tenia també camions que feien transports generals i servei de taxis. Eren els propietaris de l'Hotel Güell, un edifici imponent aixecat al centre de Camprodon, a la plaça d'Espanya 8. Als baixos de l'edifici, on hi havia l'entrada i recepció de l'establiment hoteler, servia també de garatge on hi tancaven els  cotxes i de despatx d'expedició dels bitllets i parada dels vehicles.

Com les altres empreses de transport, els cotxes de can Güell foren requisats en el curs de la Guerra Civil Espanyola. Acabat el conflicte es produí la represa amb els pocs vehicles disponibles. Un exemple il·lustratiu de la recuperació de vehicles produïda per força en els anys 1940 és l'autocar Hispano Suiza amb matrícula GI-363, amb el xassís allargat i dotat d'una nova carrosseria per encabir-hi més viatgers i mercaderia:
 
IMG_6424

En els anys 1940 la família Güell, obtingué, atès que tenia la base a Camprodon i disposava de vehicles per fer el servei, les línies de Camprodon a Olot, trajecte que feia per la carretera de Sant Salvador de Bianya, i la de Camprodon fins a Vilallonga de Ter.  

Un autocar Mercedes Benz, amb llur baca de grans dimensions i matrícula GI-5944, que feia la línia de Camprodon a Olot i Setcases, passant per un tram de la carretera de pas difícil arran de l'esllavissada d'un dels marges per les fortes pluges caigudes que causà una abundant caiguda de rocs i terra:

IMG_6426

Un òmnibus Hispano Suiza de can Güell que cobria totes les línies de l'empresa -des de Camprodon a Olot i Ripoll- aparcat a la parada i despatx que hi havia als baixos de l'hotel Güell, a la plaça d'Espanya 8:

IMG_6429

Un dels automòbils de can Güell que feia en els anys 1940 i 1950, ocasionalment, si calia, el servei de taxi pels clients de l'establiment hoteler:

IMG_6422

Els primers anys de la dècada de 1970 Autos Güell disposava d'un autocar Pegaso Comet amb carrosseria Ayats destinat al servei de les línies regulars i els serveis discrecionals. Llur matrícula era GI-8838-A:

IMG_6433

IMG_6420

Un dels cotxes que tingué Autos Güell a mitjan anys 1970. Un Dodge amb carrosseria Vanholl aparcat a la parada de l'empresa, al centre de Camprodon (fotografia procedent del bloc Indrets Oblidats-El bloc on el pas del temps fa estralls, l'autor del qual és en Josep Mauri, escriptor, historiador i excursionista):

Dodge Vanholl Autos Güell Camprodon

Un dels darrers cotxes que tingué Autos Güell. Un autocar carrossat per Setra i fotografiat a Camprodon:

IMG_6428

Autos Güell, que des de l'any 1987 i fins l'any 1992, que desaparegué, girà amb nom de Güell i Güell, tingué un altre cotxe carrossat per Setra que tenia la matrícula GI-6088-AN. El febrer de 1992 la família Güell vengué a Teisa d'Olot la seva empresa de transports i traspassà les línies que des de Camprodon connectaven amb Olot, Ripoll, Setcases i Molló. Teisa posà un peu a la comarca del Ripollès.

La venda de l'empresa fou acompanyada de la desaparició de l'hotel Güell, reconvertit en habitatges privats i un supermercat als baixos de l'edifici, l'espai que durant molts anys serví de garatge per als cotxes de la casa.

Continuarà.

3 comentaris:

  1. Hola, hi hauria alguna manera de contactar amb vosté de forma privada?

    ResponElimina
  2. Hola, hi hauria alguna manera de contactar amb vosté de forma privada?

    ResponElimina
  3. Li facilito un correu electrònic: xmaluquer@yahoo.es. Atentament.

    ResponElimina