dimecres, 5 de gener de 2011

Els camions de LEJIAS EL ZORRO de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental)

L'any 1939, acabada la guerra civil, a Catalunya hi havia dues gran marques de lleixius: "Conejo" i "El Guerrero". En Jaume Fontserè i Vilà, de Sant Feliu de Codines, era manyà d'ofici. L'any 1939 li va pagar l'acudit de fabricar lleixiu. Després de molt rumiar-s'ho, va decidir d'enregistrar la marca comercial EL ZORRO per als lleixius.

Diverses etiquetes dels lleixius EL ZORRO, el disseny original del qual és obra del pintor Lluís Torras, un reconegut artista de Sant Feliu de Codines.

IMG_1552

IMG_1555

IMG_1557

IMG_1556

Rajola amb la guineu dibuixada per en Lluís Torras, identificativa d'aquesta empresa:

IMG_1548

Un cop assolit el necessari finançament i les preceptives autoritzacions administratives, en Jaume Fontserè, eixerit i emprenedor de mena, va començar la fabricació de lleixiu al seu poble, Sant Feliu de Codines, en un espai cedit pels seus sogres i que havia estat l'antiga quadra dels bous, al carrer Creus 77. En Jaume Fontserè va residir al carrer Creus 77 un cop casat. Ampolles i garrafes de lleixiu EL ZORRO:

IMG_1550

Caixa de cartró del lleixiu EL ZORRO:

IMG_1558

A començaments del 1940, en Jaume Fontserè va traslladar-se a un local de l'avinguda Caudillo 13, avui dia avinguda Catalunya. Per a comprar la matèria prima i el repartiment dels lleixius, va adquirir un camionet Fiat amb matrícula L-1713: era un antic auto que s'havia transformat en camionet. Més endavant va comprar, també de segona ma, un camió Ford A amb matrícula B-44566.

Amb aquests camionets es desplaçava fins a la fàbrica SOCIEDAD ANÓNIMA CROS, de Badalona, per a proveir-se de matèria prima. En una ocasió, el senyor Fontserè i un seu germà, en Pere, van anar fins a la fàbrica ELECTROQUÍMICA DE FLIX SA a recollir tubs de cloro amb el camionet Fiat. Un viatge com aquell en la dècada dels anys 1940 era tota una aventura per a explicar-la als néts.

A mitjans de la dècada de 1950 s'incorpora al negoci familiar el fill gran, en Valentí. I a primers dels anys 1960, el fill petit, l'Esteve. Són els anys que s'amplia el negoci. Es fabrica lleixiu i alhora es distribueix Vichy Catalan, les conegudes galetes Solsona del carrer Wad-ras de Barcelona, fregalls, escombres, salfumant i cloro per les piscines. Aquests productes els transportaven els traginers Pujol-Valls i Carbonell Molist, ambdós de Sant Feliu de Codines. Durant aquests anys, lleixius EL ZORRO va tenir 3 furgonetes Citroën 2 cv. Fotografia d'una carta i una factura de les famoses i exquisides galetes SOLSONA:

IMG_1560

IMG_1559

L'any 1960 en Jaume Fontserè va comprar un Biscuter ja usat amb matrícula B-114927, per un preu de 30.000 pessetes. Els magres mitjans d'automoció d'aleshores va provocar que algun cop s'hagués de repartir lleixiu amb el Biscuter. Al cap d'uns anys el Biscuter va fer figa, sent bescanviat per un moto Derbi de 65 cc. En Joan Casanovas fotografiat al volant del biscuter de Can Fontserè a la carretera de Sant Miquel del Fai:

img975

A començaments de la dècada del 1960, es va traslladar la producció de la fàbrica de lleixius a un local del carrer Sant Pere 1, de Sant Feliu de Codines. Fotografia de l'immoble que ocupava LEJIAS EL ZORRO presa l'any 1969:

img974

Estat actual de l'immoble que havia ocupat aquesta empresa al carrer Sant Pere 1:

IMG_1561

El desembre de l'any 1962 en Jaume Fontserè va comprar un camió Barreiros Saeta de 5 tones directament a la fàbrica de Villaverde, a Madrid: va costar 285.000 pessetes i funcionava amb una bateria de 24 volts. Se li va muntar una caixa amb baranes i muntants, fabricada per l'empresa CARROSSERIES PUJADAS, de Vic, basada en la caixa d'un camió Ebro que repartia vins: mentre que les baranes es podien treure, els muntants eren fixos. Són els anys del creixement econòmic derivat del pla d'estabilització econòmic del 1959. L'Ignasi Echevarria, treballador de l'empresa, al volant del Barreiros Saeta carregat de caixes de lleixiu, a Sant Feliu de Codines :

galope032

galope033

El Barreiros Saeta carregat de caixes d'aigua VICHY CATALAN de Caldes de Malavella (La Selva), fotografiat a l'Hostal del Rolls de Sils, al peu de la nacional II, i a tocar del museu de cotxes d'època d'en Salvador Claret, l'abril del 1970:

galope036

galope035

galope037

galope034

Aquest camió Barreiros Saeta amb matrícula B-311939 fotografiat a una urbanització de Sant Feliu de Codines:

img972

img971

img973

El manteniment d'aquest camió Barreiros era a càrrec del Garatge Vallcorba, també de Sant Feliu de Codines. El motor d'aquest Barreiros no era pas gaire fiable i al cap de pocs anys va espatllar-se. Es va comprar un altre motor Barreiros usat a un desballestament que hi havia a l'entrada de l'Hospitalet del Llobregat venint de Castelldefels.

Des de la dècada de 1960 fins a llur tancament l'any 2008, lleixius EL ZORRO subministrava a diverses drogueries de la ciutat de Barcelona, tot el Vallès Oriental i, fins i tot, alguns pobles d'Osona com Vidrà i Sant Quirze de Besora. També subministrava hipoclorit per a depurar l'aigua potable de consum humà i de les piscines de diversos pobles de l'Anoia. Tenia un distribuïdor a Manresa que repartia lleixiu per tota la comarca del Bages. I entre llurs clients més coneguts, hi havia els càmpings de Gavà i Castelldefels, propers a l'aeroport del Prat, "Filipinas", "Toro Bravo" i "Tres Estrellas."

A finals dels anys 1960 es compra una furgoneta Sava. És remarcable que lleixius EL ZORRO exportés a Andorra durant aquests anys. Fotografia d'un camió Pegaso Comet de l'empresa TRANSPORTS PUJOL-MACIÀ SL carregat de caixes de lleixius amb destí a Andorra (any 1969):

img223

Fotografia del magatzem de l'empresa lleixius EL ZORRO, del carrer Sant Pere 1 de Sant Feliu de Codines, ple de caixes preparades per a llur repartiment (juny del 1972):

img222

L'any 1984 es va comprar una furgoneta Mercedes Benz amb matrícula B-4983-GF al concessionari Autolica de Barcelona, lliurant-se el camió Barreiros Saeta com a entrada. L'any 1986 es va comprar una altra furgoneta Sava-Pegaso amb matrícula B-6567-HN.

També va adquirir-se una furgoneta Mercedes Benz 207, comprada de segona mà, a "Cotxes i motos Andreu" de l'Ametlla del Vallès, la qual havia estat un vehicle d'assistència del ral·li París-Dakar. Aquesta furgoneta fotografiada al carrer Roure Gros de Sant Feliu de Codines:

Furgoneta Mercedes Benz a Sant Feliu de Codines

Furgoneta Mecedes Benz a Sant Feliu de Codines

Amb la jubilació del senyor Esteve Fontseré l'any 2008, va tancar una empresa de lleixius amb 69 anys d'activitat molt coneguda i familiar per la comarca del Vallès Oriental.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada