Acompanyat dels senyors Joan Brugués i Prat, Xavier Bonaventura, Joaquim Duran i Estarriola, Joan Mercader i Miquel Patinyo, vaig visitar una col·lecció de carros i altres vehicles a Banyoles, capital de la comarca del Pla de l'Estany.
Tots aquests carros, tartanes i carruatges han estat pacientment restaurats per en Joaquim Duran i Estarriola, en "Quimet carreter", sobrenom amb el qual és conegut. En Quimet carreter, fill de Sant Vicenç de Camós, va aprendre l'ofici a Can Bertran, una empresa de carrosseries de Banyoles. Amb els anys, va establir-se pel seu compte construint carrosseries de fusta per a camions. Un cop jubilat, continua restaurant carros, la seva autèntica passió. És un home que estima la fusta i sap treballar-la com els mestres d'antany.
Els traginers i els carros simbolitzen l'època que les mercaderies es transportaven d'un indret a un altre mercès a la tracció animal. Aquest vell ofici va desaparèixer amb la irrupció dels camions. Aquest revolució del transport s'ha produït durant el passat segle XX. Fins i tot en una ciutat industrial com Barcelona, els carros van ser usats per alguns transportistes del barri del Poblenou cap els anys 1962-1963, en que els camions s'imposen definitivament.
En Quimet carreter realitza totes les tasques de restauració dels carros, incloent-hi pintar els fils decoratius. Malgrat la seva edat, no li tremola pas el pols per a executar aquesta tasca tan delicada i precisa.
Fotografies dels carros restaurats per en Quimet carreter i que varem tenir l'oportunitat de veure:
En Quimet carreter també ha restaurat aquest Citroen "rubia" de fusta. Originalment era una camioneta del municipi de Santa Pau (Garrotxa). Solament se li ha conservat la part davantera i el xassís. Tant l'estructura com el recobriment és de fusta de freixe, dura i elàstica; un cop bullida, el freixe s'hi pot treballar arrodonint-hi les cantonades posteriors del vehicle.
Una altre obra d'en Quimet carreter és la caixa d'aquest camionet, la marca del qual desconec, per bé que deu ser un aiguabarreig de procedència ben diversa. Admirable el resultat final:
Una altre peca molt interessant és aquest antic carro de bombers, amb un cossi per a transportar l'aigua:
A l'exterior d'aquesta antiga fàbrica reconvertida en museu de carros i vehicles de motor, hi havia aquesta furgoneta 2 cavalls, força capolada:
També vaig gaudir fotografiant aquest camió nordamericà i que havia pertangut a algun exèrcit:
Aquest Dodge 3700 GT representatiu de la darrera etapa del franquisme, amb en Carlos Arias Navarro de cap de govern:
Dues peces prou interessants. Un cotxe d'època i un petit camionet en restauració.
Després ens arribarem fins al taller d'en Quimet Duran fotografiant el vehicle que està restaurant: una rúbia. Es remarcable l'estructura de fusta d'aquest vehicle.
En el taller també hi ha un motocarro colgat d'andròmines:
Vull agrair als senyors Joan Brugués, Xavier Bonaventura i en Quimet Duran totes les atencions i l'amabilitat dispensades.
Tots aquests carros, tartanes i carruatges han estat pacientment restaurats per en Joaquim Duran i Estarriola, en "Quimet carreter", sobrenom amb el qual és conegut. En Quimet carreter, fill de Sant Vicenç de Camós, va aprendre l'ofici a Can Bertran, una empresa de carrosseries de Banyoles. Amb els anys, va establir-se pel seu compte construint carrosseries de fusta per a camions. Un cop jubilat, continua restaurant carros, la seva autèntica passió. És un home que estima la fusta i sap treballar-la com els mestres d'antany.
Els traginers i els carros simbolitzen l'època que les mercaderies es transportaven d'un indret a un altre mercès a la tracció animal. Aquest vell ofici va desaparèixer amb la irrupció dels camions. Aquest revolució del transport s'ha produït durant el passat segle XX. Fins i tot en una ciutat industrial com Barcelona, els carros van ser usats per alguns transportistes del barri del Poblenou cap els anys 1962-1963, en que els camions s'imposen definitivament.
En Quimet carreter realitza totes les tasques de restauració dels carros, incloent-hi pintar els fils decoratius. Malgrat la seva edat, no li tremola pas el pols per a executar aquesta tasca tan delicada i precisa.
Fotografies dels carros restaurats per en Quimet carreter i que varem tenir l'oportunitat de veure:
En Quimet carreter també ha restaurat aquest Citroen "rubia" de fusta. Originalment era una camioneta del municipi de Santa Pau (Garrotxa). Solament se li ha conservat la part davantera i el xassís. Tant l'estructura com el recobriment és de fusta de freixe, dura i elàstica; un cop bullida, el freixe s'hi pot treballar arrodonint-hi les cantonades posteriors del vehicle.
Una altre obra d'en Quimet carreter és la caixa d'aquest camionet, la marca del qual desconec, per bé que deu ser un aiguabarreig de procedència ben diversa. Admirable el resultat final:
Una altre peca molt interessant és aquest antic carro de bombers, amb un cossi per a transportar l'aigua:
A l'exterior d'aquesta antiga fàbrica reconvertida en museu de carros i vehicles de motor, hi havia aquesta furgoneta 2 cavalls, força capolada:
També vaig gaudir fotografiant aquest camió nordamericà i que havia pertangut a algun exèrcit:
Aquest Dodge 3700 GT representatiu de la darrera etapa del franquisme, amb en Carlos Arias Navarro de cap de govern:
Dues peces prou interessants. Un cotxe d'època i un petit camionet en restauració.
Després ens arribarem fins al taller d'en Quimet Duran fotografiant el vehicle que està restaurant: una rúbia. Es remarcable l'estructura de fusta d'aquest vehicle.
En el taller també hi ha un motocarro colgat d'andròmines:
Vull agrair als senyors Joan Brugués, Xavier Bonaventura i en Quimet Duran totes les atencions i l'amabilitat dispensades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada